A helyi önkormányzati tisztviselők felszólították az Egyesült Királyság (UK) kormányát, hogy foglalkozzon a Brexit utáni határellenőrzések okozta lehetséges problémákkal.
Sadiq Khan, London polgármestere arra figyelmeztetett, hogy az új biometrikus határellenőrzés „káosz” kialakulásával fenyeget a város Szent Pancras pályaudvarán.
A kenti helyi tisztviselők szintén sürgették a kormányt, hogy lépjen fel a beléptető- és kiléptető rendszer (EES) bevezetése miatti esetleges 14 órás késések ellen.
Az EES az Európai Unió (EU) 2024 októberében induló új, automatizált biometrikus határellenőrzési rendszere.
Az új rendszer a nem uniós polgárok be- és kilépését a hagyományos útlevélbélyegzés helyett arcszkenneléssel vagy ujjlenyomattal rögzíti.
Az Egyesült Királyság Parlament Európai Ellenőrző Bizottsága több bizonyítékot tartalmazó jelentést is összegyűjtött, amelyek szerint az EES megzavarja az Egyesült Királyság és az EU közötti utazást.
London polgármestere szerint elfogadhatatlanok a korlátozott vonatközlekedés és a hosszú késések
Egy sajtóközleményben Khan kiemelte, hogy az Eurostar létfontosságú London és az Egyesült Királyság gazdasági sikere szempontjából.
Elmondta, hogy a londoni St. Pancras pályaudvar „az ország hatalmas számú turistája és üzletembere számára a kapu”.
A nemzetközi nagysebességű vasúti szolgáltatás a Párizs és London között naponta közlekedő 14 vonat mindegyikén akár 900 utast is szállít.
„Jelen állás szerint ezek az új, Brexit utáni ellenőrzések káoszt fognak okozni a St Pancrasnál” – jelentette ki Khan.
Hozzátette: „London gazdasága a világjárvány után újra fellendülőben van, ez szörnyű jelzést küld mind a turisták, mind a vállalkozások számára a világ minden tájáról”.
Khan kifejtette, hogy a fenyegető utazási zavarok „közvetlenül a Brexit következményei”, amelyekkel az Egyesült Királyság kormányának foglalkoznia kell.
Ragaszkodott ahhoz, hogy a miniszterek sürgős támogatást nyújtsanak a High Speed 1 (HS1) és az Eurostar számára, hogy „sürgősen” megoldják ezeket a problémákat.
„A szolgáltatások csökkentése és a hosszabb késések egyszerűen nem jöhetnek szóba” – hangsúlyozta Khan.
Az Eurostar korlátozhatja az utasok számát a Brexit utáni határellenőrzések miatt
A HS1 által az ellenőrző bizottságnak benyújtott bizonyítékok azt jósolták, hogy az Eurostarnak esetleg korlátoznia kell az utasok számát.
A HS1 tulajdonosa és üzemeltetője a London és a Csatorna-alagút közötti vonalnak és állomásoknak.
Mivel az előírt 49 helyett csak 24 EES-kioszk áll rendelkezésre, az utasok valószínűleg hosszú sorban állással fognak szembesülni, különösen a reggeli csúcsidőben.
Emellett a nem uniós utasok határon történő regisztrálása várhatóan legalább két percet vesz igénybe utasonként.
Jelenleg nincs lehetőség az utasok biometrikus adatainak, például ujjlenyomatának és arcának előzetes online regisztrálására.
A HS1 hozzátette, hogy a St. Pancras pályaudvaron a helyszűke miatt a sorban állás „bonyolult és lépcsőzetes” lesz.
További EES-kioszkok telepítése a St Pancrasnál egyenként 25 000 fontba kerülne, évi 2 millió font fenntartási költséggel.
Az Eurostar viselné a költségeket, ha több EES-kioszkot telepítenének.
Az Egyesült Királyság és Franciaország kormánya együttműködik az EES-problémák megoldása érdekében
Az Európai Bizottság felügyeli az új biometrikus határellenőrzési rendszer végrehajtását.
A brit kormány „szorosan együttműködik az EU-val” annak érdekében, hogy csökkentse az EES-nek a közös határokra gyakorolt hatását.
A belügyminiszter találkozott a francia belügyminiszterrel, hogy megvitassák az EES bevezetését – számolt be a The Standard.
„Szoros kapcsolatban állunk az utazási iparággal és a kikötői hatóságokkal, hogy biztosítsuk, felkészültek a késések kockázatának minimalizálására” – mondta a brit kormányszóvivő.
Kent vezetői támogatást kérnek az EES bevezetésének közeledtével
Kent helyi vezetői felszólították a kormányt, hogy támogassa Kentet a Brexit utáni határellenőrzések kezelésében.
Ezek a vezetők Roger Gough, a Kent Megyei Tanács vezetője, Andrew Osborne, az Ashford Borough Council gazdaságfejlesztési vezetője és Deirdre Wells OBE, a Visit Kent vezérigazgatója.
„Mivel Kent Európa kapuja, ha Kentet blokkolják, az az ellátási láncokat is alapvetően befolyásolja” – fogalmaztak a helyi vezetők közleményükben. „Ezért az EES-ellenőrzések végrehajtása nem csak Kent problémája, hanem nemzeti probléma.”
Az Európai Ellenőrző Bizottság elé terjesztett jelentések szerint a kikötő és a komphajókra komoly hatással lesz az EES.
Az utazóknak a doveri kikötőben akár 14 órás sorban állással is számolniuk kell a „legrosszabb esetben”.
Az ilyen késések „súlyos következményekkel járnak a doveri kikötő és az Eurotunnel felé vezető útvonal helyi közösségei számára”.
Wells hangsúlyozta, hogy a Doverbe és Folkestone-ba tartó hosszú forgalmi sorok az egész megyében hatással vannak az utazókra, a közösségekre és a vállalkozásokra.
Gough sürgette a kormányt, hogy biztosítson Kent számára több forrást a forgalomirányításra és több létesítményt az EU-ba tartó áruk tárolására.
Emellett a biometrikus távoli regisztrációt is szorgalmazta, hogy csökkentsék a határátkelőhelyeken várható késedelmeket.
Másrészt Oveden azt javasolta, hogy a nemzetközi vasúti szolgáltatásokat Ashfordban és Ebbsfleetben is folytassák.
„Az állomások nagyszerű lehetőséget biztosítanak a határátkelőhelyek kapacitásának növelésére a szűkös St Pancras nemzetközi pályaudvaron kívül” – osztotta meg.
Az Eurostar 2020-ban felfüggesztette ezeket a járatokat. Az EES-rendszer bevezetésére hivatkozott, mint az újranyitásuk lehetséges akadályára.
Az új határellenőrzési rendszer hosszú távon előnyös lesz
Az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottsága bizonyítékokat gyűjt a Brexit utáni határellenőrzések hatásairól.
Sokan aggódnak amiatt, hogy az EES-rendszer hátrányosan érinti majd a határ menti helyi polgárokat, a vállalkozásokat és az utazást.
A kihívások ellenére azonban az Eurostar és a legtöbb légitársaság hosszú távon előnyösnek tartja az EES-t.