A légi és tengeri fuvarozóknak mostantól 48 órával az indulás előtt ellenőrizniük kell az ETIAS-engedélyeket

| március 27, 2024
A légi és tengeri fuvarozóknak mostantól 48 órával az indulás előtt ellenőrizniük kell az ETIAS-engedélyeket

A légi és tengeri fuvarozóknak az indulás előtt 48 órával ellenőrizniük kell az utasok Európai Utazási Információs és Hatósági Rendszer(ETIAS) engedélyeit.

Az ETIAS az új elektronikus utazási engedély, amelyet az Európai Unió (EU) schengeni térségébe vízum nélkül utazóknak kell beszerezniük. Ez a brit állampolgárokra is vonatkozik.

Amikor az ETIAS utazási engedélyezési rendszer 2025 közepén elindul, a légi és tengeri fuvarozóknak készen kell állniuk a megfelelésre és az utasok ETIAS megerősítésére.

A nemzetközi edzőknek azonban három évük lesz arra, hogy megfeleljenek a követelménynek.

Másrészt a vasúti fuvarozóknak nem kell ellenőrizniük, hogy az utasok rendelkeznek-e érvényes ETIAS-engedéllyel.

Az EU kijelentette: „Az utazók által használt közlekedési eszköztől függetlenül az ETIAS-ukat mindig ellenőrzik a határon”.

Az uniós határőröknek a felszállás előtt ellenőrizniük kell a vonaton utazók ETIAS-engedélyeit.

Ez a helyzet az Egyesült Királyságból vonattal, például az Eurostarral induló utazók esetében.

Új elektronikus interfész-eszköz az ETIAS ellenőrzésére

Az EU új elektronikus eszközt bocsát a légi és tengeri fuvarozók rendelkezésére az ETIAS-engedélyek indulás előtti megerősítésére.

A fuvarozóknak először regisztrálniuk kell az eu-LISA-nál, hogy használni tudják az új interfész eszközt.

Az eu-Lisa a szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térség nagyméretű IT-rendszereinek üzemeltetési igazgatásával foglalkozó európai ügynökség.

Technológiai támogatást nyújt az uniós országoknak az Európa biztonságosabbá tételére irányuló erőfeszítéseihez.

Ez magában foglalja az EU új elektronikus határigazgatási rendszereit, az ETIAS-t és a belépési/kilépési rendszert (EES ).

Jelenleg több mint 1000 fuvarozó, főként légitársaságok, végezte el az új ETIAS interfész eszköz regisztrációs folyamatát.

A regisztrációt követően a fuvarozóknak a rendszerüket az új ETIAS fuvarozói interfészhez kell csatlakoztatniuk az ellenőrzési kérelmek küldéséhez.

A rendszer-rendszerek közötti előzetes rendszer-rendszer kapcsolatokon is át kell esniük, és megfelelőségi tanúsítványt kell szerezniük.

A webportált vagy mobilalkalmazást használó fuvarozóknak az eu-LISA iránymutatásoknak megfelelően ki kell képezniük az erre felhatalmazott személyzetet.

Az ETIAS hordozói interfész az EES-t is ellenőrzi.

Az ETIAS-jogosultságok ellenőrzése mellett az EU új interfész-eszköze segít az EES ellenőrzésében is.

Az EES rögzíti mind a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezők, mind a vízum nélkül utazók be- és kilépését a schengeni térségbe. Ez az Egyesült Királyság állampolgáraira is vonatkozik.

Az útlevelek kézi bélyegzését automatizált biometrikus ujjlenyomat- és arcszkenneléssel váltja fel az uniós határon.

Az eu-LISA fuvarozói infografikája szerint a fuvarozóknak ellenőrizniük kell, hogy a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkező harmadik országbeli állampolgárok felhasználták-e az engedélyezett számú beutazásukat az EU-ba.

Az új fuvarozói interfész eszközzel a rendszer által „OK”-nak jelölt utasok felszállhatnak a fedélzetre.

