Az Egyesült Királyság nemrégiben elismerte, hogy nincs felkészülve az Európai Unió (EU) új határellenőrzésére, a be- és kilépési rendszerre (EES ).
Seema Malhotra bevándorlási miniszter az alsóháznak adott nyilatkozatában elmondta, hogy az országnak kihívásokkal kell szembenéznie az EES végrehajtása során – írja a The Telegraph.
Az újonnan megválasztott kormány „nem elégedett azzal az előkészületek szintjével”, amelyet az előző kormányzat hozott létre.
Malhotra szerint „nem történt elegendő előrelépés annak biztosítása érdekében, hogy ezeket a hatásokat (és más lehetséges hatásokat) minimalizálják”.
Hozzátette, hogy az új uniós határellenőrzések idei bevezetésekor várhatóan fennakadások lépnek fel.
Az utazási zavarok enyhítése érdekében az Egyesült Királyság kiterjesztett intézkedéseket kért az EU-tól és a tagállamoktól.
Ez magában foglalja azt is, hogy a francia határőröket arra kérik, hogy lazítsák az ujjlenyomat-ellenőrzést a brit utazók esetében, amikor a csúcsidőszakban hosszú sorok alakulnak ki.
Új uniós határellenőrzések és várható késedelmek
Az EES az EU külső határain az útlevelek kézi bélyegzésének jelenlegi módszerét váltja fel.
A rendszer biometrikus adatokat – például ujjlenyomatot és arcfelismerést – fog használni a nem uniós állampolgárok schengeni térségbe történő be- és kilépésének nyilvántartására.
Ide tartoznak a harmadik országok állampolgárai, például a brit utazók és a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezők.
Ez a rendszer, amely idén novemberben indul, a határátlépések biztonságosabbá és hatékonyabbá tételét célozza.
Az új uniós határellenőrzések azonban várhatóan jelentős késedelmeket okoznak majd, mivel az utazóknak több időt kell tölteniük biometrikus adataik regisztrálásával.
Hosszú sorok várhatók a forgalmas határátkelőhelyeken is, például a doveri kikötőben és a folkestone-i Csatorna-alagútnál.
A járművek feldolgozási ideje jelentősen megnövekedhet, mivel az utasoknak ki kell szállniuk az autójukból a regisztrációhoz vagy a biometrikus adatok megadásához.
Egy másik várható torlódási pont a londoni St. Pancras pályaudvar Eurostar terminálja.
Az Egyesült Királyság és az EU három határátkelője egymás mellett helyezkedik el. Ez azt jelenti, hogy a francia határőrök bevándorlási ellenőrzést végeznek az utazókon, mielőtt elhagynák az Egyesült Királyságot.
Az EES miatt megnövekedett feldolgozási idő hosszú sorok kialakulásához és utazási fennakadásokhoz vezethet, különösen csúcsidőben.
Rugalmas megközelítés az EES megvalósításához
Malhotra hangsúlyozta, hogy a kormány intézkedéseket tesz az EES-előkészületek javítása és az utazási zavarok minimalizálása érdekében.
Ez magában foglalja az EU-val és a tagállamokkal folytatott tárgyalásokat a meghosszabbított sürgősségi intézkedésekről, ha a sorok túl hosszúra nyúlnak.
Az egyik intézkedés lehetővé teszi a francia határőrök számára, hogy a forgalmas órákban enyhítsék az ujjlenyomatvizsgálat követelményét a brit utazókkal szemben.
A francia határőrök ujjlenyomatvétel vagy arcszkennelés nélkül is átengedhetik az Egyesült Királyság állampolgárait, ha a sorok túl hosszúak.
Az új uniós határellenőrzések végrehajtásában ez a rugalmasság az EES életbe lépését követő első hat hónapban lesz érvényben.
Malhotra elmondta, hogy a kormány támogatja e rugalmasság kiterjesztését a nyári szünidőn túlra is, hogy megelőzzék a hosszú várakozásokat és késéseket.
A határellenőrzési övezet kiterjesztése
A belügyminisztérium új jogszabályt is bejelentett, amely lehetővé teszi, hogy francia határőrök dolgozzanak a doveri kikötő kibővített határellenőrzési zónájában – számolt be a BBC.
