Az elektronikus kapuk (eGates) közelmúltbeli országos szintű meghibásodása aggodalmakat vetett fel az új határellenőrzési rendszerek bevezetése után annak lehetséges következményeivel kapcsolatban.
Ez magában foglalja az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyezési rendszerének (ETA) és az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszerének (EES ) szélesebb körű végrehajtását.
Május 7-én este az Egyesült Királyság főbb repülőterein több mint négy órán át tartott az eGate-rendszer kiesése.
A Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Bristol, Edinburgh, Manchester és Newcastle repülőterére érkező utasoknak kézzel kellett elvégezniük az útlevélellenőrzést.
Lord Foster of Bath, az Igazságügyi és Belügyi Bizottság elnöke szerint a határőrség személyzetét „fel kell szerelni és ki kell képezni az ilyen helyzetek kezelésére”.
Hozzátette, hogy „rendszereink rugalmassága alapvető fontosságú”, mivel az Egyesült Királyság az ETA szélesebb körű bevezetésére készül.
„A kormánynak az alapokat kell rendbe tennie” – mondta Lord Foster a BBC szerint.
„És fel kell készülnie arra, hogy levonja a megfelelő tanulságokat, ha a dolgok rosszul mennek” – tette hozzá.
Az ETA az Egyesült Királyság új digitális utazási engedélyezési rendszere, amely minden, az Egyesült Királyságba látogató, vízummal nem rendelkező állampolgár számára kötelező lesz.
Ez jelenleg csak az Öböl-menti országokból érkező látogatók számára kötelező, akiknek korábban elektronikus vízummentességre (EVW) volt szükségük.
Julia Lo Lo Bue-Said, a független utazási irodai ágazatot képviselő The Advantage Travel Partnership vezérigazgatója szerint az Egyesült Királyságnak nem szabad túlságosan a technológiára támaszkodnia.
Sürgette a brit kormányt, hogy fektessen be olyan technológiákba, amelyek biztosítják a határellenőrzési „rendszerek zökkenőmentes működését”.
Lucy Moreton, a Bevándorlási Szolgáltatók Szakszervezetének tagja elmondta, hogy többször kérték a Belügyminisztériumtól a megfelelő vészhelyzeti terveket.
Hozzátette, hogy a kormánynak „szilárd készenléti tervekkel kell rendelkeznie, hogy elkerülje az utazók szükségtelen zavarását”.
Moreton szerint azonban az eGates közelmúltbeli meghibásodása bebizonyította, hogy a vészhelyzeti tervek még mindig hiányoznak.
Az Egyesült Királyság felkészültsége az uniós európai foglalkoztatási stratégiára
Dan Jarvis, a Munkáspárt árnyék belügyminisztere az alsóházban május 8-án Tom Pursglove-ot, a legális migrációért és a határügyekért felelős minisztert az eGates kudarcáról kérdezte.
A TTG Media szerint Jarvis megkérdezte Pursglove-ot, hogy „garantálni tudja-e, hogy a teljes körű előkészületek a helyén lesznek”, amikor az EU EES az év későbbi szakaszában bevezetésre kerül.
Pursglove kijelentette, hogy az Egyesült Királyság (UK), Franciaország és az EU között „hatalmas mennyiségű” együttműködés és „alapos elkötelezettség” valósult meg.
Ennek célja annak biztosítása, hogy az Egyesült Királyság „a lehető legjobb tervekkel rendelkezzen”, amikor az EES az év későbbi szakaszában bevezetésre kerül.
„Az elmúlt hetekben valódi előrelépést értünk el, és ezt az erőfeszítést továbbra is fenntartjuk” – tette hozzá.
Az EES az Európai Unió új automatizált határellenőrzési rendszere, amelyet 2024 októberében vezetnek be.
A rendszer az EU külső határain az útlevelek kézi bélyegzését váltja majd fel.
