A légiközlekedési ágazat több képviselője sürgette az Egyesült Királyság kormányát, hogy fontolja meg újra, hogy az átutazó utasok számára elektronikus utazási engedélyt (ETA) írjon elő.
Ez a kérdés többször is felmerült az Egyesült Királyság parlamentjének bel- és igazságügyi bizottsága által a határellenőrzési elektronikus rendszerekkel kapcsolatban folytatott vizsgálat során.
Tonia Fielding, a Heathrow repülőtér szolgáltatási igazgatója elárulta, hogy az ETA a „legnagyobb gondjuk”.
„Úgy gondoljuk, hogy ez hatással lesz az átszálló utasainkra, és ezáltal ránk, mint csomóponti repülőtérre” – mondta a bizottsággal március 19-én tartott ülésen.
A Heathrow évente valamivel kevesebb mint 80 millió utast szolgál ki, ebből 18 millió az átszálló vagy átszálló utasok száma.
Ezek az összekötő utasok teszik lehetővé, hogy a Heathrow és az Egyesült Királyság „a világ legösszekapcsoltabb repülőtere” legyen – mondta Fielding.
Kifejtette, hogy ha az utasok a repülőtereken keresztül további követelmény vagy díj nélkül csatlakozhatnának, akkor ezt választanák az Egyesült Királyság helyett.
„[Airside transit passengers] nem fognak belépni az országunkba, így alacsony kockázatúnak tekintjük őket” – mondta Fielding.
A csatlakozó járatok „a legnagyobb szorongás forrása az utasok számára”, és az ETA nem fog segíteni, tette hozzá.
Az Airlines UK, az Egyesült Királyságban bejegyzett légitársaságok szakmai szervezete és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA ), a légitársaságok világszintű szakmai szervezete ugyanezt a visszajelzést osztotta meg a bizottsághoz benyújtott írásos bizonyítékokban.
Az Egyesült Királyságban működő légitársaságok aggódnak az ETA megkövetelésének negatív hatásai miatt az Egyesült Királyságon átutazó valamennyi utas számára.
Az Airlines UK kijelentette: „Ez a követelmény azonnali versenyhátrányba hozza az Egyesült Királyságot európai szomszédjaival szemben”.
Korábbi felhívások a tranzitutasok ETA-jának eltörlésére
Thomas Woldbye, a Heathrow repülőtér vezérigazgatója szintén azt mondta, hogy az átutazó utasok számára el akarja törölni az ETA-t.
Azt mondta, hogy az „átutazó utasoknak, akik egy másik országba utaznak”, nem kellene 10 fontot fizetniük egy rövid megállásért.
Paul Charles, a Virgin Atlantic korábbi kommunikációs igazgatója azt mondta: „A tranzit megadóztatása egyenlő a kudarccal”.
Sean Doyle, a British Airways vezérigazgatója is azt mondta, hogy az ETA elriaszthatja az utasokat a londoni Heathrow repülőtéren való átutazástól.
Elmondta, hogy ez többletköltséget jelent, és esetleges késedelmeket okozhat azon utazók számára, akiknek nincs szükségük vízumra rövid utazásokhoz és az országban való átutazáshoz.
A Brit Légitársaságok Képviselőinek Testülete (Board of Airline Representatives, BAR) szintén azt állította, hogy a vízummentességet élvező tranzitutasok után járó díjak kivetése igazságtalan.
Azzal érveltek, hogy a légi utasok, vagyis azok, akik nem mennek át a határellenőrzésen, technikailag nem lépnek át semmilyen határt.
A Heathrow repülőtéren csökken a katari-brit utasok száma
Az ETA az új digitális beutazási engedély, amelyre az Egyesült Királyságba látogató, vízummal nem rendelkező állampolgároknak lesz szükségük.
Minden egyes kérelem 10 fontba kerül, és többszöri látogatást tesz lehetővé két éven keresztül vagy addig, amíg az útlevél, amelyhez kapcsolódik, le nem jár, attól függően, hogy melyik következik be hamarabb.
