Az EES által késleltetett utasok nem foglalhatják át ingyenesen a járatokat

| június 13, 2024
Az EES által késleltetett utasok nem foglalhatják át ingyenesen a járatokat

Az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszerének (EES ) közelgő elindítása egyre több figyelmeztetést okoz a légi utasoknak.

Anton Radcsenko, az AirAdvisor repüléskompenzációs cég vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy az új határellenőrzési rendszer káoszt okozhat.

Aggodalmát az okozza, hogy a technológia „közismerten hajlamos az üzemzavarokra” – olvasható a Birmingham Live jelentésében.

Radcsenko az Egyesült Királyságban nemrégiben bekövetkezett országos elektronikus kapu (eGate) meghibásodását említette, amely hosszú sorokat és hatalmas késéseket okozott.

Hozzátette, hogy azok a légi utasok, akik az EES balesete miatt lekésik a járatukat, nem igényelhetnek kártérítést vagy viteldíj-kiigazítást.

„Azoknak az utasoknak, akik biztonsági vagy bevándorlási ügyintézési okok miatt lemaradnak a járatról, sajnos nincs joguk arra, hogy a légitársaságtól új járat ingyenes lefoglalását kérjék” – mondta Radcsenko.

Azt tanácsolta, hogy a vissza nem térítendő jeggyel rendelkezők kérhetik a légitársaságtól a jegy árának visszatérítését.

Azt javasolta, hogy az utasok még mindig „visszaigényelhetik a repülőtéri adókat és illetékeket”, ha a légitársaság nem téríti vissza a jegy árát.

Az AirAdvisor vezérigazgatója hozzátette, hogy az utasoknak továbbra is pluszban kell költeniük, és a visszatérítést új jegy vásárlására kell fordítaniuk.

A Travel and Tour World jelentése szerint ez frusztrációhoz és elégedetlenséghez vezethet a hosszabb várakozási idő miatt amúgy is terhelt utasok körében.

Az EES potenciális késések a légi utasok számára

Az EES egy automatizált informatikai határellenőrzési rendszer, amelyet a schengeni térségbe be- és kiutazó nem uniós állampolgárok be- és kilépésének nyilvántartására terveztek.

A rendelet a külső határokon kívülre, például az Egyesült Királyságból Németországba és fordítva, az EU-ba irányuló utazásokra is vonatkozik majd.

Az EES azonban nem alkalmazható, ha az EU-n belül utazik, például Németországból Svédországba.

A rendszer a kézi útlevélbélyegzést az utazók biometrikus adatainak rögzítésére szolgáló hatékonyabb és biztonságosabb módszerrel váltja fel.

Ez minden olyan nem uniós állampolgárságú utazót érint, aki brit állampolgár, mind a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőket, mind a vízummal nem rendelkező állampolgárokat.

Az utazási és közlekedési tisztviselők figyelmeztettek, hogy az EES hosszú sorokat és órákig tartó késéseket fog okozni.

A nem uniós országokból érkező utazóknak regisztráltatniuk kell útlevelüket, valamint arc- és ujjlenyomatukat az uniós határőrök előtt.

Az EES-rendszer csak három évig őrzi meg az utazók adatait, és minden alkalommal frissíti azokat, amikor a schengeni térségbe látogatnak.

Ha a nem uniós utasok azután látogatnak el újra, hogy adataik az EES rendszerben lejártak, újra regisztrálniuk kell adataikat.

Ha az utazó új útlevelet kap, újra regisztrálnia kell az EES-ben.

Az útlevél- és biometrikus adatok nyilvántartása az EES-ben várhatóan megnöveli a feldolgozási időt, különösen az utazási csúcsidőszakokban.

A légiközlekedési ágazat azt jósolta, hogy a határellenőrzés legalább 30-50 százalékkal tovább fog tartani, amint az EES életbe lép.

Az EU ennek ellenére nem számít jelentős késedelemre, és becslései szerint az EES regisztráció személyenként mindössze 90 másodperctől két percig tart majd.

