Tömegközlekedés az Egyesült Királyságban

| január 18, 2024
Tömegközlekedés az Egyesült Királyságban

Az Egyesült Királyságba először látogatókat gyakran meglepi, hogy mekkora területet fed le. Az Anglia délnyugati sarkában található Land’s Endtől a Skócia legészakibb pontján fekvő John O’Groatsig légvonalban 603 mérföld (970 km), de közúton majdnem 840 mérföld (1350 km). A legszélesebb pontján, a walesi nyugati parttól az angol keleti partig tartó út nagyjából 480 km (300 mérföld) hosszú, és hegyvidéki terepen halad át. Mindez nem veszi figyelembe Észak-Írországot, amely, bár csak kétharmada Wales méretének, szintén elég nagy terület.

Bár az Egyesült Királyság összmérete Észak-Amerikához, Kanadához vagy Ausztráliához képest aprónak tekinthető, mégis jelentős, és az A pontból B pontba való eljutás kihívást jelentő és időigényes folyamat lehet.

Az Egyesült Királyság tömegközlekedési lehetőségei meglehetősen jók, a legtöbb nagyváros és település kényelmesen megközelíthető busszal vagy vonattal. Azonban ahogy a város mérete csökken, úgy csökkennek a megközelítési lehetőségek és az ilyen célállomásokra való utazás lehetőségei is, amelyeket esetleg kisebb szakaszokra kell bontani, és amelyekhez az egyik közlekedési módról a másikra való átszállás is hozzátartozik.

A kiindulási ponttól és a célállomástól függően a legmegfelelőbb közlekedési mód a vonatok, autóbuszok, buszok és még a repülőgépek közül is választhat. A brit kormány folyamatosan fejleszti és korszerűsíti a közúti és vasúti hálózatot, és évente több mint 2,5 milliárd utazást tesznek meg autóbusszal és vonattal az Egyesült Királyságban. Bár a hatóságok büszkék az elért eredményeikre, ez nem jelenti azt, hogy minden olyan zökkenőmentesen és hatékonyan működik, ahogyan csak lehet és ahogyan csak kell.

Sok brit lakos számára a menetrendekre, a nyújtott szolgáltatás minőségére és a felszámított viteldíjakra való panaszkodás szinte nemzeti időtöltés. De vajon mennyire megbízható az Egyesült Királyság tömegközlekedési rendszere, és vajon jogosak-e a gyakori kritikák vagy sem?

Metró, vonat, busz és autóbusz

Mint minden országban, a nagyobb városokban általában jobb az infrastruktúra és megbízhatóbb a tömegközlekedés. London, a főváros, mintegy 20 millió embernek ad otthont, és London nagy területe hatalmas. Ilyen sok lakos mellett aligha meglepő, hogy a földalatti és földfelszíni vonatok és a kiterjedt buszhálózat átfogó kerete szolgálja ki a keresletet.

Földalatti

A londoniak által inkább Tube néven ismert metróhálózat munkaidőben gyakran közlekedik, és valószínűleg a legjobb eszközt kínálja a London központi részén és azon túl történő közlekedésre, valamint a Heathrow repülőtérre ingázókat és utazókat is elszállítja. A Heathrow metró körülbelül tízpercenként közlekedik, a menetidő alig egy óra.

A városban a Tubes összeköttetésben áll egymással, és általában bármelyik kívánt helyre el lehet jutni, bár előfordulhat, hogy egy-két átszállásra van szükség. A viteldíjak elfogadhatóak, bár a reggel 6:30 és 9:30 közötti csúcsidőszakban, valamint 16:00 és 19:00 között kissé magasabbak. A szolgáltatás általában megbízható, bár a látogatóknak figyelembe kell venniük, hogy a késések nem ritkák. A menetrendek a különböző vonalakon eltérőek, de a legtöbb járat reggel öt és éjfél között közlekedik.

Egyes utazásokhoz szükség lehet arra, hogy a metróról helyi buszra szálljon át, és ez általában könnyen megoldható, mivel a megfelelő buszmegálló gyakran megtalálható a metróállomáson kívül vagy annak közelében. Ezenkívül sok (de nem minden) metróállomáson található helyi minikocsi iroda is.

A metró általában Londonhoz kötődik, de az Egyesült Királyság más városaiban is van metró, például Newcastle-ben, Liverpoolban és a skóciai Glasgowban.

Vonatok

A vonathálózat az Egyesült Királyságban kiterjedt, és a legtöbb nagyobb várost és települést kiszolgálja. 2020 előtt a vasúthálózat tulajdonosa és üzemeltetője több különböző vállalat volt, ami egy széttöredezett és zavaros rendszert eredményezett. Az állomásra érkező utasok gyakran órákig várakoztak a továbbjutásra, vagy kiderült, hogy a csatlakozó vonat nem sokkal a vonat megérkezése előtt indult el.

A rendszer nem volt célszerű és hatékony, mert a brit kormány intézkedett, megszüntette a vasúti koncessziókat, és gyakorlatilag államosította a rendszert. 2023 elejétől a vasúti közlekedés teljes egészében a Great British Railways (GBR) irányítása alá került, és a rendszer mostantól áramvonalasabb és hatékonyabb. A vonatok többsége jól karbantartott és jó állapotban van, de az árak más európai országokhoz képest magasak lehetnek. Megtakarítás érhető el azonban, ha a jegyeket nem az utazás időpontjában, hanem előre megvásárolja.

