Az Európai Unió (EU) felvázolta az Egyesült Királysággal szemben támasztott követelések listáját a Brexit utáni kapcsolatok javítása érdekében.
Sir Keir Starmer brit miniszterelnök kifejezte, hogy kormánya szeretné helyrehozni a kapcsolatokat az EU-val.
Ezt átfogó biztonsági megállapodással és kedvezőbb kereskedelmi feltételekről szóló tárgyalásokkal kívánta elérni.
Az EU azonban egy listát küldött azokról a követelésekről, amelyeket az Egyesült Királyságnak először teljesítenie kell ahhoz, hogy valódi elkötelezettséget tanúsítson.
A Financial Times szerint az EU követelései a kilépési megállapodás érvényesítésére és az új együttműködés előmozdítására összpontosítanak.
A cél a két fél közötti bizalom és stabilitás helyreállítása.
A kilépési megállapodásnak való megfelelés
Az EU elsődleges követelése a Brexit utáni kapcsolatok helyreállítása érdekében az, hogy az Egyesült Királyság teljes mértékben tartsa be a kilépési megállapodást.
A kilépési megállapodás biztosítja az Egyesült Királyságban lakóhellyel rendelkező uniós polgárok és az EU-ban élő brit állampolgárok jogait a Brexit átmeneti időszakának végén, 2020-ban.
A rendelet azokra az uniós polgárokra is vonatkozik, akik az Egyesült Királyságba költöztek, illetve azokra az egyesült királyságbeli állampolgárokra, akik az átmeneti időszak alatt költöztek át valamelyik uniós tagállamba.
A kilépési megállapodás hatálya alá tartozó személyek továbbra is szabadon élhetnek, dolgozhatnak, tanulhatnak és utazhatnak az Egyesült Királyság és az EU között.
Lényegében megőrizte a status quo-t, mielőtt az Egyesült Királyság kilépett az európai blokkból.
Az EU nemrégiben hivatalos felkérést küldött az Egyesült Királyságnak, hogy foglalkozzon a kilépési megállapodással kapcsolatos konkrét kérdésekkel.
Az Egyesült Királyságnak két hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, különben az EU jogi lépéseket tehet az Európai Bíróságon keresztül.
Az észak-írországi jegyzőkönyv biztosítása
Az Észak-Írországról szóló jegyzőkönyv a kilépési megállapodás kulcsfontosságú része, és az EU ragaszkodik ahhoz, hogy az Egyesült Királyság teljes mértékben hajtsa végre.
A jegyzőkönyv kimondja, hogy az Egyesült Királyság nem hozhat létre kemény határt Észak-Írország és az Ír Köztársaság között.
Ez kulcsfontosságú a térség békéjének és stabilitásának fenntartásához.
Az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok jogai
Az EU követeli, hogy az Egyesült Királyság garantálja az Angliában, Walesben, Skóciában és Észak-Írországban élő uniós polgárok jogait.
Számos kérdés övezi az Európai Uniós elszámolási rendszert (EUSS), amely feszültté tette az Egyesült Királyság és az EU közötti, a Brexit utáni kapcsolatokat.
Az EUSS az Egyesült Királyság azon szerve, amely a kilépésről szóló megállapodás hatálya alá tartozó uniós polgárok jogait végrehajtja.
Sok, az Egyesült Királyságban élő uniós polgárnak gondot okozott a letelepedett vagy letelepedést megelőző státusz kérelmezése.
Az előzetesen letelepedett státuszban lévőknek szintén nehézséget okozott a munkahelyek megszerzése vagy megtartása a bizonytalan bevándorlási státuszuk miatt.
Az egyik diplomata a Financial Timesnak adott interjúban elmondta: „Ezt a problémát rendbe kell hozni, mielőtt új területeken való együttműködésről beszélhetnénk”.
Az EU azt követeli, hogy az Egyesült Királyság tartsa tiszteletben a Legfelsőbb Bíróság ítéletét, amely kimondja, hogy az Egyesült Királyságban tartózkodó uniós polgároknak nem kell külön kérelmezniük a letelepedett státuszt, miután öt éve az Egyesült Királyságban élnek.
Az Egyesült Királyság a maga részéről felülvizsgálta az EUSS késedelmes igénylésére vonatkozó iránymutatásait, hogy azok az uniós polgárok is érintettek legyenek, akik esetleg nem voltak tisztában az új szabályokkal.
A belügyminisztérium további öt évvel meghosszabbította az előzetesen letelepedett státusszal rendelkezők érvényességét.
A Bizottság azon is dolgozik, hogy a letelepedett státuszukat automatikusan frissítse, amint teljesítik az ötéves tartózkodási követelményt.
Az előzetesen letelepedett státuszok lejárati dátumai mostantól nem jelennek meg a digitális profilokban, és a munkáltatóknak és a bérbeadóknak többé nem kell ismételten ellenőrizniük az előzetesen letelepedett státuszok birtokosait.