A belépési/kilépési rendszer megbízhatósági problémái

Radcsenko szerint az új határellenőrzési rendszer célja, hogy „súrlódásmentes utazást” biztosítson.

Attól tart, hogy „ha a technológia bevezetése nem lesz hibátlan, akkor a légitársaságok utasai káoszba kerülhetnek az Egyesült Királyság határainál, ha a rendszerek leállnak”.

Ha a technológia meghibásodik, a határőröknek kézzel kell majd elvégezniük a bevándorlási ellenőrzéseket.

„A repülőtereknek tudatában kell lenniük ennek – és nem fognak tudni kizárólag az új technológiára támaszkodni” – hangsúlyozta Radcsenko.

Az Egyesült Királyság határain jelenleg mintegy 270 eGate található, amelyeket mind fel kell újítani az EES befogadásához.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) riadót fújt a rendszer megbízhatóságával kapcsolatban a következetlen és késedelmes nemzeti tesztelés miatt.

Hozzátette, hogy hiányoznak a vészhelyzeti tervek, ha az országok nincsenek kellőképpen felkészülve.

Az IATA és más légitársaságok szervei azt követelték, hogy az EU biztosítson 24/7 támogatást, hogy a légitársaságok segítséget nyújthassanak az EES-szel kapcsolatos problémákba ütköző utasoknak.

E támogatás nélkül ez „súlyosan rontja az utazási élményt”.

Nincs többé last minute repülőjegy-foglalás

A lehetséges hosszú késések mellett az EES az EU külső határain belüli és az onnan kifelé irányuló légi közlekedésre is hatással lesz.

A légitársaságoknak indulás előtt ellenőrizniük kell az utasok jogosultságát az EES-rendszerbe küldött ellenőrző lekérdezések útján.

Felelősséggel tartoznak, ha a légitársaságok nem megfelelő utasokat engednek fel az EU-ba tartó repülőgép fedélzetére.

A légitársaságok és a légitársaságok szervei aggodalmukat fejezték ki az előzetes ellenőrzéshez szükséges idővel kapcsolatban.

A légitársaságok aggodalmuknak adtak hangot, hogy 48 órával a felszállás előtt „túl hosszú idő” ahhoz, hogy a rendszer megerősítse az utasok jogosultságát.

Hangsúlyozták, hogy az EES megakadályozhatja, hogy a légi utasok az utolsó pillanatban foglaljanak járatokat.

Az EES elindításának 2025-re történő elhalasztására szólít fel

Az EES támogatása érdekében a repülőtereknek új infrastruktúrába is be kell ruházniuk, beleértve a biometrikus szkennereket és az automatizált kioszkokat.

Ez a repülőtér-üzemeltetők számára költségnövekedést eredményezhet, amelyet a légitársaságokra, és végső soron a légi utasokra háríthatnak át.

A brit-EU járatokat üzemeltető légitársaságoknak az új rendszerhez igazodva frissíteniük kell utasfeldolgozási eljárásaikat is.

A késések elkerülése érdekében tájékoztatniuk kell a légitársaságok utasait az új követelményekről, és biztosítaniuk kell azok betartását.

Az EU szilárdan kitart amellett, hogy 2024 októberében végrehajtja az új határellenőrzési rendszereket.

A közlekedési ágazat számos szakembere és kormánytisztviselője azonban azt sürgette az EU-t, hogy az EES bevezetését halassza el 2025 elejére.

Néhányan az EES előkészületeinek késedelmére és az EES mobilalkalmazás bevezetésére hivatkoztak, amely segíthetne csökkenteni a hosszú sorban állást és a várakozási időt.

Az egyéb aggályok között szerepel, hogy a légitársaságok utasai számára több tájékoztató kampányra van szükség az EES-ről.

Egy nemrégiben az Egyesült Királyságban készült tanulmány szerint a brit állampolgárok közel kétharmada még mindig nem ismeri az európai foglalkoztatási stratégiát.