Az Egyesült Királyság (UK) parlament Igazságügyi és Belügyi Bizottságának az elektronikus határellenőrzési rendszerekkel kapcsolatos vizsgálata során az elektronikus utazási engedély (ETA) bevezetésének felfüggesztésére irányuló felhívás hangzott el.
Monique Hawkins, a The3Million munkatársa sürgette a kormányt, hogy inkább a fizikai bevándorlási státuszok digitális bevándorlási nyilvántartásokká vagy eVisákká való átalakítására összpontosítson.
„Tényleg úgy gondolom, hogy a [the ETA launch] honlapot szüneteltetni kellene” – mondta.
Hawkins hozzátette, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a bevándorlási adatbázis technikai problémáinak megoldására.
A The3Million egy nonprofit csoport, amely az Európai Unió (EU), az Európai Gazdasági Térség (EGT) és Svájc Egyesült Királyságban élő polgárait képviseli, és az ő jogaikért kampányol.
A Belügyminisztérium jelenleg a fizikai vízumdokumentumokat az eVisába helyezi át.
2025. január 1-től kezdve csak eVízumokat fog kiadni, és többé nem ad ki fizikai vízumnyilvántartást a bevándorlási státuszokról.
A fizikai bevándorlási státuszok közé tartoznak a biometrikus tartózkodási kártyák (BRC), a biometrikus tartózkodási engedélyek (BRP), valamint az útlevélmatricák és matricák.
Ezek a bevándorlási státuszok bizonyítják, hogy egy nem brit személynek joga van az Egyesült Királyságba belépni, ott élni vagy dolgozni.
Hawkins megjegyezte, hogy Ausztráliának évekbe telt, mire saját utazási engedélyezési rendszerét bevezette, mielőtt a lakosok számára digitális nyilvántartást vezetett volna be.
Az Egyesült Királyság érvényre juttatja az ETA-t, miközben további kétmillió embert próbál átállítani „egy olyan digitális státuszra, amely bizonyítottan problémás”.
Hogyan befolyásolhatják az eVisa-adatbázis biztonságával kapcsolatos aggályok az ETA bevezetését?
Az új brit ETA-rendszer egy automatizált, előre jóváhagyott utazási engedélyezési rendszer a vízummal nem rendelkező állampolgárok számára.
Az Egyesült Királyságban bevándorlási jogállással rendelkezők mentesülnek az ETA-kötelezettség alól, hasonlóan a brit vagy ír útlevéllel rendelkezőkhöz.
Az új rendszer értelmében a fuvarozóknak az Egyesült Királyság Advanced Passenger Information (API) rendszerének segítségével kell ellenőrizniük az utazók érvényes engedélyeit.
Ha az API arról értesíti a fuvarozókat, hogy nincs nyilvántartás az utazók ETA-járól, a fuvarozóknak manuálisan kell ellenőrizniük az utazók engedélyeit.
Ez azt jelenti, hogy ellenőrizni kell, hogy az utazók rendelkeznek-e érvényes vízummal, vagy mentesülnek-e az ETA bemutatása alól.
Azok a fuvarozók, akik érvényes engedély nélkül szállítanak utasokat az Egyesült Királyságba, súlyos bírságra számíthatnak. Az utazóknak a kiindulási helyre történő visszaszállításának költségeit is ők fizetik.
A brit és ír állampolgárok útlevelüket és személyazonosító okmányaikat felmutathatják az ETA-mentességük igazolására.
Másrészt az Egyesült Királyság bevándorlási státuszával rendelkezők számára az adatbázis hibái miatt nehezebb lehet bizonyítani az ETA-mentességet – mondta Hawkins.
Ha a légitársaságok nem engedik meg, hogy felszálljanak az Egyesült Királyságba tartó járatra, akkor ezek a nem brit állampolgárok fontos kötelezettségekről, például a munkáról maradhatnak le.