Jelenleg a francia határőrök csak a kikötő keleti részén teljesítenek szolgálatot.
Ezzel az új törvénnyel a nyugati területen is kiterjeszthetik és ellenőrizhetik az ellenőrzéseket.
A doveri kikötő tisztviselői a nyugati szakaszt jelölték ki az új uniós határellenőrzések lebonyolítására, kifejezetten az autóbuszos utasok számára.
Ez a bővítés segíthet az emberáradat hatékonyabb kezelésében, különösen az EES hatálybalépésekor.
Az Egyesült Királyság és Franciaország tisztviselői dolgoznak a határellenőrzési megállapodásuk aktualizálásán, amely lehetővé tenné a doveri kikötőben a kibővített ellenőrzési zóna létrehozását.
Emellett a Getlink, a Csatorna-alagút üzemeltetője jelentős infrastrukturális fejlesztéseket hajtott végre, például az EES-ellenőrzésekhez egy új, fedett átjáróöbölbe.
Az Eurostar több EES-kioszkba is beruházott, és készen áll arra, hogy a St. Pancrasnál a korlátozott hely miatt kígyózó sorok esetén helyet nyisson.
Egyéb intézkedések az EES késedelmek enyhítésére
Az új rendszer célja a biztonság növelése. Az Egyesült Királyság bevándorlási minisztere hangsúlyozta, hogy ez nem jelenthet indokolatlan terhet az utazóknak, és nem zavarhatja a kereskedelmet és a turizmust.
A várható késések minimalizálására és kezelésére irányuló további intézkedések közé tartozik a határőrök számának növelése.
Hasonlóképpen, az Egyesült Királyság kormánya azt tervezi, hogy az új uniós határellenőrzésekhez igazodva korszerűsíti az infrastruktúrát a kulcsfontosságú határállomásokon.
A Bizottság fontolóra veszi az EES fokozatos bevezetését is, hogy a rendszer teljes körű üzembe helyezése előtt megoldja az esetleges problémákat.
Ez lehetővé teszi a tisztviselők számára, hogy ellenőrzött módon azonosítsák és megoldják a problémákat, minimalizálva a fennakadásokat, amikor a rendszer éles üzembe lép.
A brit kormány is széles körű kommunikációval készül, hogy felhívja az Egyesült Királyság utazóközönségének figyelmét.
Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának felmérése szerint a brit felnőttek több mint fele még mindig nem ismeri az EES-rendszert.
A felmérésből az is kiderült, hogy az új uniós határellenőrzések megakadályozhatják a briteket abban, hogy az EU-ba látogassanak.
„Az Egyesült Királyságnak és az EU-nak egyaránt érdeke, hogy együttműködjünk közös célkitűzéseink érdekében, hogy biztosítsuk a biztonságos határok fenntartását, és egyúttal minimalizáljuk az EES által okozott zavarokat” – mondta Malhotra.
További aggodalmak az új uniós határellenőrzésekkel kapcsolatban
A Brexit és a világjárvány hatásaitól már így is sújtott utazási ágazat óvakodik az utazást és a turizmust érintő további zavaroktól.
Az ágazati szakértők aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban is, hogy az infrastruktúra és a személyzet készen áll-e az új követelmények kezelésére.
Az Egyesült Királyság és az EU felkészülésének lehetővé tétele érdekében az EES bevezetésének 2025 elejéig történő elhalasztására szólítottak fel.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a regionális, kisebb uniós repülőterek még mindig nem állnak készen az EES-re.
Az EES mobilalkalmazás, amelynek célja, hogy segítsen elkerülni a hosszú sorban állást a határon, októberre nem lesz kész.
Arról egyelőre nincs hír, hogy az utazók számára elérhető lesz-e az EES novemberi, eltolt indulási időpontjáig.
Az utazóknak azt tanácsoljuk, hogy tájékozódjanak az új követelményekről, és ennek megfelelően tervezzék meg utazásaikat, hogy elkerüljék az esetleges késéseket.