A Heathrow repülőtér 90 000 utast veszít az új brit ETA-rendszer miatt

| augusztus 14, 2024
A Heathrow repülőtér 90 000 utast veszít az új brit ETA-rendszer miatt
A kép a CabService London jóvoltából, az Unsplash-en keresztül

A világ egyik legforgalmasabb repülőtere, a Heathrow repülőtér az Egyesült Királyság (UK) új utazási követelménye miatt veszít utasokat.

A brit elektronikus utazási engedély (UK ETA) jelentősen csökkentette azoknak a számát, akik a repülőtéren átszállnak más járatokra.

A The Guardian szerint a repülőtér nemrégiben arról számolt be, hogy mintegy 90 000 tranzitutast veszített olyan járatokon, amelyeken az utazóknak brit ETA-t kell szerezniük.

Ez hét országból érkező utazókat foglal magában: Katar, Bahrein, Jordánia, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek (UAE).

Az utasok elvesztése aggodalmakat keltett azzal kapcsolatban, hogy az ETA milyen hatással lehet a Heathrow-ra és az Egyesült Királyság gazdaságára.

Thomas Woldbye, a Heathrow repülőtér vezérigazgatója a brit ETA-rendszert „a csomópontunk versenyképessége szempontjából pusztítónak” nevezte.

„Felszólítjuk a kormányt, hogy vizsgálja felül a légi tranzitutasok felvételét” – hangsúlyozta.

„Minden kis plusz versenyképesség, amelyet a kormány a légi közlekedés számára biztosítani tud, hozzájárul az egész brit gazdaság számára létfontosságú növekedéshez” – tette hozzá Woldbye.

A brit ETA végrehajtásának első négy hónapjában a Heathrow 19 000-rel kevesebb tranzitutasról számolt be Katarból.

Hogyan befolyásolja az Egyesült Királyságban az ETA az átutazó utasokat

A brit kormány a határbiztonság megerősítésére és a bevándorlás jobb kezelésére irányuló erőfeszítései részeként vezette be az Egyesült Királyságban az ETA-t.

A cél annak biztosítása, hogy az Egyesült Királyságba belépő vagy azon áthaladó utazók megfelelő előszűrésen és ellenőrzésen essenek át, mielőtt megérkeznek.

A katari állampolgárok számára a program 2023 novemberében indult. 2024 februárjában az Öböl-menti Együttműködési Tanács (GCC) más országainak és Jordániának az állampolgáraira is kiterjesztették.

Az Egyesült Királyság ETA-rendszere megköveteli, hogy az ezekből az országokból érkező utazók utazásuk előtt utazási engedélyt kérjenek és kapjanak.

A kártya kérelemenként 10 fontba kerül, és két éven belül többszörös, hat hónapnál rövidebb, az Egyesült Királyságba történő rövid utazásra érvényes.

Ez azokra vonatkozik, akik turisztikai céllal, család- és baráti látogatás céljából, engedélyezett üzleti tevékenységek és rövid távú tanulmányok céljából érkeznek az Egyesült Királyságba.

Azoknak a tranzitutasoknak, akik csak átszállnak a Heathrow-n vagy más brit repülőtereken, szintén brit ETA-re van szükségük.

Az Egyesült Királyság kormánya azt tervezi, hogy 2024 végéig minden vízummal nem rendelkező állampolgár számára bevezeti az ETA-rendszert.

Ez azt jelenti, hogy minden olyan utazónak, aki vízum nélkül látogathat az Egyesült Királyságba, hamarosan rendelkeznie kell egy brit ETA-vel az utazása előtt.

Az EU, az EGT és Svájc állampolgáraira vonatkozó brit ETA-követelményt a hírek szerint jövő év elejére halasztják.

A Heathrow aggályai az Egyesült Királyság ETA-rendszerével kapcsolatban

A Heathrow repülőtér 90 000 utast veszít az új brit ETA-rendszer miatt
A kép a Magic K jóvoltából, a Pexels segítségével

A Heathrow tisztviselői nagyon aggódnak az ETA-nak a repülőtér működésére gyakorolt hatása miatt.

Bár a repülőtér támogatja az ország határainak biztosítását, azt mondta, hogy az átutazó utasok számára mentességet kell biztosítani.

A Heathrow repülőtér vezérigazgatója, Woldbye többször kérte az Egyesült Királyság kormányát, hogy vizsgálja felül a tranzitutasokra vonatkozó brit ETA-rendszert.

A Woldbye és más légiközlekedési szervek úgy vélik, hogy az átszálló utasok számára az Egyesült Királyságban érvényes ETA megszerzésének megkövetelése jelentősen csökkenti a repülőterek versenyképességét.

Azzal érveltek, hogy a rendszer arra kényszerítheti az utasokat, hogy más repülőtereken szálljanak át, ahol nem kell külön díjat fizetni.

Az átutazó utasok, különösen a légi oldalon átszálló utasok, illetve azok, akik nem mennek át a határellenőrzésen, nem számíthatnak fel külön díjat.

Az átszálló utasok számának csökkenése hatalmas veszteség a Heathrow számára, amely nagymértékben támaszkodik az átszállásokra, hogy fenntartsa csomóponti státuszát.

Ez veszteségeket jelenthet az olyan brit légitársaságok számára is, mint a British Airways és más légitársaságok, amelyek a tranzitutasok bevételeitől függenek.

Ha kevesebben használják a Heathrow-t átszállásként, az az Egyesült Királyság gazdaságának egészére kihathat.

A Heathrow repülőtér utasforgalma továbbra is növekszik

Az átszálló utasok számának csökkenése ellenére a Heathrow utasforgalma összességében még mindig növekszik.

2024 júliusában a repülőtér közel nyolcmillió utast szolgált ki, ami 4,2 százalékos növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest.

Ennek a növekedésnek köszönhetően a Heathrow 2024 első felében Európa legforgalmasabb repülőterévé vált.

Ez a repülőtér megelőzte a többi nagy európai repülőteret, például az amszterdami Schipholt, a frankfurti és a párizsi Charles de Gaulle repülőteret.

„Szinte minden egyes nap utasrekordot döntöttünk” – mondta Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója.

A Heathrow új heti rekordot állított fel: három egymást követő héten keresztül hetente több mint 1,8 millió utas fordult meg a repülőtéren.

Elmondta, hogy jó úton halad az új, „soha nem látott” cél elérése felé, azaz nyolcmillió utas kiszolgálása egy hónap alatt.

Ez a növekedés azt mutatja, hogy a Heathrow még mindig jelentős szereplője a globális légi közlekedésnek, még az ETA által támasztott kihívások ellenére is.

A brit ETA jövője az átutazó utasok számára

A Heathrow repülőtér 90 000 utast veszít az új brit ETA-rendszer miatt
A kép a Rudy és Peter Skitterians jóvoltából készült a Pixabay-en keresztül.

Az Egyesült Királyság kormánya megvédte az ETA-rendszert, mondván, hogy az ország biztonsága és védelme érdekében szükséges.

Tervezik a rendszer kiterjesztését, ami még több olyan utast érinthet, akik a Heathrow-t használják más járatokra való átszálláshoz.

A Heathrow és más légiközlekedési iparági vezetők az Egyesült Királyság ETA-rendszerének módosítását szorgalmazzák.

Remélik, hogy sikerül egyensúlyt teremteni az ország biztonságának megőrzése és az Egyesült Királyságnak a globális légi közlekedés első számú célpontjaként betöltött pozíciójának fenntartása között.

A vita kimenetele messzemenő hatással lehet Heathrow jövőbeli szerepére a világ elsődleges kapujaként.