Egy brit parlamenti miniszter (MP) szerint az Európai Unió (EU) új határellenőrzési rendszerének (Entry/Exit System, EES) puha bevezetési időszakára kerül sor.
Guy Opperman útügyi és helyi közlekedési miniszter szerint a szelíd bevezetés „a sorban állás és a bonyodalmak nagy részét” fogja megoldani – számolt be a The Independent.
Az EU 2024 októberében vezeti be új, automatizált EES határellenőrzési rendszerét.
Az EES az útlevélbélyegzés helyett az utazók biometrikus adatait használja a schengeni övezetbe való belépés és az onnan való kilépés rögzítésére.
Ez minden nem uniós utazót érint, mind a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőket, mind a vízummentességet élvező személyeket, például a brit állampolgárokat.
A hatóságok figyelmeztettek, hogy az EES hosszú sorokat, késéseket és forgalmi dugókat okozhat. Ez annak köszönhető, hogy az utazók a határon ujjlenyomatot és arcszkennelést regisztrálnak.
„Hat hónapos időszak áll rendelkezésünkre, amikor a végrehajtás gyakorlatilag egy puha bevezetés formájában történik” – mondta Opperman az Európai Ellenőrző Bizottság előtt.
Elmondta, hogy ha hosszú sorok vagy késések alakulnának ki, az „elővigyázatos rugalmassági intézkedések” lehetővé teszik a járművek, autóbuszok, nehéz tehergépjárművek és személygépkocsik könnyebb áthaladását.
Az utazási és közlekedési tisztviselők hosszabb sorok kialakulására és késésekre számítanak az EES miatt az Egyesült Királyság és az EU határainál, ahol az ellenőrzések egymás mellett zajlanak.
Az egymás melletti ellenőrzések azt jelentik, hogy az uniós határőrök már akkor bevándorlási ellenőrzést végeznek, amikor az utazók még az Egyesült Királyságban tartózkodnak.
Az utasoknak a doveri kikötőben és a Csatorna-alagútban történő átkeléskor ki kell szállniuk járművükből, hogy regisztrálhassanak az EES-re.
Az EES hosszú kígyózó sorokat okozhat a londoni St. Pancras pályaudvaron is, ahol az új kioszkok számára korlátozott a hely.
Az EES mobilalkalmazás hamarosan elérhető lesz az indulás után.
Amint azt az Eurostar vezérigazgatója, Gwendoline Cazenave kijelentette, az EES mobilalkalmazás nem lesz kész a rendszer indulásáig.
Tom Pursglove, a belügyminisztérium államtitkára is megerősítette ezt az Európai Ellenőrző Bizottság ülésén.
Az uniós politika előírja, hogy a schengeni övezetbe először látogató utazóknak a határőrök előtt regisztrálniuk kell az arc- és ujjlenyomatadataikat.
A fejlesztés alatt álló EES-alkalmazás célja, hogy az utazók ezt időben és a határtól távol tegyék meg.
Mind az EU, mind a tagállamok elismerik, hogy az EES alkalmazás „valóban segít” a kihívások enyhítésében.
Pursglove szerint az Egyesült Királyság kormánya „nagyon határozottan úgy érzi”, hogy az alkalmazást „az első lehetséges alkalommal kell bevezetni”.
„Hatalmas előnyökkel jár, ha a feldolgozás minél nagyobb részét a feldolgozási folyamatok során próbáljuk elvégezni” – mondta a bizottságnak.
A belügyminiszter hozzátette, hogy az EES alkalmazás „ennek megfelelően követni fogja”.
Pursglove szerint a kormány ennek ellenére „továbbra is szorgalmazni fogja”, hogy az EES határellenőrzési rendszer elindításakor a rendszer rendelkezésre álljon.
„Eltökélt szándékunk, hogy megpróbáljuk a lehető leggyorsabban megvalósítani ezt az alkalmazásalapú megoldást” – hangsúlyozta.
Az EU szóvivője szerint az EES alkalmazás használata mégis önkéntes lesz az uniós tagállamok számára.
Az EES határellenőrzési rendszer előkészítése
Az Egyesült Királyság és az EU határain már folynak az előkészületek az EES-rendszer ez év végi bevezetésére, annak ellenére, hogy az alkalmazás nem áll rendelkezésre.
A Csatorna-alagutat kezelő Getlink vállalat befejezte a franciaországi Coquelles-i terminálon az új fedett, átjárható EES előregisztrációt.
Ez lehetővé teszi a LeShuttle szolgáltatást igénybe vevő, az Egyesült Királyságba utazó, nem uniós állampolgárságú járművezetők számára, hogy útlevél- és biometrikus adatokat szolgáltassanak.
A Getlink várakozásai szerint a biometrikus ellenőrzésekhez szükséges kioszkok 2024 májusára készülnek el.
Az alagút brit oldalán, Folkestone-ban az EES-infrastruktúra kiépítése folyamatban van. A Getlink szerint a kioszkokat 2024 júliusától telepítik.
A doveri kikötő vezetője, Doug Bannister elmondta, hogy az EES késéseit azzal enyhítik, hogy az utazók a szokásos várakozási idő alatt regisztrálhatnak az EES-re, mielőtt felszállnak a kompra.
A Telegraph beszámolója szerint a várakozási területen belül lesz egy regisztrációs zóna, ahol az autók 90 perccel vagy egy órával a komp indulása előtt sorba állnak.
A várakozási idő alatt az utazók kitölthetnek egy űrlapot, és felvehetik az arc- és ujjlenyomatukat.
Natalie Elphicke, Dover parlamenti képviselője azt mondta: „Nagyon sok mindent kell még tenni októberig”.
Sürgette az Egyesült Királyság kormányát, hogy helyezze előtérbe az EES zökkenőmentesebb bevezetését.
„Nagyon fontos, hogy a kormány a következő hónapokban a gázpedálon tartsa a lábát” – mondta Elphicke.
Kijelentette, hogy bár az előkészületek folyamatban vannak, az EU még nem hozta teljes mértékben nyilvánosságra az EES szabályozási követelményeit.
Az Egyesült Királyság közlekedési minisztériuma az EU-val, a tagállamokkal, a kikötői hatóságokkal és a kompüzemeltetőkkel együttműködve igyekszik a késések minimalizálását elérni.
Az EES indításának 2025-re történő késleltetése
Az eredetileg 2021-re tervezett EES bevezetését technológiai aggályok miatt 2022 májusára és 2023 szeptemberére halasztották.
Azért tolták ki 2024 októberére, hogy a 2024 júliusa és szeptembere közötti franciaországi olimpiai játékok idején a lehető legkisebbre csökkentsék az utazási zavarokat.
A francia repülőterek szakszervezete közölte, hogy tárgyalásokat folytat az EU-val arról, hogy az EES-t ismét elhalasszák 2025 első negyedévére.
Az olimpia idején várható forgalom miatt a párizsi repülőterek nem tudtak megfelelően felkészülni az EES határellenőrzési rendszerre.
A francia repülőterek szövetsége szerint azonban az EU „szilárdan tartja magát ahhoz”, hogy az EES-t még ebben az évben elindítsa.