A „NOK” jelzéssel ellátott utasok esetében a fuvarozóknak manuálisan kell ellenőrizniük az utasok engedélyezési dokumentumait.

Csak érvényes ETIAS- vagy schengeni vízummal rendelkező utasok szállhatnak fel.

A fuvarozókat az uniós tagállamok megbüntethetik, ha megfelelő úti okmányok nélkül szállítanak utasokat.

A szankciókat azonban elkerülhetik, ha az indulás előtti 48 órán belül elküldik az ellenőrző lekérdezést, és „OK” választ kapnak.

Az ETIAS központi egysége szintén elérhető lesz a nap 24 órájában, hogy technikai és operatív segítséget nyújtson angol nyelven egy internetes portálon és egy sürgősségi telefonvonalon keresztül.

Az ETIAS két szakaszban indul 2025 közepén

Az EU 12 hónap alatt fokozatosan vezeti be az ETIAS-t, hogy minimalizálja a fennakadásokat és segítse az utazók alkalmazkodását.

A fokozatos bevezetés azt is lehetővé teszi a hatóságok számára, hogy felmérjék annak hatását, mielőtt kötelezővé válna.

A bevezetés két szakaszból áll: egy hat hónapos átmeneti időszakból és egy hat hónapos türelmi időszakból.

A 2025 májusában kezdődő átmeneti időszakban az utazóknak a schengeni térségbe történő utazás előtt kell kérelmezniük az ETIAS-t.

Az ETIAS-szal nem rendelkezők számára azonban nem tagadják meg a beutazást, ha megfelelnek a schengeni térségbe való belépés minden egyéb követelményének.

A türelmi idő alatt minden utazónak ETIAS-szal kell rendelkeznie, ha a schengeni térségbe látogat.

Az ETIAS-szal nem rendelkezők belépését a határon megtagadják, kivéve az átmeneti időszak alatt első alkalommal érkező európai látogatókat, feltéve, hogy megfelelnek az egyéb beutazási követelményeknek.

Potenciális ETIAS-problémák

Az ETIAS végrehajtására körülbelül hét hónappal azután kerül sor, hogy az EU hatályba lépteti az európai foglalkoztatási stratégiát.

Az EU és az Egyesült Királyság (UK) határai között utasokat szállító fuvarozók felvetették az új rendszerekkel kapcsolatos lehetséges problémákat.

A légitársaságok aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy az ETIAS 48 órával az indulás előtt történő ellenőrzése kizárhatja az utolsó pillanatban történő foglalásokat.

A vonat- és komptisztviselők az EES bevezetését a biometrikus regisztrációhoz és ellenőrzéshez szükséges infrastruktúra elégtelensége miatt próbálják késleltetni.

Az EU új EES-alkalmazása a lehetséges online biometrikus regisztrációhoz szintén nem készül el 2024 októberére.

Az uniós előírások szerint a határőrnek jelen kell lennie az első biometrikus regisztráció ellenőrzésénél.

Az utasoknak az ujjlenyomatok vagy az arcszkennelés leadása előtt ki kell szállniuk a járműből.

A tisztviselők 14 órás késésekre figyelmeztettek, és a hosszú sorok kialakulásának megelőzése érdekében korlátozták a vonatok utasainak számát.

A légi fuvarozók feladata lesz az is, hogy a beszállás engedélyezése előtt ellenőrizzék az utasok érvényes brit elektronikus utazási engedélyét (ETA) vagy vízumát.

A légi fuvarozóknak interaktív portálokon keresztül kell benyújtaniuk az általános légiközlekedési jelentésüket (GAR) és az előzetes utasinformációkat (API), amelyek a belügyminisztériumtól választ kapnak.

Ez egy másik interaktív rendszert foglal magában, amely hasonló az ETIAS ellenőrzésére használt rendszerhez.

Aggályok merültek fel mindhárom új elektronikus határigazgatási rendszer interoperabilitásával kapcsolatban, amint az életbe lép.