Az Egyesült Királyság (UK) parlament felsőházának igazságügyi és belügyi bizottsága vizsgálatot indított az új elektronikus határigazgatási rendszerekről.
Ezek közé tartozik az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyezési rendszere (ETA), valamint az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszere (EES) és az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS).
Az EES az EU új, automatizált biometrikus rendszere, amely a nem uniós utasok schengeni térségbe történő be- és kilépésének nyilvántartására szolgál.
Az ETA és az ETIAS digitális utazási engedély az Egyesült Királyságba, illetve a schengeni térségbe látogató, vízummal nem rendelkező állampolgárok számára.
Amint az egy sajtóközleményben elhangzott, a bizottság mostantól elfogadja az érdeklődő magánszemélyek és szervezetek írásbeli bizonyítékait.
Az elektronikus határigazgatási rendszerekkel kapcsolatos írásbeli bizonyítékokat 2024. március 14-ig kell benyújtaniuk.
A bizottság 2024. február 27-én szóbeli bizonyítékokat hallgatott meg az Eurostar és a GetLink vasúttársaságok, valamint a doveri kikötő részvételével tartott ülésen.
A Bizottság március 5-én és 12-én további szóbeli bizonyítékokat is meghallgat az érintett felektől.
Az új határigazgatási rendszerek vizsgálatának céljai
Az Igazságügyi és Belügyi Bizottság célja, hogy megértse „az elektronikus utazási engedélyezési rendszerek globális trendjét, és hogy az Egyesült Királyság változata hogyan viszonyul a többihez”.
„Szeretnénk megtudni, hogy mit nyer az Egyesült Királyság a [ETA] rendszerrel, és hogy lehetséges-e úgy javítani a határbiztonságot, hogy az ne okozzon kellemetlenséget a törvényes utazóknak” – mondta Lord Foster of Bath, a bizottság elnöke.
Az Egyesült Királyság kormánya azt tervezi, hogy 2024-ig valamennyi vízummal nem rendelkező állampolgársággal rendelkező személyre – köztük az uniós állampolgárokra is – bevezeti az új brit ETA-rendszert.
Jelenleg csak az Öböl-menti Együttműködési Tanács (GCC) államaiból és Jordániából érkező utazóknak kell ETA-val rendelkezniük az Egyesült Királyságba való beutazáshoz.
Amikor a bizottság korábban megvizsgálta az EU új, 2021-es határigazgatási terveit, logisztikai aggályokat és politikai nehézségeket fogalmazott meg.
Azóta mind az EES, mind az ETIAS többször elhalasztotta a bevezetés időpontját. A tervek szerint az EES-t 2024 októberében, az ETIAS-t pedig 2025 közepén vezetik be.
Lord Foster elmondta: „Szeretnénk megtudni, hogy az Egyesült Királyság mostanra jobban felkészült-e, és ki a felelős a közvélemény tudatosságának előmozdításáért”.
A bizottság emellett elemezni kívánja az ETA, az EES és az ETIAS interoperabilitását, valamint azt, hogy ezek milyen hatással lesznek az Egyesült Királyság és az EU határait átlépő utazókra.
Globális betekintés az ETA-ról és annak hatása az utazásra
Az Egyesült Királyság ETA-ja és az EU ETIAS-a az Egyesült Államok (USA) elektronikus utazási engedélyezési rendszeréhez (ESTA), Kanada elektronikus utazási engedélyéhez (eTA) és Ausztrália ETA-jához hasonlítható.
A bizottság arra törekszik, hogy betekintést nyerjen és tanuljon a digitális határigazgatási rendszereket alkalmazó más nemzetek tapasztalataiból.
Célja továbbá a lehetséges kockázatok, a végrehajtás gyengeségeinek, az utazókra gyakorolt hatásoknak és a hosszú távú irányításnak a feltárása.
Az is kiderülhet, hogy az ETA hogyan illeszkedik az Egyesült Királyság kormányának a digitális határokkal kapcsolatos hosszabb távú stratégiájába.
ETA és a közös utazási megállapodás
A határigazgatási rendszerek hatásának tanulmányozása azt is jelenti, hogy meg kell érteni, hogyan hatnak az utazókra.
Ide tartoznak azok is, akiktől megtagadták az ETA-t, valamint a kettős állampolgársággal rendelkezők, akik olyan országok között utaznak, ahol ETA-követelmények vannak érvényben.
