Az uniós EES-rendszer bevezetése után „akár egy évig” is fennmaradnak majd a határforgalom késedelmei

| július 8, 2024
Az uniós EES-rendszer bevezetése után "akár egy évig" is fennmaradnak majd a határforgalom késedelmei

Az Európába utazóknak legalább egy évig késésekre kell számítaniuk a repülőtereken és a határátkelőkön.

Ez lesz az új szabvány, amint az Európai Unió (EU) belépési/kilépési rendszere (EES ) hatályba lép.

Az EU 2024. október 6-án indítja el a rendszert, így az utazóknak kevesebb mint 100 napjuk van arra, hogy felkészüljenek a változásra.

Andrea Godfrey, a Regent Travel vezetője a Telegraphnak elmondta, hogy az EES rendszer „pontos részletei” még „eléggé tisztázatlanok”.

Ez frusztrációt okozott az utazók körében, és aggodalmakat vetett fel a turizmusra és az üzleti utazásokra gyakorolt hatása miatt.

Az Egyesült Királyság Külügyi, Nemzetközösségi és Fejlesztési Hivatala (FCDO) várhatóan „a nyár végéig” frissített jelentést ad ki.

Az EES bejelentése óta azonban az utazási és közlekedési ágazatot csak arról tájékoztatták, hogy késésekre kell számítaniuk.

„Azt mondták, hogy akár egy évig is késésekre és sorban állásra kell számítanunk a repülőtereken” – mondja Godfrey.

Hozzátette: „Az első napokban ezek a rendszerek valószínűleg kaotikusak és lassúak lesznek”.

A Discover Ferries, az utasszállító komphajók ágazati szervezete szintén aggodalmát fejezte ki az EES-rendszer „tisztázatlansága” miatt.

Az egyértelműség hiánya zavart, szükségtelen határátkelési sorban állást és késedelmes utazásfoglalást okozhat.

„Ez negatív hatással lehet az üzemeltetőkre, a kikötőkre és az ügyfelek utazási élményére” – mondta a Discover Ferries szóvivője.

Mi az EES rendszer?

Az EES-rendszer ujjlenyomat- és arcszkenneléssel automatikusan rögzíti az utazók be- és kilépését az EU-ból.

A rendszer a jelenlegi kézi útlevélbélyegzés módszerét váltja fel, amely lassabb és kevésbé hatékony.

A rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőknek és a vízummentességet élvező állampolgároknak ujjlenyomat- és arcszkennelést kell benyújtaniuk egy uniós határőr előtt, hogy regisztrálhassanak az EES-be.

A rendszer három évig tárolja az utazók biometrikus adatait, és minden alkalommal frissíti azokat, amikor a schengeni övezetbe látogatnak.

Ha három év elteltével vagy adataik lejártát követően újra belépnek az EU-ba, újra regisztrálniuk kell biometrikus adataikat a határőrök előtt.

A folyamat automatizálásával az EES célja a biztonság javítása, a határátlépések kockázatának csökkentése és a határellenőrzések általános hatékonyságának növelése.

Az eredetileg 2022-re tervezett rendszer bevezetését többször is elhalasztották.

Az új EES-rendszer integrálása a 27 uniós tagállam meglévő infrastruktúrájába bonyolultnak bizonyult.

Az EES miatti várható utazási késések

Az EES-rendszer aggodalmakat váltott ki az Egyesült Királyságban (UK), amely számos létfontosságú határátkelőhelyen osztozik az EU-val.

Az EES miatt az utazási és közlekedési tisztviselők hosszabb várakozási időre figyelmeztették az utazókat az Egyesült Királyság és az EU határain.

Ennek oka elsősorban az, hogy minden egyes utasnak először a határon kell regisztrálnia biometrikus adatait.

Az utazókat azonban figyelmeztették, hogy az első regisztráció után is hosszabb várakozási idővel kell számolniuk.

A késések várhatóan súlyosbodnak a csúcsidőszakokban és a fő utazási időszakokban, amikor a repülőterek és a határátkelők már így is nagy terhelésnek vannak kitéve.

