Az Európai Unió (EU) 2024 októberében tervezi a belépési/kilépési rendszer (EES ) elnevezésű új határellenőrzési rendszer elindítását.
Sok utazási iroda aggódik amiatt, hogy az új automatizált határellenőrzési rendszer hátrányosan érintheti az idegenforgalmi ágazatot.
Úgy vélik, hogy az EES nem csak a brit állampolgárokat tarthatja vissza attól, hogy Európába látogassanak.
Az EES értelmében minden nem uniós polgárnak be kell szkennelnie az ujjlenyomatát és fényképet kell készítenie a határon.
Az utazási irodák szerint nagy a zűrzavar, mivel sokan nem értik, hogyan fog működni az új EES-eljárás.
Az utazási vállalkozásokat részben az frusztrálja, hogy eddig nem kaptak hivatalos utasításokat és nyilvános tájékoztatást az EES-ről.
A Brit Utazási Irodák Szövetsége (ABTA) tanácsokat és tippeket adott ki az új rendszer szerinti uniós utazások tervezéséhez és foglalásához.
Az új rendszer bevezetése azonban még mindig sok bizonytalanságot jelent az ügyfelek és az ügynökök számára egyaránt.
Az utazási irodák vonakodnak tanácsot adni, ha nem biztosak abban, hogy a rendszer valóban a tervezett időpontban fog-e elindulni.
„Nem adunk tanácsot, mert nem tudjuk, hogy ez a rendszer valóban meg fog-e valósulni” – mondta Noel Josephides, a Sunvil utazási iroda munkatársa.
Függetlenül attól, hogy mikor indul az új rendszer, „rossz hatással lesz a turizmusra és megnehezíti az utazást” – mondta az Euronews Travelnek.
Mivel az utazási ágazat még mindig lábadozik a világjárvány hatásaiból, ez komoly aggodalomra ad okot.
Az EES valószínűleg hosszú sorokat és késéseket okoz
Az EES az útlevelek bélyegzése helyett a biometrikus adatok felhasználásával rögzíti majd a nem uniós utasok be- és kilépését.
Az utazási vállalkozások attól tartanak, hogy az EES rendkívül hosszú sorokat és késéseket fog okozni a schengeni övezetbe belépők számára.
A komptársaságok figyelmeztettek, hogy az EES-t a repülőtereken gyalogos utasok számára tervezték, nem pedig kompok vagy autóbuszok számára.
Ez „komoly fennakadásokat” okozhat, mivel az utasoknak először ki kell szállniuk a járművükből az EES-ellenőrzéshez.
Az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottságának megállapításai szerint az EES 14 órás késést okozhat a doveri kikötőben.
A hosszú késések hatalmas forgalmi dugót okozhatnak, elzárva a helyi városok bejáratait, ami kihat a gazdaságukra.
Egyes határátkelőhelyeken, például a londoni St. Pancras pályaudvaron nem biztos, hogy elegendő hely áll rendelkezésre az EES-ellenőrzések hatékony lefolytatásához.
A késedelmek elkerülése érdekében az EU már elhalasztotta az EES eredeti, 2022-es indulási dátumát az idén nyári franciaországi olimpiai játékok utánra.
Számos helyi tisztviselő és közlekedési csoport sürgette az EU-t, hogy halassza el az európai foglalkoztatási stratégia végrehajtását 2025-re.
Több időt kérnek a felkészülésre, vagy legalább addig, amíg a fejlett EES regisztrációra tervezett mobilalkalmazás elkészül.
Az EES miatt az emberek az utazási irodákra hagyatkoznak
Egyes utazási irodák úgy vélik, hogy az EES biztonsági ellenőrzése és a bürokrácia visszatarthatja az embereket attól, hogy Európába látogassanak.
Az utazók az egész rendszert szükségtelen, az utazási szabadságukat korlátozó nyűgnek tekinthetik.
„Minél több a bürokrácia, annál rosszabb lesz az utazás szabadsága” – mondta Josephides.
Cat Jones, a Byway utazási vállalat vezérigazgatója, aki inkább vonatokra, mint repülőjáratokra összpontosít, elmondta, hogy az ügyfelek már most is érdeklődnek az EES-ről.
A követelményekről érdeklődnek, és arról, hogy szükségük van-e vízumra ahhoz, hogy Európába látogassanak.
Jones arra számít, hogy egyre többen veszik majd igénybe az utazási irodák segítségét az új rendszer megértéséhez.
Elmondta, hogy egy vonatút megtervezése „elég bonyolult lehet egyedül”, mivel „nehéz lehet információt találni a vonatozásról”.
Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának (DfT) nemrégiben végzett felmérése szerint Nagy-Britanniában sokan még mindig nem tudnak az EES-ről.
Sokan az utazási irodákra hagyatkozhatnak, amikor a rendszereket végre bevezetik.
Az Egyesült Királyság az EES puha bevezetésére számít
A DfT kijelentette, hogy szorosan együttműködik az Európai Bizottsággal, a tagállamokkal, az Egyesült Királyság helyi hatóságaival és az iparággal.
Amint az EES működésbe lép, a cél az, hogy „a lehető legkisebb mértékben zavarja az emberek utazási terveit”.
Hozzátette: „Ez magában foglalja a kikötőkkel, a fuvarozókkal és az utazási iparággal való szoros együttműködést annak biztosítása érdekében, hogy támogatást kapjanak, és felkészüljenek a változások és az utazásra gyakorolt esetleges hatások közlésére.”
Az EES még viszonylag kevéssé tesztelt; ha nem működik, a határőröknek továbbra is kézzel kell elvégezniük az ellenőrzéseket.
Ez még több sorban álláshoz és várakozási időhöz vezethet, amint azt az Egyesült Királyság repülőterein a közelmúltban bekövetkezett elektronikus kapuk meghibásodása is mutatja.
Az utazási zavarok minimalizálásának egyik módja a hat hónapos „puha bevezetési” időszak.
Ez idő alatt az utazók az EES-regisztráció elvégzése nélkül is beléphettek, bár ez idővel kötelezővé vált.
Néhány utazási iroda még a soft launch ellenére sem hiszi, hogy az EES rendszer a tervek szerint reálisan idén októberben elindulhat.
Az EES elindításának elhalasztása valószínű, akárcsak a korábbi halasztások esetében.
A közlekedési vállalatok mégis milliókat fektetnek be az új infrastruktúra kiépítésébe és új EES-kioszkok telepítésébe, hogy felkészüljenek az EES bevezetésére.