Az Egyesült Királyság (UK) Belügyminisztériuma jelentős lépéseket tesz annak érdekében, hogy a munkáltatók felkészüljenek a közelgő eVisa-átállásra.
Az eVisa egy személy bevándorlási státuszának digitális nyilvántartása, amely egy online UK Visas & Immigration (UKVI) fiókon keresztül érhető el.
A rendszer olyan fizikai dokumentumok helyébe lép, mint a biometrikus tartózkodási engedélyek (BRP), az útlevelek nedves tintabélyegzői és a matricák.
Ehelyett a vízumtulajdonosok online fogják kezelni státuszukat, ami várhatóan egyszerűsíti az ellenőrzési folyamatot a munkáltatók és a munkavállalók számára.
2024 augusztusában a Belügyminisztérium e-mailben kezdte meg a szponzori engedéllyel rendelkező munkáltatók elérését.
Az e-mailben alapvető információkat kaptak arról, hogy ez a változás milyen hatással lesz a vállalkozásukra és a munkaerőre, és hogyan kell felkészülniük.
A Belügyminisztérium szerint „2024 őszétől szinte minden új vízumkérelmezőnek eVizát adnak ki”.
Azoknak, akik még mindig fizikai dokumentumokat használnak, az eVisa eléréséhez UKVI-fiókot kell létrehozniuk.
Az eVisa átállásának hatása a munkáltatókra
Ez az eVisa-átállás megköveteli a munkáltatóktól, hogy változtassanak azon, hogyan ellenőrzik alkalmazottaik bevándorlási státuszát.
A Belügyminisztérium azt ajánlja, hogy használják a munkához való jog online szolgáltatását, amelynek keretében a munkavállalók egy megosztási kódot adnak meg a munkáltatójuknak.
Ezt a kódot arra használják, hogy az eVisa-rendszeren keresztül ellenőrizzék az Egyesült Királyságban való munkavállaláshoz való jogukat.
A Belügyminisztérium azonban megnyugtatja a munkáltatókat, hogy a fizikai dokumentumok 2024. december 31-ig érvényesek maradnak.
Az eVisa átállással kapcsolatos források között szerepel az eVisa Partner Pack.
Ez a csomag „minta e-maileket, adatlapokat és útmutatókat tartalmaz, amelyek célja, hogy segítsék a munkáltatókat abban, hogy ezeket a változásokat közöljék munkavállalóikkal”.
A munkavállalóknak UKVI-fiókot kell létrehozniuk
Azoknak a munkavállalóknak, akik fizikai dokumentumokra, például BRP-kre támaszkodnak, létre kell hozniuk egy UKVI-fiókot, hogy hozzáférjenek az eVisa-jukhoz.
A Belügyminisztérium létrehozott egy külön eVisa-átmeneti weboldalt, amely részletes utasításokat tartalmaz az UKVI-fiók létrehozására vonatkozóan.
Emellett utasításokat tartalmaz a bevándorlási státuszuk online kezelésével kapcsolatban is.
Áprilisban a Belügyminisztérium elkezdte felvenni a kapcsolatot a BRP-vel rendelkezőkkel, hogy felkérje őket egy UKVI-fiók létrehozására.
Augusztustól kezdve minden BRP-tulajdonos létrehozhat UKVI-fiókot a Belügyminisztérium meghívója nélkül.
Shara Pledger, a Pinsent Masons vállalati bevándorlási szakértője hangsúlyozta, hogy a munkáltatóknak ösztönözniük kell a munkavállalók jogkövetését.
Bár végső soron az egyének felelősek az eVízumra való áttérésért, a munkáltatóknak döntő szerepük van abban, hogy a munkavállaláshoz való jog ellenőrzését következetesen naprakészen tartsák.
Az eVisas előnyei és kihívásai a munkáltatók számára
Az eVisára való átállás olyan előnyöket ígér, mint a kevesebb papírmunka és a nagyobb kényelem.