Sokan megkérdőjelezik az EES rendszer megbízhatóságát is a közelmúltban az Egyesült Királyságban bekövetkezett elektronikus kapu (eGate) meghibásodások miatt.

Lord Cameron, az Egyesült Királyság külügyminisztere aggodalmát fejezte ki, hogy a „technológia még tesztelésre és fejlesztésre szorul”.

Ha az EES-rendszer meghibásodik, a határőröknek kézzel kell feldolgozniuk az EU-ba belépő és onnan kilépő utasokat.

Különösen a doveri kikötő és a St. Pancras pályaudvar miatt aggódott, amelyek még inkább zsúfolttá válhatnak.

Az Egyesült Királyság doveri kikötője és St. Pancras készen áll az EES-re

A doveri kikötő külön sávokat hozott létre EES-kioszkokkal az autóbuszos utasok számára, és tableteket a személygépkocsik számára, hogy egyszerűsítse az EES-eljárást.

A megnövekedett munkaterhelés kezelése érdekében további munkatársakat alkalmaznak.

Az Eurostar biztosította az utasokat, hogy elegendő EES-kioszk áll majd rendelkezésre, hogy az utasok elkerülhessék a késéseket.

Szükség esetén egy területet is előkészített a hosszú sorok befogadására csúcsidőben.

Az EU egy olyan mobilalkalmazást is fejleszt, amely a személyes adatok előzetes összegyűjtésével segíthet felgyorsítani az EES regisztrációt.

Számos forrás azonban megerősítette, hogy nem lesz kész az EES rendszer októberi bevezetésére.

Az Egyesült Királyság kormánya azt is közölte, hogy az új rendszer tesztelésére és módosítására hat hónapos szoft-launch időszak áll majd rendelkezésre.

Utazási és gazdasági következmények

A késések kellemetlenséget okoznak az utazóknak, és szélesebb körű gazdasági következményekkel járnak.

Az idegenforgalom számos uniós ország számára jelentős iparág, és a hosszabb késések elriaszthatják a látogatókat, és árthatnak az idegenforgalmi gazdaságnak.

Egy nemrégiben készült brit kormányzati tanulmány szerint minden hetedik brit az EES-rendszer miatt kevésbé hajlandó az EU-ba látogatni.

Azok az üzleti utazók, akik a hatékony és időben történő utazásra támaszkodnak, alternatív úti célokat is kereshetnek, vagy több virtuális megbeszélést tarthatnak.

Az utazók egyelőre csak az utazási időbeosztásukat módosíthatják, hogy figyelembe vegyék a határon bekövetkező esetleges késéseket.

Az EES-regisztráció miatt ez létfontosságú lesz az első utazásuk során a 29 uniós tagállam bármelyikébe.

Egyesek azonban azt tanácsolják az utazóknak, hogy akkor látogassanak el a schengeni övezetbe, amikor az EES-rendszereknek már volt idejük rendeződni.

Mások azt is javasolják, hogy az utazás lefoglalásával várjuk meg, amíg az EU utazási engedélyezési rendszere, az ETIAS elindul.

Halasztást kér

A folyamatos késedelmek közepette az EU-t felszólították, hogy halassza tovább az EES-rendszer bevezetését.

Francia tisztviselők és brit bizottságok sürgették az EU-t, hogy vegye figyelembe az utazókra gyakorolt hatásokat. Mindketten kérték a rendszer elindításának elhalasztását, amíg minden technikai probléma megoldódik.

A kihívások és az EES bevezetésének késleltetésére irányuló felhívások ellenére a tisztviselők továbbra is optimisták az új rendszer hosszú távú előnyeit illetően.

A bevezetést követően az EES-rendszer várhatóan fokozza a határbiztonságot és jelentősen csökkenti a várakozási időt.

Az EU most elkötelezte magát amellett, hogy a rendszer az új határidőre működőképessé válik. Ennek ellenére sokan úgy vélik, hogy további késedelmek még mindig lehetségesek.