Az Egyesült Királyság-EU ifjúsági mobilitási megállapodás
Az ifjúsági mobilitási megállapodás értelmében az EU és az Egyesült Királyság 18 és 30 év közötti fiataljai bizonyos ideig egymás területén élhetnek, dolgozhatnak, tanulhatnak és utazhatnak.
Az Egyesült Királyság és az EU közötti ilyen megállapodás hiánya volt a Brexit egyik fő hatása, amely korlátozza a fiatalok lehetőségeit.
Az új brit munkáspárti kormány állítólag elutasította a Spanyolországgal kötendő ifjúsági mobilitási megállapodás ötletét.
Az előző konzervatív kormány szintén elutasította egy esetleges, az egész EU-ra kiterjedő ifjúsági mobilitási megállapodásra vonatkozó ajánlatot.
Az EU által javasolt ifjúsági mobilitási megállapodás különbözik az Egyesült Királyság más országokkal kötött jelenlegi ifjúsági mobilitási megállapodásaitól.
A részvételi kvóta megszüntetésén kívül a Brexit után felmerült különböző akadályokat is kezelni kívánja.
Ezek közé tartozik a felsőoktatási tandíjakkal kapcsolatos méltányos bánásmód biztosítása, mivel az uniós hallgatóknak most már nemzetközi tandíjakkal kell számolniuk az Egyesült Királyságban.
Célja továbbá, hogy a vízum- és tartózkodási engedélyek költségeit ésszerűbbé tegye, csökkentve ezzel a fiatalokra nehezedő pénzügyi terheket.
Az Egyesült Királyság azonban határozottan elutasította, hogy újra csatlakozzon az EU egységes piacához a szabad mozgás visszaállítása érdekében.
A Bizottság inkább az országonkénti megközelítésű ifjúsági mobilitási programok felé hajlik, mintsem egy uniós szintű rendszer felé.
Az Erasmus-programhoz való újbóli csatlakozás
Az EU azt szeretné, ha az Egyesült Királyság ismét csatlakozna az Erasmus-programhoz, amelyből az Egyesült Királyság a Brexit után kilépett.
Az Erasmus egy uniós program, amely lehetőséget kínál fiataloknak, hogy különböző uniós országokban tanuljanak vagy képezzék magukat, és ehhez pénzügyi támogatást kapjanak.
Az Erasmus programhoz való csatlakozás javítja az oktatási lehetőségeket és elősegíti a kölcsönös megértést az Egyesült Királyság és az EU fiataljai között.
Áprilisban az EGSZB elfogadott egy javaslatot, amely arra ösztönözte az EU-t, hogy tárgyaljon az Egyesült Királysággal az Erasmus-programhoz való csatlakozásról.
Egy veterán brit diplomata, Nick Leake szerint az Egyesült Királyság pénzügyi korlátok miatt szállt ki az Erasmus-programból.
Kimutatta, hogy a programban való részvétel költségei meghaladták a várt előnyöket.
Leake hozzátette, hogy több tengerentúli diák szeretne az Egyesült Királyságban tanulni, mint a nyelvtudással és külföldi tanulási szándékkal rendelkező brit állampolgárok.
Az áruk és a háziállatok biztonságos mozgása
Az EU a Brexit utáni kapcsolatok helyreállítása érdekében javítani kívánja az Egyesült Királyság kereskedelmi politikájának betartását.
A következő követelmények célja az áruk és a háziállatok zökkenőmentes és biztonságos mozgásának biztosítása az Egyesült Királyság és az EU között.
Állati és növényi minősítés
Az EU aggályokat fogalmazott meg az Egyesült Királyság állati és növényi termékek tanúsításával kapcsolatban.
A kereskedelmi zavarok elkerülése érdekében pontos tanúsítást követelnek.
A nem megfelelő szállítmányokat a határon vissza kell utasítani a biztonság és az uniós előírásoknak való megfelelés biztosítása érdekében.
Háziállat ellenőrzések
Az EU arra is felkéri az Egyesült Királyságot, hogy sürgősen vezessen be egy rendszert a háziállatok határon történő ellenőrzésére.
Parcella-adatrendszer
Az EU emellett olyan új rendszert szeretne, amely a lehető leghamarabb adatokat szolgáltat a csomagok tartalmáról.
Az Egyesült Királyság-EU kapcsolatok jövője a Brexit után
Az EU követelései az együttműködés keretének megteremtésére és annak biztosítására irányulnak, hogy a megújított kapcsolatok mindkét fél számára előnyösek legyenek.
A javasolt mobilitási megállapodások és a kilépési megállapodásnak való megfelelés alapvető lépések e cél elérése felé.
Az elkövetkező hónapok döntő fontosságúak lesznek, mivel mindkét fél megvitatja ezeket a kérdéseket, igyekszik közös nevezőre jutni, és javítani a Brexit utáni kapcsolatokat.
A fiatalok mobilitásának hangsúlyozása mégis rávilágít arra a közös érdekre, hogy a jövő nemzedékek lehetőségeit elősegítsük.
A kihívások ellenére van remény arra, hogy újraépíthetik kapcsolatukat, és együtt dolgozhatnak egy jobb jövőért.