A Nemzetközi Repülőterek Tanácsa (ACI) szerint a londoni Heathrow repülőtér 2023-ban a világ negyedik legforgalmasabb repülőtere lesz.
Az Egyesült Királyság (UK) legnagyobb repülőtere a 2022-es nyolcadik helyről 2023-ra a negyedik helyre ugrott.
A Heathrow repülőtér 2023-ban 79,1 millió utast fogadott, ami 28,2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Bár 2,1 százalékkal elmarad a 2019-es utasszámától, a világjárvány előtti hatodik helyezését meghaladta.
Az Egyesült Államokban (USA) található Hartsfield-Jackson Atlanta nemzetközi repülőtér végzett az első helyen. Már három éve tartja az első helyet.
Az Egyesült Arab Emírségekben (EAE) található dubaji repülőtér most először végzett a második helyen. Az utasok száma 31,7 százalékkal nőtt.
Az amerikai Dallas Fort Worth repülőtér a harmadik helyen végzett, egy helyet rontva a 2022-es listán.
A nemzetközi utasok számát tekintve az ACI repülőterek rangsorában az első négy helyezett 2022-hez képest nem változott.
A legtöbb nemzetközi utast Dubaj fogadta, 86,9 millió utast 2023-ban. Már három éve a csúcson van.
London 74,9 millió nemzetközi utassal a második helyen végzett.
Amszterdam 61,8 millió, míg Párizs 61,4 millió nemzetközi utassal a negyedik helyen végzett.
Luis Felipe de Oliveira, az ACI World főigazgatója sajtóközleményében elmondta: „A globális légi közlekedést 2023-ban elsősorban a nemzetközi szegmens táplálja”.
2023-ban a repülőterek 8,5 milliárd utast regisztráltak, ami 27,2 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest, és a járvány előtti utasszám 93,8 százalékát jelenti.
A növekedést elsősorban Kína nemzetközi utazás előtti újbóli megnyitása és a gazdasági tényezők ellenére növekvő számú utazó táplálta.
A Heathrow repülőtér ismét az ETA megszüntetését kéri az átszálló utasok számára
Thomas Woldbye, a Heathrow repülőtér vezérigazgatója határozottan sürgette a brit kormányt, hogy törölje az elektronikus utazási engedélyt (ETA) az átutazó utasok számára.
Ismét így tett, mivel a világ negyedik legforgalmasabb repülőtere újabb rekord utasszámú hónapot jelentett be.
2024 márciusában a Heathrow repülőtér összesen 6,7 millió utast fogadott.
Ez 2023 márciusához képest nyolc százalékos növekedést mutat, és a legjelentősebb szám, amelyet ebben a hónapban regisztráltak.
A helyi média szerint a Heathrow-nak is minden idők legforgalmasabb húsvéti ünnepi hétvégéje volt, 936 000 utassal.
Woldebye örömmel látta, hogy a Heathrow „zökkenőmentes utazást biztosított a rekordszámú utas számára”.
„A lendület fenntartása érdekében a kormánynak mentesítenie kell a légi tranzitutasokat az ETA-rendszer alól” – jelentette ki a sajtótájékoztatón a Travel Tomorrow beszámolója szerint.
A légi tranzitutasok olyan utasok, akiknek csatlakozó járatuk van az Egyesült Királyságban, de nem kell átmenniük a határellenőrzésen.
Woldbye szerint az átszálló utasok ETA-jának eltörlése „nem fogja arra ösztönözni a [them] oldalt, hogy máshol költsön és üzleteljen”.
A Heathrow főnöke hangsúlyozta: „Egyenlítenünk kell a versenyfeltételeket, hogy az Egyesült Királyság légiközlekedési ipara továbbra is világszínvonalú maradjon”.
Az ETA-rendszer hatása a tranzitutasokra máris megmutatkozott a Katarból a Heathrow repülőtérre utazók számának csökkenésében.
„Az ETA-k bevezetésének első négy hónapjában 19 000-rel kevesebb tranzitutas utazott Katarból” – áll a Heathrow repülőtér közleményében.
Amióta az ETA-t 2023 novemberében bevezették a katari utazók számára, az átszállási útvonal „több mint tíz éve minden hónapban a legalacsonyabb havi arányokat regisztrálta”.
Azzal, hogy az átszálló utasoknak a csatlakozó járatra való felszállás előtt ETA-t kell beszerezniük, a brit repülőterek„versenyhátrányba kerülnek”.
A Heathrow repülőtér kijelentette, hogy az ETA „hatalmas csapás” a hosszú távú járatokra, amelyek nagymértékben támaszkodnak az átszálló utasokra.
Ezek az útvonalak hamarosan életképtelenné válhatnak, és negatívan befolyásolhatják „az Egyesült Királyság gazdaságát, exportját és szélesebb körű összeköttetéseit”.
Újabb felhívások az ETA eltörlésére a légi tranzitutasok esetében
Nem a Heathrow repülőtér az egyetlen szervezet, amely a brit kormánytól az ETA eltörlését kéri a légi tranzitlátogatók esetében.
Az Airlines UK, az Egyesült Királyságban bejegyzett légitársaságok szakmai szervezete, a Board of Airline Representatives (BAR) UK és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), a légitársaságok világszintű szakmai szervezete osztja ezt a felhívást.
A brit légitársaságok és a BAR UK úgy vélik, hogy a légi tranzitutasok technikailag nem lépik át az ország határait, amikor átszállnak a továbbutazási célállomásukra.
Sean Doyle, a British Airways vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az ETA elriasztja az utasokat a londoni Heathrow repülőtéren való átutazástól.
Paul Charles, a Virgin Atlantic korábbi kommunikációs igazgatója is hangsúlyozta: „A tranzit megadóztatása egyenlő a kudarccal”.
Az Egyesült Királyság belügyminisztériuma azonban határozottan megköveteli az ETA megadását minden tranzitutas esetében, függetlenül attól, hogy a határellenőrzésen átmennek-e a határon.
Hangsúlyozta, hogy az ETA „megállítja azokat az embereket, akik esetleg csatlakozó járatokat használnak arra, hogy elkerüljék az Egyesült Királyságba való utazáshoz szükséges engedély megszerzését”.
A Belügyminisztérium azonban azt is elmondta, hogy „a rendszer bevezetésének folytatásával párhuzamosan ezt a kérdést folyamatosan felülvizsgáljuk”.
A brit ETA kötelező lesz azon utazók számára, akiknek nincs szükségük vízumra az Egyesült Királyságba való belépéshez. Ide tartoznak az Európai Unió polgárai, az amerikai állampolgárok és mások.
Jelenleg csak a Bahreinből, Jordániából, Kuvaitból, Ománból, Katarból, Szaúd-Arábiából és az Egyesült Arab Emírségekből érkező utazóknak van szükségük ETA-re az Egyesült Királyságba való utazáshoz.
Az ETA-kérelem 10 fontba kerül. Két évig érvényes, és többszörös rövid utazást tesz lehetővé az Egyesült Királyságba szabadidős, üzleti vagy tanulmányi céllal.
Más nagy európai repülőterekkel ellentétben az Egyesült Királyságban átszálló járatokkal rendelkező utasoknak ETA-re van szükségük a továbbutazáshoz.