A Heathrow repülőtér, a világ egyik legforgalmasabb légiközlekedési csomópontja jelentős pénzügyi veszteségekre készül az elkövetkező években.
Az előre jelzett veszteségek az Egyesült Királyságnak (UK) a vízummal nem rendelkező látogatókra vonatkozó új elektronikus utazási engedélyezési rendszerének (ETA) bevezetése miatt következtek be.
A rendszert az Öböl menti Együttműködési Tanács (GCC) állampolgárai számára már bevezették. A tervek szerint 2025-ben minden vízummal nem rendelkező látogatóra kiterjesztik.
Hamarosan az Egyesült Államokból (USA), Kanadából és Európából érkező, az Egyesült Királyságba tartó utasokra is kiterjed.
Az új brit ETA-rendszer célja a határbiztonság szigorítása. Lehetővé teszi a kormány számára, hogy az alacsony kockázatú utazók érkezése előtt előzetesen átvizsgálja őket.
Minden vízummal nem rendelkező utazónak azonban be kell fizetnie az online kérelmezési díjat, és ETA-t kell kapnia az Egyesült Királyságba történő utazás előtt.
Minden rövid, legfeljebb hat hónapos utazáshoz szükséges, beleértve az idegenforgalmat, a családi látogatásokat, az engedélyezett üzleti tevékenységeket és a rövid távú tanulmányokat.
Az ETA az Egyesült Királyságon átutazó, vízummal nem rendelkező valamennyi állampolgár számára is kötelező lesz, függetlenül attól, hogy a határellenőrzésen keresztül haladnak-e át.
Az Öböl-menti országok állampolgáraira vonatkozó ETA-rendszer miatt már most is veszteségeket szenved el, a széles körű bevezetés azonban még nagyobb gondot okozhat a Heathrow pénzügyeinek.
Hogyan hat az Egyesült Királyság ETA-rendszere a Heathrow repülőtérre?
Az Egyesült Királyság új ETA-rendszere jelentős számú utazót érinthet, mivel az utazás előtti online engedélyeztetésért 10 fontos kérelmezési díjat kell fizetni.
A repülőterek és a légiközlekedési ágazat kijelentette, hogy támogatja a rendszer célját, a határbiztonság fokozását.
A légiközlekedési ágazat szakértői azonban arra figyelmeztetnek, hogy a tranzitutasokra való kivetés drasztikusan csökkentheti a Heathrow utasforgalmát.
A Heathrow a nemzetközi járatok központi tranzitközpontja, évente több millió utas repül át a repülőtéren.
A repülőtér nagymértékben támaszkodik a tranzitutasokra, akik a teljes forgalom mintegy 30 százalékát teszik ki.
Egyes járatok, különösen a hosszú távú útvonalak, ezektől az utasoktól függenek, hogy nyereségesek maradjanak.
Az átszálló utasokra vonatkozó új ETA-követelmény azonban arra késztetheti az utasokat, hogy más, e korlátozást nem alkalmazó repülőtereket válasszanak.
Az utasok, különösen azok, akik a Heathrow-t tranzitállomásként használják más célállomásokra, esetleg más európai repülőtereket választanak.
Ez vonatkozik az amszterdami Schipholra vagy a párizsi Charles de Gaulle-ra is, ahol az átutazó utasoknak nem kell hasonló díjat fizetniük vagy engedélyt kérniük.
Ahogy Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója rámutatott, az átszálló utasokra vonatkozó ETA-követelmény ” versenyhátrányba hozza a brit repülőtereket”.
A Heathrow repülőtérnek az ETA-rendszer miatt várható veszteségei
A repülőtér máris jelentős csökkenésről számolt be a GCC-országokból érkező utasok számában, ahol az ETA-rendszert bevezették.
Az ETA-t eredetileg 2023 novemberében vezették be a katari állampolgárok számára.
A többi GCC-ország – Bahrein, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek – 2024 februárjában követte.
A Heathrow szerint az ETA bevezetésének első négy hónapjában mintegy 19 000-rel kevesebb utas utazott Katarból.
2024 augusztusában, nyolc hónappal az ETA bevezetése után, a Heathrow-n 90 000 utassal kevesebb utas érkezett ezekből az országokból.
Mivel az ETA-rendszer 2025-ben az európai és amerikai látogatókra is kiterjed, a repülőtér attól tart, hogy egyre több utas fogja elkerülni a Heathrow-t.
