A korábbi független határ- és bevándorlási főfelügyelő (ICIBI) szerint az új elektronikus utazási engedély (ETA) sikere nagymértékben az Egyesült Királyság határőrizeti szerveitől függ.
A Lordok Háza Igazságügyi és Belügyi Bizottságának 2024. március 19-i ülésén David Neal azt mondta, hogy az ETA biztonságosabbá teheti az Egyesült Királyságot.
„Abszolút lehetséges. Megszünteti például az emberi hibát, ami az egyik legnagyobb eltérés, tehát ez mindenképpen pozitív dolog” – mondta.
A korábbi bevándorlási felügyelő hozzátette, hogy a 2025-ös brit határstratégiában az ETA az utazás digitális és automatizált jövőjét festi le.
Neal szerint azonban a brit kormánynak „meg kell erősítenie a technológiát támogató szervezeten belül az embereket”.
Jelentései alapján az Egyesült Királyság határőrizeti szervei „nem feltétlenül rendelkeznek megfelelő eszközökkel ahhoz, hogy digitális választ adjanak a kockázatok egy részének mérséklésére”.
Hangsúlyozta: „Ha nincsenek meg az emberekre vonatkozó enyhítő intézkedések, a határ mindig sebezhető lesz”.
Neal szerint a személyzeti irányítás és vezetés kulcsfontosságú az ETA számára, és hatékonyan segít az Egyesült Királyság határainak biztosításában.
A határőrségnek meg kell értenie a technológiát
Alexander Downer, a Policy Exchange elnöke és volt ausztrál külügyminiszter hasonlóan vélekedett.
A bizottsággal 2024. március 12-én tartott külön megbeszélésen Downer kijelentette, hogy az Egyesült Királyságba érkező és onnan távozó személyek és áruk be- és kiléptetésének megkönnyítése kulcsfontosságú.
„Határozottan úgy gondolom, hogy a technológia használata és a technológia hatékony és gyors átvétele a határőrségnél a jövő” – mondta a határőrség 2022-es független felülvizsgálatának szerzője.
Rámutatott, hogy a határőrség nem fejleszti a technológiát, csak megvásárolja és felhasználja azt.
Downer szerint azonban „a határőröknek meg kell érteniük a technológiát”.
„Tudniuk kell, hogyan működik mindez, és mit kell tenniük, ha nem működik” – mondta az olyan digitális technológiákról, mint az arcfelismerés.
Az ETA-val kapcsolatban elmondta: „Lehet, hogy nem lesz szükség annyi határőrre, de technológiai és digitálisan képzettebbeknek kell lenniük”.
Downer a határőrséget felügyelő Belügyminisztériumban felmerülő személyzeti és beszerzési problémákat is megemlítette.
Szerinte a belügyminisztériumnak is „technológiabarátnak kell lennie, és hajlandónak kell lennie az új technológiák alkalmazására”.
A Policy Exchange elnöke elismerte, hogy a technológia kockázatokkal jár.
Ez azonban időbe telhet, és ha sikerül, akkor az emberek és az áruk gyorsabban bejutnak az Egyesült Királyságba, „sok pénzt és aggodalmat megtakarítva”.
A határőrizeti erők hatékonyságának hiányosságaira vonatkozó állítások
Néhány hónappal ezelőtt Nealt kirúgták, mert a belügyminisztérium jóváhagyása nélkül hozta nyilvánosságra nem publikált jelentéseit.
Jelentéseiben rámutatott, hogy az Egyesült Királyság határőrsége nem megfelelően vizsgálja az üzleti repülőgépek utasait a London City repülőtéren.
A korábbi ICIBI kiemelte továbbá a határőrizeti tisztviselők körében tapasztalható figyelemelterelést és stresszt, valamint a határőrizeti erők erőforrásainak következetlen bevetését más repülőtereken.
Neal megjegyezte, hogy az elektronikus útlevélkapukat (eGates) üzemeltető határőrök számára nem áll rendelkezésre kommunikációs berendezés, ami a személyzet nélküli határállomásokhoz vezet.
Állításai aggályokat vetettek fel az Egyesült Királyság biztonsági intézkedéseinek hatékonyságával kapcsolatban a repülőtereken és más belépési pontokon.
A belügyminisztérium közleményben reagált, miszerint Neal jelentése „téves abban a következtetésében, hogy jelentős biztonsági kockázat áll fenn”.
Hozzátette azt is, hogy a helyes eljárások és nyilvántartások betartása érdekében korrekciós intézkedéseket hoztak.
A belügyminisztérium továbbá felsorolta az általános vagy nem kereskedelmi célú repülésből származó fenyegetésekkel kapcsolatos folyamatban lévő tevékenységeket.
Ez magában foglalja a repülőterek csökkentését, az általános repülési jelentések (GAR) és az előzetes utasinformációk (API) benyújtására szolgáló digitális szolgáltatás fejlesztését, valamint képzési csomagok biztosítását a közvetlen személyzet számára.
A határőrség sürgette a légi járművek és a helyhez kötött légi járművek üzemeltetőit, hogy készüljenek fel az új ETA-rendszernek való megfelelésre.
A belügyminisztérium adatbázis-problémákat tapasztalt
Downer megemlítette azt a kockázatot is, hogy az Egyesült Királyságba érkező állampolgárok átvilágítása más országok adatbázisaira támaszkodik.
Egy példa a kockázatokra hasonló lehet, mint amivel a Belügyminisztérium most szembesül.
Több mint 76 000 személy adatai tévesek voltak a belügyminisztérium bevándorlási adatbázisában, mivel az adatbázisban összekevert vagy összevont adatok szerepeltek.
Ez a személyközpontú adatplatform (PCDP) néven ismert adatbázis 177 millió ember adatait tárolja.
A PCDP nyomon követi a migránsok múltját az Egyesült Királyság bevándorlási rendszereiben, beleértve a vízumkérelmeket és a biometrikus adatokat.
A nyilvántartásokat az Atlas rendszerben használják, amelyhez az ügyintézők, a határőrség tisztviselői és más online rendszerek férnek hozzá a bevándorlási státusz igazolására.
Az adatbázis-rendszer hibái problémákhoz vezethetnek a munkavállaláshoz, lakásbérléshez vagy ingyenes NHS-ellátáshoz való jog bizonyításában.
Az Információs Biztos Hivatala vizsgálja az esetleges adatvédelmi incidenseket.