A belügyminisztérium a bevándorlási státusz igazolására szolgáló teljesen digitális rendszer felé halad

| április 19, 2024
A belügyminisztérium a bevándorlási státusz igazolására szolgáló teljesen digitális rendszer felé halad

Az Egyesült Királyság belügyminisztériuma megkezdte a biometrikus tartózkodási engedélyek (BRP) birtokosainak az eVisára való áttérésre vonatkozó felhívások kiküldését.

Egy sajtóközlemény szerint a belügyminisztérium április 17-én kezdte el küldeni az e-maileket a BRP-tulajdonosoknak.

Az e-mailek meghívót tartalmaznak majd egy UK Visas and Immigration (UKVI) fiók létrehozására az eVisa-hozzáféréshez.

Az eVisa egy online nyilvántartás és digitális bizonyíték a bevándorlási státuszukról. Ez bizonyítja, hogy joguk van az Egyesült Királyságban élni, dolgozni, tanulni és közpénzekhez jutni.

Az UKVI-fiók létrehozása ingyenes. Nem változtatja meg, nem befolyásolja és nem szünteti meg az egyén jelenlegi bevándorlási státuszát vagy jogait az Egyesült Királyságban.

„Már eddig is jelentős lépéseket tettünk a határ- és bevándorlási rendszer digitális átalakítása érdekében” – mondta Tom Pursglove, a legális migrációért és a határvédelemért felelős miniszter.

Hozzátette, hogy az eVisa széles körű bevezetése e folyamat „kulcsfontosságú része”. Ez megnyitja az utat a kormánynak az érintésmentes határra vonatkozó elképzelése előtt.

Az e-mailes meghívókat szakaszosan küldik ki, mielőtt a folyamat 2024 nyarán minden BRP-tulajdonos számára megnyílik.

Idén a kormány fokozatosan megszünteti az Egyesült Királyságban a bevándorlási státusz igazolására használt valamennyi fizikai dokumentumot.

Ide tartoznak a BRP-k, a biometrikus tartózkodási kártyák (BRC-k) és az útlevélbejegyzések, mint például a nedves tintás bélyegzők és matricák.

2025. január 1-jétől a Belügyminisztérium nem állít ki többé fizikai bevándorlási dokumentumot, és csak eVisát ad ki.

Az eVisas vagy a digitális bevándorlási státusz előnyei

Az eVisára való áttérés összhangban van más országokkal, amelyek a fizikai bevándorlási dokumentumokat digitális formátumokra cserélik.

Pursglove hangsúlyozta, hogy a fizikai bevándorlási okmányok eVisával való felváltása „biztos ellenőrzést” fog biztosítani az Egyesült Királyságba életvitelszerűen, munkavállalás vagy tanulás céljából érkező személyek felett.

Hozzátette, hogy az eVisas megerősíti a határbiztonságot és megakadályozza a bevándorlási rendszerrel való visszaélést, miközben költségmegtakarítást eredményez az Egyesült Királyság adófizetői számára.

Mivel az eVisa a bevándorlási státusz digitális nyilvántartása, nem lehet elveszíteni vagy meghamisítani.

Biztonságos, és a birtokos egyedi biometrikus adataihoz kapcsolódik, mint a BRP vagy a BRC, ami megakadályozza a személyazonossággal való visszaélést.

Az egyének a fizikai dokumentumra való várakozás nélkül is hozzáférhetnek a jogaikhoz és engedélyeikhez.

Az engedélyek digitális nyilvántartásának másik előnye, hogy bárhol és valós időben hozzáférhetünk az engedélyekhez.

Ez lehetővé teszi az elérhetőségi és útlevéladatok azonnali frissítését a Belügyminisztériumban.

Jogait az Egyesült Királyság kormányának biztonságos online szolgáltatásán keresztül végzett gyors és egyszerű ellenőrzéssel bizonyíthatja.

Számos állami szerv már használja ezt az online szolgáltatást a jogosultság és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférési jogosultságok meghatározására.

Az érvényes engedéllyel rendelkező személyek az Egyesült Királyságba való be- és kiutazáskor is mentesülnek a bevándorlási ellenőrzés alól.

Az új elektronikus utazási engedélyhez (ETA) hasonlóan az eVízumok is az útlevélhez kapcsolódnak, amelyet az UKVI-számlájukhoz kell regisztrálni.

A határőrök ezután beolvassák az útlevelüket, és hozzáférhetnek a vízumukhoz vagy az Egyesült Királyságba való belépésre és ott élésre vonatkozó engedélyükhöz.

Problémák a Belügyminisztérium eVisa online szolgáltatásával kapcsolatban

A belügyminisztérium szerint az eVisas „kipróbált és bevált”, mivel már több millióan használják.

Ide tartoznak azok is, akik az Európai Unió letelepedési rendszere (EUSS) révén letelepedett vagy letelepedés előtti státuszt kaptak.

Ugyanakkor beszámoltak arról, hogy az Egyesült Királyságban érvényes bevándorlói státusszal rendelkező személyeknek problémáik adódtak jogaik bizonyításával.

Monique Hawkins, a The3Million munkatársa az Egyesült Királyság Parlament Igazságügyi és Belügyi Bizottságának ülésén megosztotta a sok eVisa-tulajdonos által tapasztalt problémákat.

A The3Million egy nonprofit csoport, amely az Európai Unió (EU), az Európai Gazdasági Térség (EGT) és Svájc Egyesült Királyságban élő állampolgárainak jogaiért száll síkra.

Hawkins szerint elsősorban az online rendszerben nehéz eligazodni, mivel az több lépésből áll.

Az eVisa birtokosának be kell jelentkeznie a rendszerbe, és meg kell adnia a kódot. Az állami szerveknek is ellenőrizniük kell a magánszemély által megadott kódot.

A jogok bizonyítása még nehezebbé válik, ha az adatbázis nem ismeri fel az eVisa-tulajdonos adatait.

A jelentések szerint a rendszer hibás vagy vegyes nyilvántartásokat és számos hibát mutatott.

Előfordulhat például, hogy egy személy eVisa-ján más fénykép vagy helyes és helytelen adatok keveréke szerepel.

A fuvarozók nem engedik őket felszállni és az Egyesült Királyságba érkezni, ha nem tudják igazolni jogaikat vagy engedélyeiket.

Ennek eredményeképpen a nem brit állampolgárok lemaradhatnak olyan fontos kötelezettségekről, mint például a munka.

Hawkins azt javasolta, hogy az online rendszer helyett minden egyesült királyságbeli bevándorlási státusszal rendelkező személynek rendelkeznie kellene utazási igazolvánnyal.

Ez lehet egy digitális ábrázolás, például egy 2D vonalkód, ha nem fizikai dokumentum.

Hozzátette, hogy egy éjjel-nappal nyitva tartó segélyvonalat kell biztosítani a külföldről érkezők számára, akiktől a bevándorlási státuszuk igazolása során felmerült rendszerhiba miatt megtagadják a beszállást.