Az Egyesült Királyság (UK) idegenforgalmi ipara 2023-ban kiemelkedő évet zárt, és a harmadik legjobban kereső nemzet lett a nemzetközi utazókból.
Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) jelentése szerint az Egyesült Királyság tavaly 58 milliárd font (74 milliárd dollár) turisztikai bevételt könyvelhetett el.
Az Egyesült Királyság a 2019-es világjárvány előtti 5. helyről a harmadik helyre emelkedett.
Az ország a világ leglátogatottabb úti céljainak top 10-es listáján is szerepel.
Nagy-Britannia és Észak-Írország együttesen több mint 51 millió nemzetközi érkezőt fogadott.
Néhány kihívásokkal teli év után Nagy-Britannia turisztikai fellendülése 2023-ban rávilágít arra, hogy továbbra is vonzó globális utazási célpont.
A britek a negyedik helyen állnak a turisztikai kiadások terén is, 2023-ban 85 milliárd fontot (110 milliárd dollárt) fizetnek ki nemzetközi nyaralásokra.
Egyéb vezető turisztikai célpontok és jövedelemtermelők 2023-ban
A legtöbbet látogatott országok és a legjobban kereső személyek világranglistájának többi helyezettje lényegében nem változott az előző évekhez képest.
Franciaország tavaly megerősítette pozícióját a világ leglátogatottabb úti céljaként.
A közelgő olimpia házigazdája 2023-ban elképesztő 100 millió külföldi turistát fogadott.
A második helyen Spanyolország áll 85 millió érkezővel, majd az Egyesült Államok következik 66 millióval.
Az első öt helyezettet Olaszország zárja, amely 57 millió turistát fogadott, valamint Törökország 55 millió nemzetközi turistával.
A tíz leglátogatottabb úti cél között szerepel még Mexikó, az Egyesült Királyság, Németország, Görögország és Ausztria.
A világjárvány előttihez képest az Egyesült Királyság a tizedikről a hetedik helyre, Görögország pedig a 13. helyről a kilencedikre emelkedett.
Az első tíz helyezett többi tagja, Olaszország, Törökország, Mexikó, Németország és Ausztria mind egy helyet javított a 2019-es rangsorhoz képest.
Eközben az Egyesült Államok megőrizte első helyét a nemzetközi látogatókból származó nyereség tekintetében, és 2023-ban 138 milliárd font (176 milliárd dollár) turisztikai bevételre számíthat.
A második helyen Spanyolország végzett a nemzetközi turizmusból származó 72 milliárd font (92 milliárd dollár) bevétellel.
Az Egyesült Királyság 58 milliárd fontjával (74 milliárd dollár) megelőzte a harmadik helyen Franciaország 54 milliárd fontját (69 milliárd dollár) és az ötödik helyen Olaszország 44 milliárd fontját (56 milliárd dollár).
A nemzetközi turizmusból a legtöbbet az Egyesült Arab Emírségek (Egyesült Arab Emírségek), Törökország, Ausztrália, Kanada, Japán, Németország, Szaúd-Arábia, Makaó (Kína), India és Mexikó szerezte.
A legtöbbet költő turisták 2023-ban
Az egyenlet másik oldalán a kínai turisták költik a legtöbbet a globális utazásokra 2023-ban.
A világjárvány miatti korlátozások enyhülésével könnyedén lekörözték az összes többi országot, és több mint 155 milliárd fontot (196,5 milliárd dollárt) költöttek nemzetközi utazásokra.
Az amerikai utazók voltak a második legnagyobb költők a nemzetközi turizmusban, 155 milliárd fontot (150 milliárd dollárt) költöttek külföldön.
A harmadik helyen Németország áll, amelynek polgárai 88 milliárd fontot (112 milliárd dollárt) költöttek.
A britek a negyedik, míg a franciák az ötödik helyen állnak, 88 milliárd fontot (49 milliárd dollárt) költöttek nemzetközi turizmusra.
