Az EU be- és kilépési rendszere 2024 októberében kap új indulási időpontot

| december 18, 2023
Az EU be- és kilépési rendszere 2024 októberében kap új indulási időpontot

Az Európai Unió (EU) új, automatizált határellenőrzési rendszerének többszöri késedelem után most már 2024-re tűzték ki az indulás időpontját.

Az uniós be- és kiléptető rendszer (EES) 2024. október 6-án lép működésbe – jelentette a A Independent .

Ez az Eurotunnel, a franciaországi Calais és az egyesült királyságbeli Folkestone közötti vasúti ingajárat üzemeltetője szerint.

Az EES „egy automatizált informatikai rendszer a harmadik országokból érkező, rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkező és vízummentességet élvező utazók regisztrálására, minden egyes alkalommal, amikor átlépik az EU külső határát”.

A projektet az Európai Unió Szabadságon, Biztonságon és Igazságon alapuló Térség Nagyméretű IT-rendszereinek Üzemeltetési Igazgatásáért Felelős Európai Uniós Ügynökség (eu-LISA) felügyeli.

Az EES bevezetését először 2008-ban javasolták, de többször is elhalasztották. Az uniós tagállamok nehezen tudták integrálni a központi adatbázissal rendelkező, összetett határellenőrzési rendszert a meglévő infrastruktúrájukba.

A tagállamoknak 2024 augusztusáig meg kell erősíteniük, hogy készen állnak az EES elindítására.

Az eredetileg 2021-re tervezett eu-LISA 2022 májusára halasztotta az EES bevezetését, majd 2023 szeptemberére tolta ki.

2023 októberében az Európai Tanács Bel- és Igazságügyi Tanácsa megerősítette az Európai Foglalkoztatási Stratégia 2024 őszére tervezett új ütemtervét.

Az időzítéssel elkerülhetők az esetleges késések, amikor az utasok 2024 júliusában és augusztusában a franciaországi Párizsban megrendezésre kerülő olimpiai játékokra utaznak.

Mi az a belépési/kilépési rendszer?

Az EES célja az EU schengeni övezetének határbiztonságának növelése. Határain belül a tagállamok állampolgárai viszonylag korlátlanul utazhatnak.

A schengeni térség az EU 27 tagállamának többségét magában foglalja, kivéve Bulgáriát, Ciprust, Írországot és Romániát. Ugyanakkor magában foglalja Svájcot és az Európai Gazdasági Térség (EGT) országait, Izlandot, Norvégiát és Liechtensteint.

A vízummentes utazóknak és azoknak, akiknek rövid távú tartózkodásra jogosító vízumra van szükségük a schengeni övezetbe való belépéshez, a határon ujjlenyomatot és arcbiometriát kell adniuk.

Ide tartoznak azok a brit állampolgárok is, akik az Egyesült Királyság 2020-as uniós kilépése után harmadik országbeli állampolgároknak minősülnek.

Az EES azonban nem érinti a tagállamok területén tartózkodási engedéllyel rendelkező nem uniós állampolgárokat.

A határra érkezéskor az útlevelek bélyegzése helyett az EES elektronikusan rögzíti a be- és kilépéseket.

A rendszer rögzíti és tárolja a személy nevét, az úti okmány típusát, ujjlenyomatát és arcképét, valamint az érkezés és távozás dátumát és helyét.

Az EES a belépés megtagadását is rögzíti. Ez megkönnyíti a beutazási engedéllyel nem rendelkezők és a schengeni térségben való tartózkodásukat túllépők azonosítását.

Az új digitális határellenőrzési rendszer a hamis személyazonosságot és útlevelet használó személyeket is fel fogja fedezni.

Hogyan működik a belépési/kilépési rendszer

Amint az EES működésbe lép, a harmadik országbeli állampolgároknak az uniós határra érkezéskor ujjlenyomatot és arcbiometriai felvételeket kell készíteniük. Ezt az első látogatás alkalmával egy határőr felügyeli.