Ugyanakkor kihívásokat is jelent, különösen a nagy, sokszínű munkaerővel rendelkező munkáltatók számára.
A munkáltatóknak gondosan kell tervezniük, hogy biztosítsák a bevándorlási szabályoknak való megfelelést, és elkerüljék a működésükben bekövetkező zavarokat.
A Belügyminisztérium számos eVIsa átállási forrást tett elérhetővé az interneten, hogy segítse a munkáltatókat.
Ez „útmutató videókat és részletes információkat tartalmaz a digitális bevándorlási státusz nyilvántartásának kezeléséről”.
A munkáltatókat arra is ösztönzik, hogy a legfontosabb weboldalakat könyvjelzőkkel ellátva naprakészek maradjanak, hogy hozzáférjenek a legfrissebb információkhoz.
A jogvédők aggályokat fogalmaznak meg az eVisa átállásával kapcsolatban
Az eVisa bevezetése aggodalmakat váltott ki a migránsok szószólói körében, különösen a bevezetés szoros ütemezése miatt.
A Belügyminisztérium célja, hogy az eVisa átállása 2024 végéig, azaz kevesebb mint öt hónap múlva befejeződjön.
Sok érintett úgy érzi, hogy az időzítést elsiették, és kevés teret hagynak az előre nem látható kihívásoknak.
Emellett az UKVI platformmal kapcsolatos technikai problémákról is érkeztek jelentések, ami megnehezítheti az átállást.
Mind a munkaadók, mind a munkavállalók aggódnak amiatt, hogy ezek a problémák a bevándorlási státuszok ellenőrzésének nehézségeihez vezethetnek.
Ha nem tudják igazolni brit bevándorlási státuszukat, akkor nem tudják bizonyítani, hogy jogosultak a tartózkodásra, a lakbérre vagy a közpénzek igénybevételére.
Ez különösen azok számára lesz kellemetlen, akik még nem váltottak eVisára, és nem tudnak az irányelvek változásáról.
Sok szószóló attól tart, hogy a kiszolgáltatott csoportok csak akkor fedezik fel az eVisa átmenetét, amikor már nem tudják igazolni bevándorlási státuszukat.
Ilyen lehet, ha egy külföldi utazás után nem tudnak visszatérni az Egyesült Királyságba, vagy ha nem férnek hozzá az ellátásaikhoz, például az egészségügyi ellátáshoz.
Sokan aggódnak a lehetséges hatások miatt is, amelyek azokat érinthetik, akik nem férnek hozzá az internethez, vagy akiknek nehézséget okozhat a digitális átállás.
Ajánlások a zökkenőmentes eVisa-átálláshoz
Az Egyesült Királyságban az eVisa bevezetése jelentős változást jelent a bevándorlási státusz kezelésének és ellenőrzésének módjában.
A jogvédők sürgették a belügyminisztériumot, hogy összpontosítson az eVisa átállásra, és igazítsa ki az ütemtervet.
Ez biztosítja, hogy az Egyesült Királyságban bevándorlási jogállással rendelkező személyek milliói ténylegesen át tudjanak térni az eVisa rendszerre.
Néhányan azt is javasolták, hogy az eVisát egészítsék ki digitális vonalkóddal, amelyet más országok már használnak.
Ez praktikus lenne azok számára, akik nem értenek a technikához, és arra az esetre, ha az UKVI platformja meghibásodna.
A szakértők azt tanácsolják a munkáltatóknak, hogy ösztönözzék alkalmazottaikat az eVisa-fiók mielőbbi létrehozására, és tartsák naprakészen az UKVI nyilvántartását.
A 2025 elején utazó migránsoknak alternatív bizonyítékot kell magukkal vinniük az Egyesült Királyság bevándorlási státuszáról, például a belügyminisztérium határozatát tartalmazó e-maileket.
Mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak proaktívan kell felkészülniük ezekre a változásokra.