A brit határőrség sürgeti a repülőgép-üzemeltetőket és az FBO-kat, hogy készüljenek fel az ETA-rendszerre

| március 12, 2024
A brit határőrség sürgeti a repülőgép-üzemeltetőket és az FBO-kat, hogy készüljenek fel az ETA-rendszerre

Az Egyesült Királyság határőrizeti szerve sürgeti a légi járműveket és a helyhez kötött bázisú üzemeltetőket (FBO-k), hogy készüljenek fel az új elektronikus utazási engedély (ETA) szélesebb körű bevezetésére.

Nigel Farminer, az Egyesült Királyság határőrizeti szervének utasforgalmi politikáért és határátlépésért felelős igazgatóhelyettese szerint a légi járművek üzemeltetőinek és az FBO-knak át kell alakítaniuk működésüket az új ETA-rendszer végrehajtása érdekében – jelentette az Aviation International News.

A Brit Üzleti és Általános Repülési Szövetség 2024. március 7-én tartott konferenciáján Farminer elmondta, hogy az ETA megkönnyítené a határellenőrzést.

Megosztotta, hogy ez lehetővé tenné a határellenőrzésért felelős tisztviselők számára, hogy „holisztikusabb és kerekebb megközelítést” alkalmazzanak, amikor az Egyesült Királyságba belépő utasok jogosultságát értékelik.

Az ETA-rendszer annak meghatározásához is hozzájárul, hogy a határőröknek személyesen kell-e átvizsgálniuk a magánrepülőgépen érkező utasokat.

Állítólag nem hatékony határőrizet a repülőtereken

A múlt hónapban David Nealt, az Egyesült Királyság korábbi független határ- és bevándorlási főfelügyelőjét kirúgták, mert kiszivárogtatta az Egyesült Királyság repülőtéri határbiztonsági intézkedéseiről szóló, nem publikált jelentéseit.

A BBC szerint Neal jelentéseiben azzal vádolta a brit határőrséget, hogy nem megfelelően vizsgálja át a London City repülőtérre érkező üzleti repülőgépek utasait.

Megjegyezte, hogy a határőrök szórakozottak és stresszesek, és a határőrség erőforrásait nem következetesen vetették be.

Neal leírta, hogy a határőröknek alapvető kommunikációs eszközökkel nem rendelkeztek, miközben az elektronikus útlevélkapukat (eGates) felügyelték. Ez azt eredményezte, hogy a határállomások nem működtek, amíg a személyzet további segítséget keresett.

A volt főfelügyelő állításai aggályokat vetettek fel az Egyesült Királyság biztonsági intézkedéseinek hatékonyságával kapcsolatban.

Az ETA-rendszer valamennyi repülőtéren javítja a biztonságot

Az új ETA-rendszer lehetővé teszi a kormány számára, hogy pontosabban naplózza és nyomon kövesse az Egyesült Királyságba belépő és onnan távozó utazókat.

Lehetővé teszi a kormány számára az adatgyűjtést és az utazók előzetes szűrését. Az utazók adatai segíthetnek elrettenteni a nemzetbiztonságra veszélyesnek minősülő személyeket attól, hogy az országba érkezzenek.

Az ETA-rendszer előírja, hogy minden vízummentes állampolgárnak, illetve azoknak, akik vízum nélkül látogathatnak az Egyesült Királyságba, az Egyesült Királyságba való utazás előtt kérelmezniük kell az ETA-t, és meg kell kapniuk azt.

Az ETA végrehajtása valamennyi repülőtéren, beleértve a kereskedelmi és magánrepülőtereket is, valamennyi vízummal nem rendelkező utasra hatással lesz.

Még az olyan repülőterekre érkező utasoknak is meg kell felelniük az új rendszernek, mint a Farnborough repülőtér, amelyet kizárólag magánrepülőgépek használnak.

Az ETA-rendszert 2023 novemberétől fokozatosan, állampolgársági alapon hajtják végre.

Jelenleg csak Jordánia, Bahrein, Kuvait, Omán, Katar, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek (EAE) állampolgárainak kell ETA-val rendelkezniük.

A brit kormány azonban arra számít, hogy 2024 végéig az ETA bevezetését az összes többi vízummentes országra is kiterjeszti.

Az ETA két évig érvényes, vagy addig, amíg a hozzá kapcsolódó útlevél le nem jár. Többszörös rövid utazást tesz lehetővé az Egyesült Királyságba szabadidős, üzleti, tanulmányi vagy tranzit céllal.

A légi járművek üzemeltetőinek biztosítaniuk kell, hogy az utasok rendelkezzenek ETA-val.

