Az Egyesült Királyság megemelt MIR-je a családi vízumokra vonatkozóan a Legfelsőbb Bíróságon támadással néz szembe

| június 11, 2024
Az Egyesült Királyság megemelt MIR-je a családi vízumokra vonatkozóan a Legfelsőbb Bíróságon támadással néz szembe

Az érintett családok és érdekvédelmi csoportok jogi úton támadták meg a megemelt MIR-t a legfelsőbb bíróságokon.

A belügyminisztérium 2024 áprilisától évi 29 000 fontra emelte a családi vízumokra vonatkozó MIR-összeget.

Aki vízumot kér, hogy szeretteit a tengerentúlról hozza haza, annak évi 29 000 fontot kell keresnie.

A MIR 2025 elején ismét 38 700 fontra emelkedik, ami megegyezik a szakképzett munkavállalók bérküszöbével.

A Reunite Families UK (RFUK) szerint az intézkedés sérti az ENSZ gyermekjogi egyezményét.

Az ügyvédek azzal érvelnek, hogy a MIR tervezett emelése azt eredményezte, hogy sok gyermeket elválasztottak az Egyesült Királyságon kívül élő szüleiktől.

Ennek oka, hogy a brit szponzor nem tudta teljesíteni a MIR jövedelmét vagy megtakarításait.

Azzal is érvelnek, hogy a politika nemi és etnikai alapon diszkriminatív.

Ennek oka, hogy a nők és a kisebbségek statisztikailag nagyobb valószínűséggel keresnek kevesebbet az előírt összegnél.

A bírósági felülvizsgálat célja az e politika által okozott igazságtalanságok és nehézségek kezelése.

A Bizottság megkérdőjelezi az emelés jogalapját, és azt, hogy a döntés követte-e az Egyesült Királyság kormányának hivatalos tanácsait.

Az Egyesült Királyságban a családi vízum minimális jövedelemre vonatkozó követelménye

2012-ben az Egyesült Királyság bevezette a minimális jövedelemkövetelményt (MIR) a családdal kapcsolatos vízumok esetében.

A rendelet értelmében a brit állampolgároknak és letelepedett magánszemélyeknek legalább évi 18 600 fontot kell keresniük ahhoz, hogy szponzorálhassák az Európai Gazdasági Térségen (EGT) kívüli házastársukat vagy élettársukat.

A nem EGT-országok olyan házastársak vagy élettársak, akik nem az Európai Unió (EU) egyik tagállamának, Norvégiának, Izlandnak, Liechtensteinnek vagy Svájcnak az állampolgárai.

A MIR a gyermekek számának növekedésével nő: egy gyermek után 22 400 font, minden további gyermek után pedig további 2 400 font.

A politika célja annak biztosítása, hogy a családok anyagilag el tudják tartani magukat anélkül, hogy közpénzekre támaszkodnának.

Több mint egy évtizede ez az első alkalom, hogy az Egyesült Királyság MIR-jét frissítették.

A belügyminisztérium szerint megváltozott az a jövedelem, amelyre egy családnak szüksége van ahhoz, hogy önellátó legyen, és ne szoruljon állami támogatásra.

Tájékoztatójában hangsúlyozta, hogy a családok más módon is teljesíthetik a megemelt MIR-t.

A megtakarítások az alacsonyabb jövedelem mellett vagy önmagukban is beszámíthatók a MIR teljesítésébe.

A továbbiakban nem lesz külön gyermekeleme a MIR-nek.

Ez biztosítja, hogy a brit állampolgárok egyenlő bánásmódban részesülnek a szakképzett migráns munkavállalókkal, függetlenül a szponzorált gyermekektől.

A MIR megtámadása a Legfelsőbb Bíróságon

Az először 2023 decemberében bejelentett politikát jelentős kritika érte, mivel túlságosan szigorú és diszkriminatív.

A különböző nemzetiségű párok szétválasztásáért és a családok szétválasztására kényszerítéséért okolták.

