A doveri kikötő EES-kioszkokat állít fel az autóbuszos utasoknak, tableteket a személygépkocsiknak

| június 4, 2024
A doveri kikötő EES-kioszkokat állít fel az autóbuszos utasok számára, tableteket a személygépkocsik számára

Az Egyesült Királyságban folynak az előkészületek az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszerének (EES ) elindítására.

A doveri kikötő külön területet alakított ki az autóbuszok számára, míg az autók és más járművek a szokásos sávokat használják – írja a BBC.

A tervek szerint egy dokkot a tengertől visszahódítanak, hogy nagyobb helyet teremtsenek, ami segít a műveletek zökkenőmentesebb lebonyolításában.

A dokkok visszaszerzésének tervezett ütemezése azonban nem fog egybeesni az EES 2024. októberi bevezetésével.

A korlátozott hely miatt a kikötőben már most is hosszú sorok kígyóznak a forgalmas csúcsidőszakokban.

A kenti közlekedési és helyi közösségi tisztviselők 14 órás késésekre figyelmeztettek a kikötőben, amint az EES aktívvá válik.

A hosszú sorok hatalmas forgalmi dugót is okoznának, ami elzárná a városba való bejutást, és hatással lenne a helyi üzleti életre.

„Van néhány kritikus probléma, amelyet meg kell oldanunk” – mondta Doug Bannister, a doveri kikötő vezérigazgatója a TTG Media szerint.

Hozzátette azonban, hogy ez „az ipar és a kormányzat megfelelő együttműködésével” megvalósítható.

„Biztosítani tudjuk, hogy rendelkezzünk az eszközökkel ahhoz, hogy a legokosabb, legzökkenőmentesebb és fenntarthatóbb utazást biztosítsuk a jövőben is, támogatva Kent és az egész ország gazdaságát” – mondta Bannister.

EES-ellenőrzések a doveri kikötőben

A vezérigazgató elmondta, hogy a doveri kikötő EES-tervének célja, hogy „minimalizálja a várakozási időt, a sorban állást és természetesen a torlódásokat az úthálózaton és az egész városban”.

Az autóbuszos utasok a doveri kikötő nyugati dokkjainál, a kikötő fő utasfelvételi területétől elkülönített területen regisztrálnak az EES-re.

A nyugati dokkokban buszcsarnokok és új kioszkok lesznek, ahol az utasok regisztrálhatják útlevelüket és biometrikus adataikat.

Bannister elmondta, hogy az autóbusz utasainak le kell szállniuk, regisztrálniuk kell adataikat, és vissza kell szállniuk az autóbuszra.

„A busz le lesz pecsételve, és lejön ide a kompkikötőbe” – magyarázta.

A Dover vezérigazgatója hozzátette: „Amíg a pecsét sértetlen, az autóbusz közvetlenül a check-in felé halad.”

Másrészt a személygépkocsik és más járművek a normál sávokat használják majd. Az időjárás elleni védelem érdekében egy előtető kerül felszerelésre.

Bannister elmondta, hogy az autóval utazókat „az egyik ügynökünk egy táblagéppel fogadja majd”, hogy segítsen nekik regisztrálni az EES-re vonatkozó adataikat.

A doveri kikötőben a határellenőrzéshez szükséges idő azonban megnő.

Az EES regisztráció miatt ez a 45-90 másodpercről személyenként néhány percre vagy még többre nőne.

2025 nyarára a doveri kikötő azt tervezi, hogy a személygépkocsik EES-ellenőrzését a nyugati dokkokba költözteti, miután a nagyobb hely érdekében földterületet alakítottak ki.

A tervek szerint 2027 szeptemberéig több várakozóhelyet is kialakítanak az esetlegesen hosszú sorok kezelése érdekében.

Az EES elriaszthatná az autóbuszos kontinentális átkeléstől

Az autóbusz-társaságok attól tartanak, hogy az EES negatívan befolyásolná az ügyfélélményt.

A cornwalli székhelyű Roselyn Coaches kereskedelmi vezetője, James Church szerint a további késések az utasok és a sofőrök számára is megterhelőek lennének.

Mire a buszok elérik Dovert, az utasok már órák óta úton vannak, és a hosszú várakozás csak fárasztó lenne.

Church szerint egy 50-70 utasos autóbusz esetében „elég sokáig tartana”, amíg mindenki regisztrálna az EES-be.

Hozzátette, hogy a vállalat nem szeretné, ha az EES az utazás élményének megrontásával visszatartaná a kontinentális autóbuszos átkeléstől.

Ez a vállalat számára is több költséget jelentene, mivel a járművezetők a késések miatt elérhetik a munkaidő-korlátot.

Az EES várhatóan jelentős fennakadásokat okoz az utazásban

Az EES biometrikus adatok felhasználásával rögzíti az utazók be- és kilépését a schengeni övezetből. A kézi útlevélbélyegzés helyébe lép.

Két brit parlamenti bizottság is sürgette a kormányt, hogy győzze meg az EU-t az EES bevezetésének elhalasztásáról. Azt állítják, hogy az ország felkészületlen.

Az egyik bizottság szerint az EES bevezetése nagyobb kihívást jelentene, mivel egybeesik az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyének (ETA) széles körű bevezetésével.

A fő aggodalom a várható hosszú késések miatt van. Amint az EES aktívvá válik, az utazóknak az EU-ba való első belépéskor biometrikus adatokat kell regisztrálniuk.

Minden rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkező és vízummal nem rendelkező állampolgárnak regisztráltatnia kell magát az arc- és ujjlenyomatszkennelésen az uniós határőrök előtt.

Adataikat három évig tárolja a rendszer. A tárolási idő minden alkalommal frissül, amikor belépnek a schengeni övezetbe.

Ha azonban három év elteltével újra belépnek az EU-ba, újra regisztrálniuk kell biometrikus adataikat a határőrök előtt.

Az előrejelzések szerint a hosszú sorok még hosszabbak lesznek az Egyesült Királyság és az EU határainál, ahol az ellenőrzések egymás mellett zajlanak. Ezek közé tartozik a kenti Dover kikötője, a londoni St. Pancras állomás és a folkestone-i Csatorna-alagút.

Az egymás melletti ellenőrzések azt jelentik, hogy az uniós határőrök már az Egyesült Királyság területén tartózkodó utazókon bevándorlási ellenőrzést végeznek.

A Csatorna-alagutat üzemeltető Get Link 80 millió eurót fektetett be a coquelles-i és a folkestone-i termináloknak az EES-re való felkészítésére.

A közelmúltban készült el egy új, fedett átjáróház, amely egyszerre akár 60 személygépkocsi befogadására is alkalmas.

Másrészt az Eurostar több kioszkot, elektronikus kaput (eGates) és kézi fülkét telepít, hogy segítse az utasokat az EES regisztrációban.

Készen áll arra is, hogy szükség esetén a csúcsidőszakban egy túlfolyó területet nyisson meg.

Mind a GetLink, mind az Eurostar ígéretet tett arra, hogy termináljaikon nem lesz káosz és késések, amint az EES elindul.