Az EES alkalmazás, amelynek célja, hogy segítsen csökkenteni a hosszú sorban állást a határon, nem lesz időben kész

| április 23, 2024
Az EES alkalmazás, amelynek célja, hogy segítsen csökkenteni a hosszú sorban állást a határon, nem lesz időben kész

Az Eurostar vezetője az EES alkalmazás nélkül készül az Európai Unió (EU) új, automatizált határellenőrzési rendszerére.

Az Eurostar vezérigazgatója, Gwendoline Cazenave a BBC-nek elmondta, hogy a belépési/kilépési rendszer (EES) alkalmazás nem lesz kész a bevezetésre.

A vasúttársaság több mint 49 kioszk telepítését kezdte meg a londoni St Pancras pályaudvaron, hogy felkészüljön az EES-re.

„Az egész arról szól, hogy előkészítsük az ügyféláramlást az állomáson, és hogy minél több alkalmazott legyen a [much] oldalon, hogy az ügyfelek zökkenőmentesen léphessék át a határt” – mondta Cazenave a BBC-nek.

Az Eurostar főnöke hozzátette, hogy „biztos benne, hogy a [the EU] hamarosan beveti a [the app] címet”.

Erre azt követően került sor, hogy Anita Hipper, az EU belügyi szóvivője korábban azt mondta, hogy az EES alkalmazás „az EES működésének megkezdésétől” készen áll majd.

Hogyan működik a belépési/kilépési rendszer az EES alkalmazás nélkül?

Az EU új, automatizált határellenőrzési rendszere, a belépési/kilépési rendszer (EES) felváltotta az útlevelek bélyegzését a határokon.

Ehelyett az EES biometrikus adatok, például ujjlenyomatok és arcszkennerek segítségével rögzíti majd az utazók be- és kilépését.

Az uniós jogszabályok előírják, hogy az utazóknak a schengeni térségbe való első belépéskor a határőrök előtt regisztrálniuk kell az arc- és ujjlenyomatadataikat.

Az uniós látogatók a jövőbeni látogatásaik során arc- vagy ujjlenyomat-olvasással könnyen ellenőrizhetik be- és kilépésüket.

Az EES három évig vagy az útlevél lejártáig tárolja az utazók biometrikus adatait, attól függően, hogy melyik következik be előbb. Minden egyes látogatáskor frissíti az adattárolási időt.

Ha azonban az utazók az adataik lejárta után ismét belépnek a schengeni övezetbe, újra regisztrálniuk kell biometrikus adataikat a határőrök előtt.

Az EES minden nem uniós utazót érint, a vízummal nem rendelkező látogatókat és a rövid távú schengeni vízummal rendelkezőket egyaránt, beleértve a brit állampolgárokat is.

Egy új EES-felmérés szerint 2000 brit állampolgár közel negyede mondta azt, hogy az EES miatt „elállhat” az uniós blokkba való utazástól.”

A válaszadók mintegy fele azt mondta, hogy nem tetszik neki az ötlet, hogy biometrikus adatait az EES rendszerben rögzítik vagy tárolják.

Hosszú várakozásokra figyelmeztetnek az Egyesült Királyság és az EU határán

Az EES felmérése azt is kimutatta, hogy 38 százalékuk szerint a hosszas késések lehetősége miatt meggondolnák a schengeni övezetbe való beutazást.

Több utazási és közlekedési tisztviselő figyelmeztetett arra, hogy az EES bevezetésekor a határon késedelmek alakulhatnak ki.

Ez főként annak köszönhető, hogy az utazóknak időbe telik, amíg a határőrök előtt elvégzik az EES-be történő első regisztrációt.

A késések várhatóan nagyobbak lesznek az egymás mellett elhelyezkedő ellenőrzésekkel rendelkező határokon, például a doveri kikötőben, az Eurostar és az Eurotunnel termináljainál.

Az egymás melletti ellenőrzések azt jelentik, hogy a francia határrendőrség bevándorlási ellenőrzéseket végez az Egyesült Királyságból távozó személyeknél.

A doveri kikötő és a helyi hatóságok 14 órás késésekre figyelmeztettek a határon a hosszú sorok miatt. Az utasoknak először ki kell szállniuk a járműből, hogy regisztrálják biometrikus adataikat az EES számára.

A hosszú sorok a határon a közeli területekre is hatással lennének, forgalmi torlódásokat és gazdasági zavarokat okozva.

Másrészt a High Speed 1 (HS1) említette, hogy a hosszú sorok elkerülése érdekében esetleg korlátozni lehetne az utasok számát.

Az EES alkalmazással csökkenthetők a hosszú sorban állások

A HS1 és az Eurostar vasúttársaságok azt javasolták, hogy a biometrikus regisztráció előre és a határtól távol megkönnyítené a dolgokat.

Az EU által kifejlesztett EES alkalmazás célja, hogy csökkentse a biometrikus adatokat a határokon regisztráló utazók várakozási idejét.

Az Eurostar főnöke, Cazenave meg van győződve arról, hogy az EES alkalmazás gördülékenyebbé tenné a dolgokat.

Az UAF szerint azonban a svédországi repülőterek, ahol az EES alkalmazás tesztelését végezték, „nem voltak lelkesek”.

Nicolas Paulissen, az UAF általános küldöttje csalódottságának adott hangot, hogy „nem lesz nagy hatása a várakozási időkre”.

Elmondta, hogy az EES alkalmazás „nem csodamegoldás”, mivel nem készít fényképeket és nem rögzíti az ujjlenyomatokat.

Ezenkívül az egyes uniós tagállamok önkéntes alapon dönthetnek az EES alkalmazás használatáról.

„Nincs „jogi kötelezettség a felhasználásra” – mondta Hipper Anitta.

Az EES végrehajtásának elhalasztására irányuló felhívások

A P&O kompüzemeltetési igazgatója arra kérte az EU-t, hogy halasszák el az EES-t, amíg az EES alkalmazás el nem készül.

Az Union des Aéroports Français (UAF) szerint az EU mégis határozottan kiáll az EES 2024 novemberében kezdődő végrehajtása mellett, még az alkalmazás nélkül is.

A francia repülőterek szakszervezete korábban elárulta, hogy tárgyalásokat folytat az EU-val az EES bevezetésének 2025 első negyedévére történő elhalasztásáról.

Franciaország ad otthont a 2024-es olimpiai és paralimpiai játékoknak július 26. és augusztus 11., illetve augusztus 28. és szeptember 8. között.

Az olimpiai játékok várható forgalma miatt a párizsi repülőtereken ez idő alatt nem lehetett építési munkálatokat végezni.

Ennek eredményeképpen a párizsi repülőterek nem biztos, hogy elegendő EES-kioszkot tudnak felállítani a biometrikus adatok hatékony gyűjtéséhez.

Thomas Juin, az UAF elnöke szerint „fennáll a veszélye annak, hogy nagyon hosszú sorok alakulnak ki”.

Hangsúlyozta azt is, hogy több rendőri erőforrás nélkül a határ menti káosz veszélye nőne.