A légi fuvarozóknak, beleértve a légitársaságokat, a magánrepülőgép-üzemeltetőket és a légitársaságok üzemeltetőit, biztosítaniuk kell, hogy az utasok érvényes engedélyekkel rendelkezzenek, mielőtt beszállnak a repülőgépbe.

Ez azt jelenti, hogy mielőtt az utasokat az Egyesült Királyságba szállítják, ellenőrizniük kell, hogy utasaik rendelkeznek-e érvényes brit ETA-vel, vízummal vagy bevándorlási státusszal.

Mivel az ETA digitális dokumentum, a fuvarozók az utasok útlevelének beolvasásával ellenőrizhetik az engedélyeket.

A belügyminisztérium az ellenőrzési folyamat egyszerűsítése és a biztonság növelése érdekében az összes fizikai utazási engedélyt digitális nyilvántartásra állítja át.

A teljesen digitális határ várhatóan csökkenteni fogja a határon megtagadott belépők számát.

Következésképpen segít a fuvarozóknak csökkenteni a visszautasított utasok feltartóztatásának és származási országukba való visszaküldésének költségeit.

Az utasok engedélyeinek ellenőrzésének elmulasztása vagy érvényes engedélyek nélküli szállítása az Egyesült Királyságba akár 50 000 fontig terjedő büntetést is vonhat maga után.

A légijármű-üzemeltetőknek a GAR-t és az API-t elektronikusan kell benyújtaniuk.

Az Egyesült Királyság határőrsége Farminer a konferencián azt is megosztotta, hogy a légi fuvarozóknak módosítaniuk kell az utasokkal kapcsolatos információk benyújtásának módját.

Ez mind az általános repülési jelentés (GAR), mind az előzetes utasnyilvántartási adatszolgáltatás (API) benyújtását érinti.

Az általános repülési jelentés (GAR) információkat tartalmaz egy repülésről. Ez tartalmazza a légi jármű lajstromszámát és bázisát, valamint az indulás és érkezés dátumát, időpontját és helyét.

A GAR tartalmazza a kapitány, a legénység és az utasok adatait is, beleértve az úti okmányaikat és az Egyesült Királyságban tartózkodási címüket.

Ezenkívül tartalmazza a légi jármű fedélzetén lévő árukért felelős személy nevét és elérhetőségét.

Az API-k tartalmazzák az utas teljes nevét, nemét, születési dátumát, állampolgárságát, az úti okmány típusát és számát, az úti okmányt kiállító országot és a lejárati dátumot.

A légi fuvarozóknak interaktív portálokon keresztül kell benyújtaniuk a GAR- és API-adatokat, amelyek a belügyminisztériumtól választ kapnak.

Ezek a válaszok lehetnek „Board”, „Check”, „No Board” vagy „Error”.

A beszállás azt jelenti, hogy az utasnak érvényes engedélye van az utazásra. A fuvarozónak ezután ellenőriznie kell az utasok úti okmányait, és a beszállás előtt ellenőriznie kell személyazonosságukat.

Az ellenőrzés azt jelenti, hogy az utas nem rendelkezik érvényes utazási engedéllyel. A fuvarozónak manuálisan ellenőriznie kell az érvényes bevándorlási vagy mentességi okmányokat, és ellenőriznie kell az utas személyazonosságát, mielőtt engedélyezné a beszállást.

A No Board azt jelenti, hogy az utasok nem szállíthatók az Egyesült Királyságba, mert az engedélyt törölték vagy visszavonták.

Hiba lép fel, ha az utasok adatai hiányosak. A fuvarozóknak ezután ki kell javítaniuk és újra kell küldeniük az adatokat.

Egyéb, hamarosan bevezetésre kerülő elektronikus határigazgatási rendszerek

A légi járművek üzemeltetőinek az Egyesült Királyság ETA-rendszerén kívül más elektronikus határigazgatási rendszerekre is fel kell készülniük.

Az EU új, automatizált határellenőrzési rendszert fog bevezetni, amely a nem uniós utasokat is érinti.

Az EU készülő be- és kilépési rendszere (EES) ujjlenyomat és arcszkennelés segítségével rögzíti majd a schengeni térségbe történő be- és kilépéseket.

2025 közepére az EU az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszert (ETIAS) is be fogja vezetni, amely hasonló az Egyesült Királyság ETA-jához.

Az ETIAS szintén egy digitális elektronikus rendszer, amely adatokat gyűjt és előzetesen megvizsgál minden, a schengeni térségbe belépő, vízummal nem rendelkező állampolgárt.