A többi legjobban költő ország Kanada, Olaszország, India, Oroszország, Dél-Korea és India volt.
India a 2019-es 14. helyről a 2023-as nyolcadik helyre ugrott, míg Olaszország a tizedikről a hetedik helyre emelkedett.
Az Egyesült Királyság nemzetközi turizmusa továbbra is növekszik
A VisitBritain, az Egyesült Királyság nemzeti idegenforgalmi ügynöksége arról számolt be, hogy az elmúlt két év marketingtevékenysége és az iparági partnerségek meghozták gyümölcsüket.
Ezek az erőfeszítések azt eredményezték, hogy a nemzetközi látogatók további 1,26 milliárd fontot (1,58 milliárd dollár) költöttek az országban.
A sajtóközlemény szerint az Egyesült Királyság turizmusának előmozdításába fektetett minden egyes font után a látogatók 15 fontot költöttek el helyben.
A VisitBritain előrejelzése szerint ez a pozitív lendület 2024-ben is folytatódik.
Előrejelzései szerint a nemzetközi látogatók költése öt százalékkal fog növekedni a 2023-as szinthez képest, és eléri a 32,5 milliárd fontot (40,7 milliárd dollár).
A nemzetközi látogatók érkezését 38,7 millióra prognosztizálják, ami 2023-hoz képest két százalékos növekedést jelent.
A brit lakosok több mint egyharmada a következő egy évben a belföldi nyaralást részesíti előnyben a tengerentúli utazással szemben, ami tartósan magas keresletet jelez.
Nick de Bois, a Brit Idegenforgalmi Hatóság elnöke kijelentette, hogy a látogatói kiadások kétszámjegyű növekedése és az optimista előrejelzések fantasztikusak.
Az Egyesült Államok továbbra is az Egyesült Királyság legnagyobb és legértékesebb turisztikai piaca, amely az előrejelzések szerint 2024-ben 6,3 milliárd dollárt fog érni Nagy-Britanniának.
Az Egyesült Királyság turizmusa Ausztrália, az Öböl-menti Együttműködési Tanács (GCC) országai és a legfontosabb európai piacok felé is összpontosít.
De Bois azonban arra is figyelmeztetett, hogy a világjárványt követően a turizmus fellendülésének üteme lelassult.
Ez elsősorban az európai szomszédok „éles versenyének” volt köszönhető.
De Bois sajtóközleményében úgy fogalmazott, hogy az Egyesült Királyság „történelme és öröksége, valamint kortárs kultúrája és sportja tekintetében magasan a legelőkelőbb helyen áll”.
Azonban nem annyira ismert, mint egy „természeti szépséggel és érzékelhető fogadtatással” rendelkező úti cél.
„Ennek ellensúlyozására a VisitBritain nemzetközi GREAT kampányai a brit vendégszeretetet népszerűsítik” – hangsúlyozta de Bois.
A program célja, hogy „arra ösztönözze a látogatókat, hogy többet fedezzenek fel, tovább maradjanak, és hogy sürgősen jöjjenek el” – mondta.
Előrelépés az idegenforgalmi rangsorban
Több tényező is hozzájárult ahhoz, hogy 2023-ban az Egyesült Királyság turisztikai szerencséje emelkedett.
A COVID-19 utazási korlátozások lazítása megnövelte a keresletet a legfontosabb brit látogatói piacokon, például az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában.
Emellett a gyengülő font miatt az Egyesült Királyság megfizethetőbbé vált az utazók számára.
Az olyan virágzó trendek, mint a „set-jetting”, felkeltették az érdeklődést a népszerű műsorok forgatási helyszíneinek meglátogatása iránt.
Az UNWTO előrejelzése szerint a nemzetközi turistaérkezések száma 2024-re vissza fog térni a járvány előtti szintre.
Az Egyesült Királyság híres városaival, történelmi helyszíneivel és természeti szépségeivel jó helyzetben van ahhoz, hogy kihasználja a globális turisztikai fellendülést.