Az Egyesült Királyság vasúton történő meglátogatása

| október 23, 2023
UK Rail

Az európai vonatos utazás az egyik legnépszerűbb nyaralási forma, amely bármely életkorban élvezhető. Az európai vasúthálózatra felszállva az Európai Unió és a schengeni térség bármelyik vagy valamennyi országán keresztül utazhat, és rövid látogatást tehet a kiválasztott célállomásokon.

Természetesen az európai utazás bármely formájához szükség van a megfelelő igazolványokra és okmányokra, ami a legtöbb esetben európai útlevelet jelent az Európai Unióban született polgárok számára. A nem uniós állampolgároknak vízumra van szükségük, kivéve, ha olyan ország állampolgárai, amely jelenleg vízummentességet élvez az EU-val szemben, ami a schengeni térségre is vonatkozik.

A vízumviszonosság fogalma

A jelenleg kölcsönös vízummentességi megállapodással rendelkező országok közé tartozik az Egyesült Államok, Kanada, Dél-Afrika, Új-Zéland és az Egyesült Királyság. Ezen (és más) országok állampolgárai szabadon beléphetnek és utazhatnak a nagyobb európai térségen keresztül, csupán érvényes útlevéllel.

ETIAS bevezetése

Ez a helyzet a következő egy-két évben megváltozik, mivel az Európai Unió bevezeti az EU-n és a schengeni térségen kívüli országokból érkező látogatók előzetes ellenőrzését. Az ETIAS (Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer) elnevezésű rendszer, amelynek értelmében az Európába látogatni szándékozóknak az utazás megkezdése előtt kérelmezniük kell az ETIAS jóváhagyását, és azt meg is kell kapniuk. Az ETIAS egyfajta digitális vízum, de elektronikus formában, amely az utas útleveléhez kapcsolódik.

Egyelőre azonban az ETIAS nem kötelező, és a megfelelő útlevéllel rendelkező utasok bárhol Európában felszállhatnak egy vonatra, és annyi vasúti átszállással, ahányszor csak szükséges, eljuthatnak egy másik európai célállomásra.
Az ETIAS-hoz hasonlóan az Egyesült Királyság is elektronikus előszűrési rendszert vezet be a látogatók számára. A UK ETA (Electronic Travel Authorisation, azaz elektronikus utazási engedély) elnevezésű rendszert 2023 és 2024 folyamán fokozatosan vezetik be, mielőtt az Egyesült Királyságba látogató valamennyi nem brit vagy ír állampolgárságú látogató számára kötelezővé válna.
Szomszédok

Vasúti utazás a Brexit utáni korszakban

Annak ellenére, hogy az Egyesült Királyság a Brexit után már nem tagja az EU-nak, az európaiak és más jogosult állampolgárok számára továbbra is lehetőség van arra, hogy az Egyesült Királyságot bevonják egy európai vasúti kalandba, bár csak két olyan ország van, ahonnan ez a cél közvetlenül elérhető: Franciaország és az Ír Köztársaság.

Franciaország és Írország az Egyesült Királyság legközelebbi szomszédai, és az egyetlen két európai ország, amely vasúti összeköttetéssel rendelkezik az Egyesült Királysággal, bár az írországi kapcsolat némileg hamis, mivel az Angliába vagy Walesbe való utazás hajóúttal jár.

Ahhoz, hogy a helyzetet egy kicsit jobban megértsük, egy gyors lecke földrajzból szükséges. Az Egyesült Királyság nem egy ország, hanem négy ország közös elnevezésű gyűjteménye, a négy ország Skócia, Wales, Anglia és Észak-Írország. Ezek közül az első három egy szárazföldön, Nagy-Britannia szigetén található, amelyet a La Manche csatorna választ el az európai szárazföldtől. Észak-Írország viszont az Ír-szigeten található, és Nagy-Britanniától az Ír-tenger északi csatornája választja el.

Észak-Írországnak (amely már nem tagja az EU-nak) közös szárazföldi határa van az Ír Köztársasággal (amely szintén tagja az EU-nak), és a Köztársaságból könnyen megközelíthető vasúton. A fennmaradó három brit tagállam el van vágva Európa többi részétől, de a Csatorna-alagúton keresztül még mindig elérhető, amely az észak-franciaországi Calais-t köti össze az angliai Folkestone-nal.

Francia kapcsolat

Anglia a legnagyobb a három ország közül Nagy-Britannia szigetén, és a legközelebbi az európai szárazföldhöz. Az angol és a francia kormány közös projektje, amely az országok közötti alagút megtervezésére és megépítésére irányult, végül 1994 májusában valósult meg a Csatorna-alagút megnyitásával, amelyet gyakran csak Chunnelnek neveznek, mivel az angol csatorna alatt húzódik.

Az Angliából Franciaországba vezető alagút építésének ötlete először 1802-ben merült fel, de a terveket a nemzetbiztonsággal kapcsolatos politikai aggályok miatt félretették. Egy korai, 19. századi angol kísérlet az építkezés megkezdésére kudarcba fulladt, és csak 1988-ban kezdődtek meg a munkálatok a párizsi székhelyű Eurotunnel, ma Getlink nevű állami vállalat által irányított projekten.

