Az Európai Unió (EU) parlamentje és az Európai Tanács megállapodott az előzetes utasnyilvántartási adatok (API) gyűjtésére és kezelésére vonatkozó két új szabály bevezetéséről.
Az API-adatok az úti okmányokban szereplő, az utasok személyazonosságát igazoló információkra vonatkoznak.
A légitársaságok API-adatokat gyűjtenek, amikor az utasok online vagy a repülőtéren fizikailag bejelentkeznek.
Ezt követően elküldik a határhatóságoknak, és a teljes „utaslista-nyilvántartásként” szolgál, amely tartalmazza a repülőgép fedélzetén az induláskor tartózkodó összes utas nevét.
A javasolt új politikák lehetővé teszik az adatgyűjtés és -megosztás hatékonyabb rendszerét a határ- és bűnüldöző hatóságokkal.
Annelies Verlinden, az EU belügyi, intézményi reformért és demokratikus megújulásért felelős minisztere sajtóközleményben ismertette a javasolt jogszabály előnyeit.
Ezek közé tartozik „a hatékonyabb határigazgatás a repülőtereken” és „a bűnüldöző hatóságok megerősített információs pozíciója az EU-ba és az EU-n belülre repülő személyekről”.
A 2024. március 1-jén aláírt ideiglenes megállapodás korszerűsíti a 20 éves uniós jogi keretet.
A Corepernek vagy a tagállamok parlamenti képviselőinek meg kell erősíteniük a megállapodást, mielőtt a szabályokat hivatalosan elfogadják.
Az ideiglenes megállapodás célja a határbiztonság megerősítése
Az ideiglenes megállapodás célja az uniós határbiztonság javítása, valamint a súlyos bűncselekmények és a terrorizmus elleni hatékony küzdelem volt.
Az API-k gyűjtése és megosztása jellemzően csak az EU-n kívülről érkező járatokra vonatkozik.
A tagállamok azonban az EU-n belüli járatokat is igénybe vehetik, ha a bűnüldözés ezt megköveteli, például terrorista fenyegetés esetén.
Ilyen fenyegetés nélkül a belső uniós járatokra való érvényesítését alapos kockázatértékeléssel kell alátámasztani.
Az ideiglenes megállapodás meghatározza, hogy a légitársaságoknak milyen típusú adatokat kell gyűjteniük az EU-ba tartó és az EU-n belüli utasokról.
Azt is felvázolja, hogy a fuvarozóknak hogyan kell összegyűjteniük az API-t, és hogyan kell azt megosztaniuk a bűnüldöző és határigazgatási tisztviselőkkel.
Emellett iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy az API-adatokat hogyan kell tárolni az uniós adatvédelmi jogszabályoknak megfelelően.
Szabványosított API-adatok
Minden légi fuvarozónak a következő API-adatokat kell összegyűjtenie: az utas neve, születési dátuma, állampolgársága, az úti okmányok típusa és száma, valamint az ülőhelyre és a poggyászra vonatkozó információk.
Az összegyűjtött API-adatoknak tartalmazniuk kell bizonyos repülési információkat is, például a járat azonosító számát, a repülőtér kódját, valamint az indulási és érkezési időt.
Az Európai Parlament képviselője garantálta, hogy az API-adatok nem tartalmaznak biometrikus adatokat, például ujjlenyomatot.
Az API automatikus gyűjtése
A légitársaságoknak az adatok pontosságának és megbízhatóságának biztosítása érdekében a gépi olvasású útlevelek beolvasásával automatikusan be kell gyűjteniük az utasok szabványos adatait.
A kétéves átmeneti időszak alatt az API-adatok kézi adatgyűjtése az online vagy helyszíni repülőtéri utasfelvétel során történhet.
A légitársaságok csak akkor gyűjthetik kézzel az API-adatokat, ha az automatikus adatgyűjtés technikai okok miatt nem lehetséges.
A légitársaságok manuálisan is gyűjthetnek API-adatokat, de csak akkor, ha az automatikus adatgyűjtés technikai okok miatt nem lehetséges.
Ha az adatokat kézzel gyűjtik, a légi fuvarozóknak ellenőrzési intézkedésekkel kell garantálniuk az adatok pontosságát.
API-adatok megosztása az uniós tagállamokkal
Az ideiglenes szabályok egy központi útválasztót is előírnak, amely megkönnyíti az adatátvitelt a légitársaságoktól a határ- és bűnüldöző szervek felé.
Az Eu-LISA kezeli a központi útválasztót. Ez a rendszer a légi fuvarozók és a nemzeti hatóságok közötti többszörös kapcsolatok jelenlegi rendszerét váltja fel.
Az egyetlen központi router javítja az adatátvitel hatékonyságát és költségeit. Csökkenti a hibák és visszaélések kockázatát is.
Ugyanezt a központi útválasztót használják majd az utasnyilvántartási adatállomány (PNR) adatainak továbbítására és tárolására is.
A PNR egy kiterjedtebb adatkészlet, amelyet akkor gyűjtenek, amikor egy légi utas lefoglal egy járatot. Tartalmazza az utas teljes nevét, születési dátumát, állampolgárságát és útvonalát.
A határigazgatás és a biztonság javítása
A javasolt jogszabály lehetővé teszi a bűnüldöző hatóságok számára az API- és PNR-adatok tényleges összevonását.
Ez nagy segítséget jelent majd a bűnüldöző szervek számára a nagy kockázatot jelentő utazók azonosításában és a gyanús személyek utazási szokásainak ellenőrzésében.
Az adatok hosszabb ideig történő tárolása révén a határőrök a határok hatékonyabb igazgatása érdekében elvégezhetik az érkező utasok szükséges előzetes ellenőrzését.
A képviselők tisztázták, hogy az összegyűjtött adatokat csak 48 órán keresztül tárolják, és csak akkor őrzik meg, ha szükséges. A határidőt további 48 órával meghosszabbítják, ha az utas nem jelenik meg a határellenőrzésen.
Az ideiglenes szabályok tiltják továbbá az API-adatok felhasználását profilalkotásra vagy nemi, etnikai, vallási, fogyatékossági stb. megkülönböztetésre.
Hogyan hatnak az új API-irányelvek az utasokra
Az API-adatok jobb gyűjtése és kezelése az EU-ba utazók javára válik.
A végleges ideiglenes megállapodás kimondja, hogy a fuvarozók nem kötelesek a beszállás előtt ellenőrizni az úti okmányokat.
Ez jelentősen csökkenteni fogja a bevándorlási ellenőrzéseken eltöltött időt, és zökkenőmentesebb utazási élményt fog nyújtani.
Segíthet továbbá felgyorsítani a vízummal nem rendelkező utazók háttérellenőrzését, akiknek az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszerre (ETIAS) lesz szükségük.
A migránsok vagy az EU-ba hosszú távon látogató személyek esetében a javasolt szabályok biztosítják az adatmegosztást és javítják a határbiztonságot.
Az API-adatok kezelésére szolgáló technológia jobb felhasználása a szomszédos országok, például az Egyesült Királyság (UK) számára is előnyös lehet.
Az Egyesült Királyság és az EU nemrégiben együttműködési megállapodást írt alá az illegális migráció ellen. A megállapodás magában foglalja a határigazgatással kapcsolatos információk és legjobb gyakorlatok megosztását.