Az intercity vonatok mindegyike rendelkezik WC-vel, de nem mindegyikben áll rendelkezésre Wi-Fi vagy frissítőkocsi, ezért a jegyfoglalás előtt ellenőrizni kell, hogy szükség van-e ezekre a lehetőségekre. Az utasok kutyát is hozhatnak magukkal (ingyenesen), de azt kordában kell tartani, és nem szabad zavarni a többi utast.

Bár az Egyesült Királyságban nem a legolcsóbb távolsági utazási forma, a vonat messze a legnépszerűbb: az elmúlt években évente átlagosan 990 millió utas vette igénybe a szolgáltatást.

Helyi autóbuszok

Az angolul beszélők gyakran felváltva használják az „autóbusz” és a „bus” szavakat, de van különbség. Az autóbuszok általában egy városra, településre vagy kerületre korlátozódnak, míg a távolsági autóbuszokat városok között használják a távolsági utazásokhoz.

Helyi busz

Ahogy az várható volt, az Egyesült Királyságban minden nagyobb városnak van saját helyi buszjárata, és ezek általában reggel hat óra és éjfél között közlekednek, bár ezt ellenőrizni kell. Az árak eltérőek, de ha a szolgáltatást néhány napig rendszeresen igénybe veszik, célszerű valamilyen kedvezményes kártyát vásárolni, amely könnyen beszerezhető. Az Egyesült Királyság kisebb városai és falvai valószínűleg nem rendelkeznek buszjárattal, és a városok közötti járatokat üzemeltető busztársaságokra támaszkodnak. A járatok általában ritkán közlekednek (gyakran csak naponta egyszer vagy kétszer), de általában megbízhatóak.

Edző

A Megabus és a National Express valószínűleg a legnagyobbak és legismertebbek, de számos kisebb független autóbusz-társaság is működik az Egyesült Királyságban, amelyek általában bizonyos útvonalakra és úti célokra összpontosítanak. Az autóbusszal való utazás óhatatlanul lassabb, mint a vonattal való utazás, de a két közlekedési mód között óriási különbségek vannak a jegyárak között. Az Egyesült Királyságban a legtöbb úti cél közvetlenül autóbusszal érhető el a nagyobb városokból, bár előfordulhat, hogy az utazás befejezéséhez át kell szállni egy helyi busz- vagy taxitársaságra.

Ha az Egyesült Királyságban való utazás során a költségtényezőt is figyelembe kell venni, akkor az autóbusz a legjobb választás, mivel a vonatjegy Londonból Edinburghba akár ötször annyiba is kerülhet, mint egy autóbuszjegy. Igaz, hogy ez az út több mint tizenegy órát vesz igénybe autóbusszal, szemben a vonattal megtett kevesebb mint öt órával, de a megtakarítás jelentős, és a buszok tiszták és kényelmesek, így az utazás kellemesebb, mint amilyennek látszik.

London központjából például a legtöbb angliai, skóciai vagy walesi nagyvárosba vagy településre közvetlenül is el lehet jutni autóbusszal, vagy legfeljebb egy átszállással. London nemzetközi vasútállomásokkal is büszkélkedhet, ahonnan autóbusszal a doveri kompkikötőbe vagy közvetlenül a Csatorna-alagúton keresztül Franciaországba és az Európai Unió más országaiba lehet eljutni.

Nemzetközi vonatok

Nagy-Britanniának három nemzetközi vasútállomása van: Ashford, Ebbsfleet és London St. Pancras. E három állomáson közlekedik az Eurostar vonatjárat Európába, többek között Amszterdamba, Brüsszelbe és Párizsba. Észak-Írországban rendszeres vonatjáratok közlekednek Newryből az Ír Köztársaságban található Dundalkba, valamint Belfast és a dél-ír főváros, Dublin között. Az Ír Köztársaság és Észak-Írország között utazók a hét közepén kedvezményes árakat vehetnek igénybe.

Magasan repülve

A sietős vagy pénzzel rendelkező látogatók Anglia, Wales, Skócia vagy Észak-Írország szinte bármelyik részére elrepülhetnek, mivel az Egyesült Királyságban számos kisebb-nagyobb repülőtér található. Egyedül a nagy-britanniai Londont nem kevesebb, mint hat repülőtér szolgálja ki, és több mint negyven belföldi és regionális repülőtér található az Egyesült Királyságban, némelyik a legtávolabbi szigeteken vagy a legeldugottabb tájakon.

Az Egyesült Királyság egyik repülőteréről a másikra történő belföldi utazás nem igényel különösebb papírmunkát, vízumot (vagy a 2024-től bevezetett brit ETA-t ), mivel a belföldi járatok mentesülnek a szokásos nemzetközi szabályok alól. Repülés esetén azonban mindig ajánlatos útlevelet (a kapcsolódó brit ETA-vel) magával vinni, mivel a célállomás repülőterén a tisztviselők ezt kérhetik.

Ez különösen fontos, ha a brit szárazföld bármelyik országából (Anglia, Wales és Skócia) Észak-Írországba utazik. Bár Észak-Írország hivatalosan az Egyesült Királysághoz tartozik, a vámtisztviselők és a határőrök általános gyakorlata, hogy ellenőrzik az Egyesült Királyságból érkező járatokkal érkező utasok útlevelét. Gyakorlatilag nem kellene útlevélnek lennie egy belföldi járathoz, de ez gyakran előfordul, különösen az olyan érkező utasok esetében, akik nem az Egyesült Királyság valamelyik országának állampolgárai.