Jelenleg csak a Bahreinből, Jordániából, Kuvaitból, Ománból, Katarból, Szaúd-Arábiából és az Egyesült Arab Emírségekből (EAE) érkező utazóknak kell ETA-val rendelkezniük az Egyesült Királyságba való belépéshez.
Fielding elárulta, hogy a Heathrow repülőtéren az ETA bevezetése óta csökkent a Katarból az Egyesült Királyságba tartó járatok utasforgalma.
Elmondta a bizottságnak: „Az elmúlt három hónapban körülbelül 14 000 utas csökkenését tapasztaltuk ezeken a járatokon”.
Ugyanakkor azt is elmondta, hogy az utasszám csökkenésének számos más oka is lehet.
Azt is meg kell vizsgálniuk, hogy az említett járatokon utazó utasok milyen nemzetiségűek voltak.
Mégis úgy véli, „fennáll a veszélye”, hogy az új követelmény és díj miatt elveszítjük az átutazó utasokat.
Az Airlines UK azt írta, hogy az ETA „akadályt” és „további adminisztratív terhet” jelent az átszálló utasok számára.
A légitársaságok szervezete szerint ez „sokkal kevésbé versenyképessé teszi az Egyesült Királyságon keresztül történő átutazást, mintha egy alternatív uniós csomópontot használnának”.
Az utazók más uniós repülőterekre való átirányítása hatással lehet az Egyesült Királyság globális csomópontként való státuszára. Ez munkahelyek megszűnését is eredményezheti a légiközlekedési ágazatban.
ETA és ETIAS összehasonlítás
Az Európai Unió (EU) hasonló elektronikus határigazgatási rendszert fog bevezetni.
Az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS) minden olyan nemzetiségű személy számára kötelező lesz, aki vízum nélkül látogathat a schengeni övezetbe.
Az ETIAS valamivel olcsóbb lesz, mint az ETA, 7 euró (6 font), és egy évvel hosszabb ideig lesz érvényes.
A 17 éves és annál fiatalabb gyermekek, valamint a 70 éves és annál idősebb idősek számára azonban szintén nem kötelező az engedély megszerzése.
Az ETIAS-rendszer nem vonatkozik azokra az átutazó utasokra sem, akik nem lépik át a határt.
Az Airlines UK felszólítja az Egyesült Királyság kormányát, hogy ugyanazt az ETIAS-rendszert alkalmazza az ETA-rendszerre is. Ez magában foglalja az átutazó látogatókat vagy azokat, akik nem mennek át a határellenőrzésen.
Az ETA és az ETIAS közötti másik összehasonlítási pont a végrehajtás.
Miután az ETIAS 2025 közepén elindul, az utazók számára a változás megkönnyítése érdekében átmeneti és türelmi időszakot biztosítanak.
Bár az ETA bevezetése állampolgárság szerint szakaszosan történik, „úgy tűnik, hogy az első napon máris indulunk” – mondta Fielding.
Az ETA végrehajtásával kapcsolatos egyéb megfontolások
Az IATA azt is javasolta, hogy az Egyesült Királyság kormánya „az utazóknak egy e-mailen túlmenően igazolást is adjon az ETA-ról”.
A fejlett utastájékoztatás (API) ellenére „hasznos lehet a rendszer leállásakor vagy tervezett karbantartásakor.
Hasznos lesz a harmadik fél ellenőrök, például más harmadik országbeli határőrök számára is.
Az utasok az ETA-t az e-mailen kívül más igazolást is használhatnak hivatkozásként, ha kétségeik vannak annak meglétével vagy érvényességével kapcsolatban.
Az IATA azt is javasolta, hogy az utasok és a fuvarozók számára legyenek támogató központok az ETA-rendszerrel kapcsolatban felmerülő problémák gyors megoldására.