Ehelyett a rendszer arc- vagy ujjlenyomat-olvasással rögzíti az utazók mozgását a schengeni övezetben.
A bevezetése miatt az Egyesült Királyság és az EU határainál hosszú sorok és késések várhatók az egymás melletti ellenőrzések miatt.
Az egymás melletti ellenőrzések azt jelentik, hogy az uniós határőrök bevándorlási ellenőrzéseket végeznek az Egyesült Királyság területén.
A Csatorna-alagutat üzemeltető Getlink biztosította, hogy nem lesznek hosszú sorok a coquelles-i és a folkestone-i termináljuknál.
Ugyanakkor a doveri kikötőben 14 órás késésekkel és a londoni St. Pancras pályaudvaron kígyózó sorokkal kell számolni.
Guy Opperman közlekedési miniszter kijelentette, hogy az EES bevezetése hat hónapos puha bevezetésen megy keresztül a zökkenőmentes átmenet biztosítása és a hosszú sorban állások kezelése érdekében.
Országos eGate hiba miatt ezrek várakoztak hosszú sorokban
Az Egyesült Királyság 15 légi és vasúti kikötőjében 270 eGate van, és úgy tűnik, hogy május 7-én mindegyik leállt.
A belügyminisztérium szerint amint a mérnökök 19:44 körül szélesebb körű hálózati problémát észleltek, „hat percen belül nagyszabású készenléti intézkedést aktiváltak”.
Pursglove hangsúlyozta, hogy „nem volt jele rosszindulatú kibertevékenységnek”, és hogy az üzemzavar nem veszélyeztette a határbiztonságot.
Az országos eGates-hiba miatt azonban az Egyesült Királyságba érkező utasok ezrei várakoztak órákig az útlevélellenőrzésre.
A brit határőröknek kézzel kellett elvégezniük az útlevélellenőrzést, amíg az e-kapuk nem sokkal éjfél után újra működtek.
A The Guardian szerint az eGates hibája „néhány rendőrségi, útlevél- és bevándorlási rendszert is érintett”.
Pursglove „őszintén elnézést kért a bekövetkezett zavarokért”.
Biztosított arról is, hogy „minden lehetséges leckét megtanulunk, hogy ez ne fordulhasson elő még egyszer”.
Pursglove szerint az eGates meghibásodása „a belügyminisztérium hálózatán belüli technikai problémákra” vezethető vissza.
Hozzátette, hogy a határőrség már megtalálta a probléma végleges megoldását, ami biztosítja, hogy ez nem fordul elő többé.
Az eGates lecserélése újabb technológiára
Az országos eGates-hiba egyike a számos olyan esetnek, amelyek jelentős fennakadásokat okoztak az Egyesült Királyság belépési pontjain.
Két héttel ezelőtt egy másik műszaki hiba szintén hosszú sorokat okozott Edinburgh, Gatwick és Bristol repülőterein.
2023 májusában az Egyesült Királyság repülőterein és kikötőiben az utasok hosszas késésekkel szembesültek a rendszer szoftverfrissítése miatt.
2021 második felében három különálló eset is történt, amikor az eGates meghibásodott.
David Neal, a határok és bevándorlás korábbi főfelügyelője figyelmeztetett az e-kapuk eredménytelenségére és hatástalanságára.
Az eGates célja a határellenőrzés javítása volt, ami zökkenőmentesebb és gyorsabb bevándorlási folyamatot tesz lehetővé.
Arcfelismerő technológiát használnak, hogy összehasonlítsák az utazó élő képét az útlevél biometrikus chipjében tárolt képpel.
A határőrség egy új, intelligensebb eGates rendszer tesztelését tervezi, amely kizárólag arcfelismerő technológiát használ az érintés nélküli utazáshoz.
Ha ez sikeresnek bizonyul, az utazóknak nem kell majd elővenniük útlevelüket, amikor átesnek az Egyesült Királyság bevándorlási ellenőrzésén.