Komplex UKVI vagy eVisa adatbázis-rendszer
Az Igazságügyi és Belügyi Bizottsággal 2024. március 12-én tartott ülésen Hawkins bemutatta, milyen nehéz eligazodni az eVisa-rendszerben.
Az eVisával rendelkezőknek be kell jelentkezniük a UK Visas and Immigration (UKVI) weboldalára, és kérniük kell egy kódot.
Ezt követően megosztják a kódot egy hivatalos személlyel, például egy főbérlővel, egy potenciális munkaadóval vagy az Egyesült Királyság határőrségének tisztjével.
A tisztviselőnek ezután be kell jelentkeznie egy másik weboldalra vagy platformra, és be kell írnia a megosztási kódot, hogy ellenőrizze annak érvényességét.
Ez a folyamat önmagában is megnehezíti az eVisával rendelkezők számára, hogy igazolják bevándorlási státuszukat, és hogy az ETA teljes körű bevezetése után mentességet kapjanak.
A helyzet még problémásabbá válik, ha az adatbázis nem ismeri fel az egyén által megadott adatokat.
A rendszer a jelentések szerint hibás nyilvántartásokat és hibákat mutatott. Előfordulhat, hogy az egyén nyilvántartásában más fénykép vagy helyes és helytelen adatok keveréke szerepel.
„Ha külföldön vagy, és nem tudsz meggyőzni valakit arról, hogy jogod van az Egyesült Királyságban tartózkodni, akkor nem engednek a fedélzetre” – mondta Hawkins.
Azt javasolta, hogy az Egyesült Királyság bevándorlási státuszával rendelkező valamennyi személynek legyen utazási igazolványa a megosztási kódrendszer helyett.
Ez lehet a bevándorlási státusz fizikai és eredeti igazolása, vagy digitális formában, például 2D vonalkóddal.
Hozzátette, hogy egy éjjel-nappal nyitva tartó segélyvonalat kell biztosítani a külföldről érkezők számára, akiktől a bevándorlási státuszuk igazolása során felmerült rendszerhiba miatt megtagadják a beszállást.
Az utazók problémáinak egyértelmű kompenzációs struktúrát kell kialakítani.
Adatbázishibák javítása az ETA indítása előtt
„A kiberbiztonság ma kulcsfontosságú kérdés, így ez a rendszerek sok felhasználója számára bizalmi kérdés” – mondta Hawkins.
A The Guardian arról számolt be, hogy több mint 76 000 ember szerepelt hibás adatokkal a belügyminisztérium bevándorlási adatbázisában.
A belügyminisztérium adatbázisa a személyközpontú adatplatform (PCDP), amely 177 millió személy adatait tárolja.
Ez része a belügyminisztérium vízum- és bevándorlási rendszerek digitalizálására irányuló projektjének. Ez 2014 óta több mint 400 millió fontjába került a minisztériumnak.
A PCDP nyomon követi a migránsok múltját az Egyesült Királyság bevándorlási rendszereiben, például a vízumkérelmeket és a biometrikus adatokat.
A nyilvántartások bekerülnek az Atlasba, a belügyminisztérium rendszerébe, amelyhez az ügyintézők és a határőrség tisztviselői férnek hozzá a migránsokkal kapcsolatos információk áttekintéséhez.
Emellett a vállalkozások és magánszemélyek által a bevándorlási státuszuk és jogaik igazolására használt különböző online rendszerek is a PCDP-adatokra támaszkodnak.
Mint Hawkins elmondta, a kiszivárgott dokumentumokból összekeveredett vagy összevont adatok derültek ki, és az életrajzi és biometrikus adatokat helytelenül kapcsolták össze.
Az adatbázis hibái megakadályozták az embereket abban, hogy bizonyítsák a munkavállaláshoz, a lakásbérléshez vagy az ingyenes NHS-ellátáshoz való jogukat.
Kormányzati források megerősítették, hogy az Információs Biztos Hivatala vizsgálja a lehetséges adatszegéseket.