A későbbi látogatások alkalmával az utazóknak csak egyet kell használniuk, vagy ujjlenyomatot vagy arcbiometrikus azonosítót, hogy megerősítsék engedélyüket.

Az utazó adatai három évig maradnak érvényben az EES rendszerben.

Minden egyes alkalommal, amikor az utazó a schengeni övezetbe látogat, a rendszer újraindítja és három évig, vagy az utazó útlevelének lejártáig tárolja az adatokat.

A rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezők ujjlenyomatait már a Vízuminformációs Rendszer (VIS) tárolja. Az EES-ben nem fogják őket újra tárolni.

Határellenőrzési kérdések az EES-szel kapcsolatban

A gyorsabb határellenőrzés ígérete ellenére az EES-rendszerek számos problémát vetnek fel az üzemeltetők számára. A zsúfolt átkelőhelyek között sokaknak nincs hely az ujjlenyomat-ellenőrzésre és az arc biometrikus szkennelésére.

2023 novemberében az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottsága vizsgálatot indított az EES hatására a határok és a kikötők működésére, különösen az „egymás melletti” ellenőrzéseket végrehajtó kikötőkre.

Ezek közé tartozik többek között a dél-angliai Kentben található doveri kikötő és a folkestone-i Eurotunnel terminál. Ezeken a határokon mindkét irányban ellenőrzést végeznek.

Ezeken az átkelőhelyeken az uniós határellenőrzéseket az Egyesült Királyság területén végzik. A francia tisztviselők az okmányokat is ellenőrzik, mielőtt az utasok felszállnak a Csatornán át közlekedő járatokra.

Az EES szerint az ellenőrzéseket nem lehet csoportosan végezni. A nem uniós utasokat szállító járműveknek meg kell állniuk, és hagyniuk kell, hogy az összes utas kiszállhasson, hogy a biometrikus vizsgálathoz regisztrálhassák magukat az élő forgalomban.

Ez jelentős késedelmeket okozhat, és „alapvetően nem biztonságos” – mondta Tim Reardon, a doveri kikötő uniós kilépésért felelős vezetője. A Lordok Háza igazságügyi és belügyi bizottsága előtt tartott szóbeli bizonyítékgyűjtő ülésen beszélt.

A doveri kikötő és a folkestone-i terminál is korlátozottan rendelkezik további feldolgozásra alkalmas helyekkel.

Másrészt a légitársaságoknak legalább 48 órával az indulás előtt ellenőrizniük kell az utasok jogosultságát.

A légitársaságoknak ellenőrzési lekérdezéseket kell küldeniük az EES-rendszerbe. Ezután tájékoztatja a légitársaságokat arról, hogy az utas jogosult-e az utazásra és a beszállásra.

A légitársaságokat felelősségre vonják azért, ha nem jogosult utasokat engednek fel a repülőgépükre.

A Ryanair anyavállalata által a brit alsóház európai ellenőrző bizottságának benyújtott dokumentum szerint a 48 órás határidő „túl hosszú”, és meghiúsíthatja a késői jegyértékesítést.

Az EES, az ETIAS és az UK ETA

Az EES 2024. októberi bevezetése után, 2025 közepén indul az EU új elektronikus utazási engedélyezési rendszere, az európai utazási és információs és engedélyezési rendszer (ETIAS).

Az ETIAS hasonló az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyéhez (ETA). Minden olyan külföldi állampolgárnak, akinek nincs szüksége vízumra a schengeni térségbe való belépéshez, ETIAS-t kell szereznie. Ez az Egyesült Királyság állampolgáraira is vonatkozik.

Az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottsága az EES, az ETIAS és az Egyesült Királyság ETA rendszereinek lehetséges interoperabilitási problémáit és azok hatását az utazókra és az üzemeltetőkre is megvizsgálja.