A másik azt vizsgálja, hogy az ETA-rendszerek hogyan befolyásolják a közös utazási térségen (CTA) belüli utazást.
A CTA az Egyesült Királyságot, az Ír Köztársaságot, valamint Guernsey, Jersey és a Man-sziget koronafüggőségeit foglalja magában.
Az ír állampolgároknak és a koronafüggőségek állampolgárainak nincs szükségük ETA-ra az Egyesült Királyságba történő látogatáshoz.
Ez a CTA-rendelkezésnek köszönhető, amely lehetővé teszi, hogy polgárai szabadon mozogjanak a CTA területén belül.
Az Írországban jogszerűen tartózkodó nem ír állampolgárok szintén mentesülnek az ETA-rendszer alól, amennyiben mindhárom feltételnek megfelelnek.
Ezek közé tartozik a legális írországi tartózkodás igazolása, az Egyesült Királyságba való beutazáshoz nincs szükség vízumra, és a CTA-n keresztül lehet beutazni az Egyesült Királyságba.
Mégis vannak aggályok, hogy az ETA veszélyt jelent az Egyesült Királyság észak-írországi turizmusára.
A vízummal nem rendelkező, a Köztársaságon keresztül Észak-Írországba látogató állampolgároknak a szárazföldi határ átlépése előtt ETA-val kell rendelkezniük.
Ez olyan plusz költséget és gondot jelenthet, ami miatt a turisták inkább kihagyják Észak-Írország meglátogatását.
Ezenkívül az Írország és Észak-Írország közötti nyílt szárazföldi határon átutazó turisták tudtukon kívül megszeghetik a bevándorlási törvényeket, ha nem rendelkeznek a kötelező ETA-val.
Az ETA jobb megértésének elősegítése
Az új határigazgatási rendszerek ismerete létfontosságú a sikeres és zökkenőmentes megvalósításhoz, valamint az utazási zavarok csökkentéséhez.
A bizottság nyitott arra vonatkozóan is, hogy a brit kormány hogyan tudná növelni az új ETA-rendszer ismertségét. Ez továbbra is aggodalomra ad okot az észak-írországi tisztviselők és az Egyesült Királyság légiközlekedési ipara számára.
A Heathrow repülőtér és az olyan brit légitársaságok, mint a British Airways és a Virgin Atlantic attól tartanak, hogy az új ETA-követelmény miatt elveszítik az átutazó utasokat.
Amint az Egyesült Királyságban teljes mértékben bevezetik az ETA-t, az átutazó utasoknak rendelkezniük kell ETA-val, függetlenül attól, hogy átmennek-e a határellenőrzésen.
Más nagyobb repülőtereken azonban az átutazó utasoknak nem kell megfelelniük a helyi belépési követelményeknek, ha nem a határon keresztül utaznak tovább a továbbutazási célállomásukra.
A Heathrow évente mintegy 25 millió csatlakozó járatot üzemeltet, hogy az utazók olyan globális célállomásokra jussanak el, ahová nincs közvetlen járat.
Ez jelentős tényező abban, hogy London jelentős globális összeköttetési csomópont, és elveszítheti státuszát, ha több tranzitutas választja más repülőterek átszállását.
Az Egyesült Királyságban működő légitársaságok, mint például a British Airways, szintén nagymértékben függnek a csatlakozó járatoktól.
Felkészülés az EU új határigazgatási rendszereire
A határigazgatási rendszerekkel kapcsolatos új vizsgálatában a bizottság célja, hogy jobban felkészüljön az EU új határrendszereire.
A jelentés ajánlásokat fogalmaz meg, többek között az elektronikus határokkal kapcsolatos kormányzati stratégiával és a Belügyminisztérium kapacitásával kapcsolatos szélesebb körű kérdésekkel kapcsolatban.
Az Egyesült Királyság parlamentjének európai ellenőrző bizottsága nemrégiben szintén megvizsgálta az uniós európai foglalkoztatási stratégiát és az Egyesült Királyság határát.
A bizonyítékok azt mutatták, hogy az EES bevezetése jelentősen akadályozná az Egyesült Királyság és az EU közötti utazást.
A tisztviselők figyelmeztettek, hogy az EES 14 órás késéseket okozhat a doveri kikötőben, és korlátozhatja az Eurostar utasforgalmát.
Ezek a kérdések érinthetik a kikötőket és a pályaudvarokat, amelyeket még megfelelően fel kell szerelni az EES végrehajtásához.