Sokan azt állítják, hogy az Egyesült Királyság lakosságának nagy része túl keveset keres ahhoz, hogy a MIR-emelés után eltartson egy külföldi házastársat az Egyesült Királyságban.

Az RFUK azzal érvelt, hogy a jövedelemhatár aránytalanul nagy mértékben érinti a nőket, az etnikai kisebbségeket és az alacsonyabb jövedelműeket.

„Az emelések teljes meglepetésként érték az általunk képviselt közösséget” – mondta Caroline Coombs az RFUK-tól a The Guardiannek.

Elmondta, hogy a változtatás „egy olyan időszakban történt, amikor az emberek az Egyesült Királyságban mindenütt a megélhetési költségek könyörtelen válságával küzdenek”.

Coombs szerint „a kormány megbüntette őket”, mert elérhetetlenné tette „az álmukat a közös családi életről”.

Tessa Gregory, a Leigh Day ügyvédi iroda partnere, aki az RFUK-ot képviseli, azt mondta, hogy az új politikát „megfelelő elemzés nélkül és a kritikus közjogi kötelezettségek megsértésével” hozták létre.

„Az RFUK kérni fogja a bíróságtól a határozat megsemmisítését azon az alapon, hogy a belügyminiszter jogellenesen járt el” – hangsúlyozta.

A Lordok bizottsága szerint a MIR-emelés igazságtalan

A legfelsőbb bíróságon benyújtott kereset célja, hogy a politikát hatályon kívül helyezzék vagy módosítsák, hogy az igazságosabbá váljon.

Coombs az RFUK-tól reméli, hogy a bírósági felülvizsgálat lehetővé teszi a parlamenti miniszterek számára, hogy „egy jobb, humánusabb családi migrációs politikát folytassanak”.

Reméli, hogy ez „nem diszkriminál a jövedelem alapján”.

Ehelyett az új politikának el kellene ismernie a „két nemzetiségű párok és családok értékét” a gazdaság és a társadalom számára.

A Lordok Házának másodlagos jogszabályokat vizsgáló bizottsága aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az új MIR méltánytalanul érinti az alacsony jövedelmű területeket.

Bemutatta, hogy az új minimáljövedelem-követelmény hogyan érinti a különböző területeket.

„Egy Londonban élő személy sokkal nagyobb valószínűséggel jogosult arra, hogy bejuttassa partnerét az Egyesült Királyságba, mint egy északkeleten élő személy” – áll a közleményben.

Lord Thomas of Cwmgiedd, az Ellenőrző Bizottság tagja hangsúlyozta, hogy az új rendeleteket értékelni kell, hogy teljes mértékben megértsük a következményeiket.

Az Ellenőrző Bizottság megjegyezte, hogy a kormány különböző megfelelő minimum jövedelemkövetelményeket állíthatna fel.

A Belügyminisztériumnak még be kell nyújtania a javaslatok hatásvizsgálatát, többek között az egyenlőségi kérdésekre vonatkozóan.

Ugyanakkor fenntartja, hogy az új MIR-politika elengedhetetlen ahhoz, hogy a családok állami forrásoktól való függés nélkül tudják eltartani magukat.

Azzal érvel, hogy a jövedelemhatár ésszerű intézkedés a gazdasági stabilitás fenntartására és a bevándorlás ellenőrzésére.

Lehetséges eredmények és következmények

A legfelsőbb bíróság döntése ebben az ügyben jelentős hatással lehet az Egyesült Királyság bevándorlási politikájára.

Ha a bíróság a felperesek javára dönt, az a minimumjövedelemre vonatkozó követelmény felülvizsgálatához vagy eltörléséhez vezethet, ami több család újraegyesítését teszi lehetővé.

Ezzel szemben, ha a kormány győz, a politika továbbra is érvényben marad, és családok ezreit érinti.

Jogi szakértők, emberi jogi aktivisták és érintett családok szorosan figyelemmel fogják kísérni az ügy kimenetelét.

Ez a javaslat átformálhatja az Egyesült Királyság bevándorlási politikáját, és orvosolhatja a méltányossággal és egyenlőséggel kapcsolatos, régóta fennálló aggályokat.