A Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink az év későbbi szakaszában megkezdi az EES bevezetését

| április 15, 2024
Kép a Getlink oldalról Kent Online

A Getlink, a Csatorna-alagutat üzemeltető vállalat befejezte az új be- és kilépési rendszer (EES ) infrastruktúrájának kiépítését a franciaországi Coquelles-i terminálon.

Az infrastruktúra egy új, tetővel fedett, átjárható „előregisztrációs terület”, ahol az utasok megadhatják útlevelüket és biometrikus adataikat.

„A 7000 négyzetméteres terület egyszerre akár 60 személygépkocsi befogadására is alkalmas” – közölte a cég a The Local beszámolója szerint.

Az áthajtási lehetőséget a LeShuttle szolgáltatást igénybe vevő, nem európai uniós (EU) járművezetők fogják használni az Egyesült Királyságba (UK) történő utazáshoz.

Az EES az EU új, automatizált határellenőrzési rendszere, amely biometrikus adatokat használ az utazók be- és kilépésének rögzítéséhez.

Ez minden nem uniós utazót érint, beleértve a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőket és a vízummentességet élvező állampolgárokat, például a brit állampolgárokat.

A határon az útlevelek bélyegzése helyett az EES biometrikus adatokat, például ujjlenyomatokat és arcszkenneléseket rögzít.

Minden egyes drive-through-öbölben „két statikus kioszk lesz, amelyek a szükséges biometrikus ellenőrzések elvégzéséhez szükségesek”.

A kioszkokat a francia IN Groupe cég szállította, és kifejezetten az autó utasai számára tervezték.

Az utasoknak azonban továbbra is ki kellene szállniuk az autóból, hogy regisztrálják biometrikus adataikat.

A Getlink megerősíti, hogy az első kioszkok már a helyükön vannak. A többit 2024. május elejéig telepítik.

A francia légitársaságok szakszervezete, a L’Union des Aéroports Français (UAF) szerint az Európai Tanács 2024 novemberében indítja el az EES-t.

Az uniós jogszabályok értelmében az utazóknak a schengeni övezetbe való első belépéskor a határőrök előtt regisztrálniuk kell az arc- és ujjlenyomatadataikat.

A jövőbeni látogatások alkalmával az utazók ujjlenyomat vagy arcbiometria segítségével megerősíthetik engedélyüket, és rögzíthetik be- és kilépésüket.

Az utazók adatai három évig vagy az útlevél lejártáig maradnak az EES-ben. Minden alkalommal frissül, amikor belépnek a schengeni övezetbe.

Ha az adatok lejárta után újra beutaznak az EU-ba, újra regisztrálniuk kell magukat a határőrök előtt.

A Getlink szerint „egy különleges létesítményt” is építettek, amely „panorámás kilátással rendelkezik az előregisztrációs zónára és a parkolóhelyekre”.

Ez, valamint a CCTV-k megkönnyítik a francia határrendőrség, a Police Aux Frontières (PAF) által végzett határellenőrzéseket.

Az alagút brit oldalán lévő Folkestone-i határátkelő infrastruktúrájának kiigazítása nyárig tart. A kioszkokat az Egyesült Királyság oldalán 2024 júliusától állítják fel.

Összesen 224 kioszkot telepítenek a Csatorna-alagút francia és brit oldalán.

A Getlink korábban elmondta az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottságának, hogy 80 millió eurót fektetett be a Coquelles és Folkestone terminálok EES-re való felkészítésére.

Az európai állami vállalat előrejelzése szerint az EES öt-hét perccel növeli az utasok teljes menetidejét.

A Connexion által rögzítettek szerint a Getlink most már biztos abban, hogy az új infrastruktúrával és kioszkokkal a legversenyképesebb átkelési időt tudja biztosítani.

A vállalat mesterséges intelligenciát használt az új rendszerek részletes forgalomáramlás-elemzéséhez.

Több csoport is az EES bevezetésének elhalasztására szólítja fel az EU-t

Számos más kikötő és nagyobb repülőtér is telepít kioszkokat és egyéb berendezéseket az EES-adatgyűjtés felgyorsítása érdekében.

A nizzai repülőtér kioszkjai állítólag készen állnak. A calais-i kikötő is jelenleg telepíti berendezéseit, de várhatóan időben elkészül.

A párizsi repülőterek viszont csak az olimpia után kezdhetnék meg az építkezést.

A 2024-es olimpiai és paralimpiai játékokat 2024. július 26. és augusztus 11., illetve augusztus 28. és szeptember 8. között rendezik meg Franciaországban.

Ez annak ellenére történt, hogy az EU július végéig a tagállamok számára előírta a rendszerek létrehozását.

Emiatt az UAF tárgyalásokat folytat az EU-val az EES elindításának újabb elhalasztásáról.

Több más brit utazási és közlekedési tisztviselő is aggodalmát fejezte ki az EES miatti esetleges hosszú késések miatt.

A várakozások szerint a francia-brit határoknál nagyobbak lesznek a késések a nagy forgalom miatt, valamint az „egymás melletti ellenőrzésekkel” rendelkező határoknál.

Az egymás melletti ellenőrzések azt jelentik, hogy a francia határellenőrzéseket az Egyesült Királyság területén végzik.

A doveri kikötő például az Európai Ellenőrző Bizottságot az EES miatti 14 órás késésekre figyelmeztette.

Az Eurostarnak korlátoznia kell az utasok számát a londoni St Pancras pályaudvaron, hogy elkerülje a késéseket és a hosszú sorokat.

Az EU új EES-alkalmazása jelenleg fejlesztés alatt áll, és segíthet felgyorsítani a határellenőrzést. Egyesek szerint azonban lehet, hogy nem lesz kész az idei év végi indulásig.

Az UAF szerint az sem biztos, hogy sokat segít, mivel nem tud fényképeket készíteni, és az utazók nem tudnak ujjlenyomatot feltölteni.

Az EES alkalmazás használata az uniós tagállamok számára is önkéntes lesz. Franciaország még nem jelentette be, hogy használni fogja-e az alkalmazást.