A Heathrow repülőtér vezérigazgatója ismét bírálta az Egyesült Királyság (UK) kormányát, amiért olyan politikát vezet be, amely akadályozza a repülőtér sikerét.
Az Egyesült Királyság legnagyobb repülőtere bejelentette, hogy az áprilisi teljesítménye alapján a Heathrow minden idők legforgalmasabb évére készül.
A Heathrow utasforgalma 4,8 százalékkal nőtt a múlt hónapban, és 6,7 millió utast fogadott – jelentette a The Telegraph.
2019 októbere óta ez volt a legforgalmasabb nap, mivel 1337 repülőgép szállt fel vagy landolt a repülőtéren 2024. április 19-én.
Thomas Woldbye, a Heathrow repülőtér vezérigazgatója azonban arra figyelmeztetett, hogy a siker veszélyben van.
„Ahhoz, hogy teljes mértékben kiaknázzuk az ország gazdaságának növekedését elősegítő potenciálunkat, a kormánynak olyan politikákat kell végrehajtania, amelyek támogatják az Egyesült Királyság légi közlekedésének képességét a globális versenyben” – mondta.
A Woldbye bírálta a brit kormány új digitális utazási engedélyezési rendszerét, az elektronikus utazási engedélyt (ETA).
Az ETA 10 fontba kerül alkalmazásonként. A vízumkötelezettség minden olyan állampolgár számára kötelező lesz, aki rövid útra utazik az Egyesült Királyságba.
A tranzitutasok számára is kötelező, függetlenül attól, hogy átmennek-e a határellenőrzésen.
A Heathrow főnöke azt is mondta, hogy a nemzetközi látogatók adómentes vásárlásának eltörlése nem segíti a turisták maradásra és költekezésre való ösztönzését.
„Az olyan kezdeményezések, mint az átutazó utasok számára felesleges vízum bevezetése, az adómentes vásárlás hiánya és a nemrégiben javasolt üzleti adóemelés aláhúzza, hogy a minisztereknek kormányközi megközelítést kell alkalmazniuk a szakpolitikák kialakításában” – tette hozzá.
Ezek az intézkedések „korlátozzák az Egyesült Királyság globális összeköttetését” – mondta Woldbye.
ETA a tranzit utasoknak megsérült
Jelenleg csak a Bahreinből, Kuvaitból, Jordániából, Ománból, Katarból, Szaúd-Arábiából és az Egyesült Arab Emírségekből (EAE) érkező utazóknak van szükségük ETA-re az Egyesült Királyságba történő látogatáshoz.
Az Egyesült Királyság kormánya azonban azt tervezi, hogy az ETA-t minden vízummal nem rendelkező állampolgárra, többek között az európai és az amerikai állampolgárokra is kiveti.
Az ETA célja a határbiztonság fokozása. A Healthrow’s Woldbye azonban más légiközlekedési szakemberekkel együtt azt mondta, hogy ez óriási hátrányt jelent a brit repülőtereknek.
Azzal érvelt, hogy az ETA megkövetelése az átszálló utasoktól arra késztetheti őket, hogy más nagy európai repülőtereken szálljanak át, ahol ezt ingyenesen lehetővé teszik.
Ez máris érezteti hatását, mivel a Heathrow-n több mint egy évtizede a legalacsonyabb havi átszállási forgalmat regisztrálták.
A világ negyedik legforgalmasabb repülőterén 19 000-rel kevesebb utas utazott Katarból az Egyesült Királyságba az ETA 2023 novemberi bevezetése óta.
A Heathrow repülőtér évente mintegy 25 millió átszálló járatot szolgál ki mintegy 18 millió átutazó utas számára.
Az Egyesült Királyságban működő légitársaságok, mint például a British Airways és a Virgin Atlantic, szintén kevesebb ember repülhet velük.
A tranzitutasok és a csatlakozó járatok hozzájárulnak ahhoz, hogy a Heathrow repülőtér központi globális csomópontként működjön.
Ez létfontosságú az Egyesült Királyság turizmusa, kereskedelme és nemzetközi összeköttetése szempontjából, mivel lehetővé teszi a londoni utazók számára, hogy könnyen elérjék a többi globális úti célt.
A kormány mégis határozottan úgy véli, hogy minden vízummal nem rendelkező utasnak, beleértve az átutazó utasokat is, meg kell felelnie az ETA-követelménynek.
Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a rendszer hatékonyan és sikeresen fokozza az Egyesült Királyság határbiztonságát.
A turisták megadóztatása a vásárláson keresztül
Woldbye azt is elmondta, hogy a nemzetközi turisták által az Egyesült Királyságban vásárolt termékek 2020 óta tartó megadóztatása ártott a gazdaságnak.
Az Egyesült Királyság pénzügyminisztériuma azt állította, hogy a brit látogatók adómentes vásárlásának megszüntetése mintegy 2 milliárd fontba kerülne az országnak.
Egyesek azonban azzal érveltek, hogy az új politika évente mintegy 11 milliárd fontjába kerül az államkincstárnak azáltal, hogy a turistákat elriasztja az Egyesült Királyságba látogatástól.
A Centre for Economics and Business Research 2023-as tanulmánya szerint ez kétmillió turistát tartott vissza az utazástól.
Bernard Donoghue, az ALVA igazgatója szerint az adómentes vásárlás eltörlése a tengerentúli turisták költésének „jelentős csökkenéséhez” vezetett.
Hozzátette, hogy az Egyesült Királyság „lemarad a drága tárgyakról, amelyeket a látogatók világszerte vásárolnak”.
Az adómentes vásárlási politika nélkül a látogatók megszakítanák az Egyesült Királyságban töltött szabadságukat, és más európai országokba mennének vásárolni.