Ez olyan nagy brit légitársaságokat is érint, mint a British Airways és a Virgin Atlantic. Mindkettő az Európát átszelő légi tranzitjáratokból él.
Ez hatással lesz a Star Alliance-re is, amely a Heathrow-t olyan légitársaságok számára használja csatlakozó repülőtérként, mint a Lufthansa, a United, az Air Canada és a Singapore Airlines.
Az utasok elvesztése veszélybe sodorhatja a régóta fennálló járatokat, és csökkentheti a Heathrow mint nemzetközi csomópont általános vonzerejét.
A The Independent elemzése szerint a világ negyedik legforgalmasabb repülőtere évente akár négymillió utast is elveszíthet az ETA-rendszer miatt.
A Heathrow többször is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az utasszám drasztikus csökkenése árthat a repülőtérnek és az Egyesült Királyság gazdaságának.
Az Independent becslése szerint az utasszám csökkenése 2,5 és 5 milliárd font közötti éves veszteséget okozhat.
Ez nem csak a jegyeladásokat, hanem a repülőtéri kiskereskedők és éttermek jelentős kiadásait, valamint a légitársaságok kieső bevételeit is magában foglalja.
Az ETA akadályozhatja a Heathrow repülőtér stabil teljesítményét
Az Egyesült Királyság új ETA-rendszerének szélesebb körű bevezetése is azzal fenyeget, hogy akadályozza a Heathrow idei rekordméretű növekedését.
A repülőtér tervezett veszteségei egy olyan időszakban jelentkeznek, amikor a repülőtér eddig kivételesen jól teljesített.
A Heathrow repülőtéren 2024 júliusában jelentősen nőtt az utasforgalom, közel nyolcmillió utast szolgáltak ki.
Ez 4,2 százalékos utasszám-növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest.
Ez a növekedés 2024 első felében a Heathrow-t Európa legforgalmasabb repülőterévé tette.
Olyan nagy riválisokat előzött meg, mint Amszterdam Schiphol, Frankfurt és Párizs Charles de Gaulle.
A Heathrow új heti rekordot is felállított: három egymást követő héten keresztül hetente több mint 1,8 millió utas fordult meg a repülőtéren.
Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója elmondta, hogy a repülőtér jó úton halad afelé, hogy elérje az új, „soha nem látott” célt, azaz nyolcmillió utas kiszolgálását egy hónap alatt.
A forgalom megugrását részben a COVID-19 világjárványt követő erős nemzetközi utazási kereslet okozta.
A Heathrow e pozitív eredmények alapján sürgette a kormányt, hogy fontolja meg újra az ETA-rendszer bevezetését az átszálló utasokra.
Woldbye úgy véli, hogy a kormány segíthetne fenntartani a repülőtér lendületét, ha az átutazókat mentesítené az ETA-kötelezettség alól.
Ez lehetővé tenné a Heathrow számára, hogy globálisan versenyképes maradjon, és előnyös lenne az iparág és az Egyesült Királyság gazdasága számára.
Az Egyesült Királyság kormányának álláspontja az átutazók ETA-jával kapcsolatban
A korábbi konzervatív kormány ragaszkodott ahhoz, hogy az átutazó utasok mentesítése az ETA-rendszer alól komoly biztonsági kockázatot jelenthet.
Hangsúlyozta, hogy az ETA „megállítja azokat az embereket, akik esetleg csatlakozó járatokat használnak arra, hogy elkerüljék az Egyesült Királyságba való utazáshoz szükséges engedély megszerzését”.
Az Egyesült Királyság új munkáspárti kormányának megerősítése az ETA-rendszer 2025-ben történő széles körű bevezetése mellett a nemzetbiztonság fokozása iránti elkötelezettségét mutatja.
A Heathrow és más légitársasági szakértők mégis azzal érvelnek, hogy a politika költségei meghaladhatják annak előnyeit.
Ez különösen a légiközlekedési ágazatra gyakorolt gazdasági hatás tekintetében nyilvánvaló.
Ezekre az aggodalmakra válaszul a Heathrow továbbra is lobbizik a kormánynál az átszálló utasok mentesítéséért.
Ez különösen a légiközlekedési ágazatra gyakorolt gazdasági hatás tekintetében nyilvánvaló.
Ezekre az aggodalmakra válaszul a Heathrow továbbra is lobbizik a kormánynál az átszálló utasok mentesítéséért.