Az eredeti becslések szerint az építési költségek 5,5 milliárd font (6,35 milliárd euró) körül mozogtak, de a befejezéskor a tényleges költség 9 milliárd font (10,4 milliárd euró) volt, mivel műszaki, mechanikai és biztonsági problémák késedelmet okoztak az építkezésben. A világ leghosszabb vasúti alagútjainak listáján a harmadik helyen álló alagút közel 51 km (32 mérföld) hosszú, és a legalacsonyabb pontján 377 láb (115 méter) mélyen a tengerszint alatt fekszik.

Ma a Csatorna-alagútban személy- és tehervonatok közlekednek, valamint közúti járművek és személygépkocsik számára roll-on roll-off ingajáratokat üzemeltetnek.

Terminálok

A Chunnel mindkét végén lévő terminálok Coquelles-ben (a franciaországi Calais közelében) és Cheritonban, az angol oldalon Folkestone közelében találhatók. Ezek a terminálok az áruk és járművek kirakodására szolgálnak, de az utasok az ellenkező irányba haladva folytathatják útjukat az angliai Londonba vagy a franciaországi Párizsba.

A Párizs és London között utazó utasok beszállókártyáit, útleveleit és egyéb vonatkozó úti okmányait a beszállási állomáson ellenőrzik. Londonban ez a St. Pancras International állomáson történik, a Franciaországból érkező utasok pedig a párizsi Gare du Nord pályaudvaron szállnak fel az Eurostar vonatra. A járművezetőket (és utasaikat) a folkestone-i vagy calais-i terminálon ellenőrzik, mielőtt engedélyezik a beszállást.

Ír Köztársaság

A már az Ír Köztársaságban tartózkodó nemzetközi utazóknak nem okoz majd nehézséget az Egyesült Királyságba való belépés Észak-Írországon keresztül. Néhány évvel ezelőttivel ellentétben ma már nincs fizikai határ észak és dél között, és az észak-írországi Belfastba utazni egyszerűen vonattal lehet Dublinból. A délről északra (és fordítva) utazó utasoktól kérhetik az útlevelet vagy más úti okmányokat, de a gyakorlatban erre ritkán kerül sor.

A látogatóktól valószínűleg csak akkor kérnek útlevelet, ha repülővel vagy hajóval hagyják el Észak-Írországot, és az Egyesült Királyság valamelyik másik országába vagy azon túlra utaznak.

Az Ír Köztársaságból vasúton is el lehet jutni az angol városokba, Londonba, Liverpoolba, Manchesterbe és Birminghambe, bár az utazás komputazással is jár. Írország minden tájáról Dublinba lehet csatlakozó vonatokkal utazni, ahol az utasok átszállnak az ír komphajóra, amely a walesi Holyheadbe közlekedik. Megérkezés után az utasok Holyhead állomásról folytathatják vasúti útjukat a kiválasztott angliai célállomásra.

Egyéb Eurostar útvonalak

Minden vonattal érkező nemzetközi utas a londoni St. Pancras pályaudvaron fejezi be az utazását, de nem minden utazás indul Párizsból, mivel az Eurostar már számos európai célállomásra közlekedik.

Franciaország

Franciaország jól képviselteti magát, Londonból közvetlen járatokkal Párizsba, Marseille-be, Avignonba, Lyonba, Lille-be, a párizsi Disneylandbe és a francia Alpokba.

Belgium

Az egyetlen közvetlen útvonal Belgiumból Brüsszelbe vezet, és a legtöbb brüsszeli vonat megáll az észak-franciaországi Lille-ben is.

Hollandia

Rotterdam és Amszterdam mostantól csatlakozik az Eurostar-hálózathoz.

Az Egyesült Királyságba tartó utasok a vonatra való felszállás előtt a kiválasztott állomáson határ- és útlevél-ellenőrzésen esnek át, és a vonatközlekedés során is újra ellenőrizhetik őket.

Kellemes élmény

Anglia kiterjedt vasúthálózattal rendelkezik, de mivel a 90-es években privatizálták a vasutakat, a rendszer nem mindig működik olyan zökkenőmentesen, mint ahogy lehetne vagy kellene. A vasútvonalakat több vasúttársaság üzemelteti a Nemzeti Vasúti Szolgálat égisze alatt. Mivel azonban a kormánynál sokan vannak, a különböző társaságoknak eltérő elképzeléseik vannak arról, hogy mi a jó vasúti szolgáltatás. Ez azt jelentheti, hogy az utasok az állomásra érve csak azt veszik észre, hogy néhány perccel lekésték a csatlakozást, vagy hogy a csatlakozó vonat csak órák múlva érkezik meg. A folyamatos problémák ellenére azonban a vasúti utazás az Egyesült Királyságban kellemes élmény, a vonatok többsége tiszta, kényelmes és (általában) pontos.

Mivel Anglia, Skócia és Wales viszonylag kis területű, az Egyesült Királyság minden úti célja általában néhány óra alatt elérhető, és a legtöbb angol nagyváros között jó nagysebességű vonathálózat áll rendelkezésre.

A világ legrégebbi vasúti rendszere, amely 1825-ben kezdte meg működését, a mai hálózat gyors és hatékony, és további előnye, hogy a kényelmes és nyugodt áthaladás során a festői tájra és tájra nyílik kilátás.