A brit bizottság 14 órás késésekre figyelmeztet az uniós határokon az EES miatt

| január 26, 2024
A brit bizottság 14 órás késésekre figyelmeztet az uniós határokon az EES miatt

Az utazóknak hosszú késésekre kell felkészülniük, amint az Európai Unió (EU) új, automatizált határellenőrzési rendszere bevezetésre kerül.

Az Egyesült Királyság parlamentjének európai ellenőrző bizottsága újabb bizonyítékokat nyújtott be az EU új be- és kilépési rendszeréről.

Az egyik benyújtott bizonyíték riasztóan figyelmeztetett arra, hogy az Egyesült Királyság és az EU határait átlépő utazók akár 14 órás késéssel is számolhatnak.

A túlzott várakozási idő elsősorban a határellenőrzésre személygépkocsival vagy autóbusszal érkező utazóknak köszönhető.

Az utasoknak ki kell szállniuk, hogy regisztrálják magukat és biometrikus ellenőrzésnek vessék alá magukat, majd vissza kell szállniuk a járművükbe.

Az EES értelmében a schengeni térségbe utazó nem uniós polgároknak a határon ujjlenyomatot és arcszkennelést kell felvenniük.

Az érkezéskor történő útlevélbélyegzés helyett az EES elektronikusan, az utas biometrikus adatainak felhasználásával dokumentálja a be- és kilépést.

Az EES bevezetését többször is elhalasztották, de most úgy tervezik, hogy 2024 októberében vezetik be.

Az Egyesült Királyság bizottsága által összegyűjtött további bizonyítékok

A 2024. január 25-én tartott meghallgatáson több fél írásbeli bizonyítékokat nyújtott be az Egyesült Királyság Parlament Európai Ellenőrző Bizottságának.

Az Ashford Borough Council, a UKinbound utazási kereskedelmi szövetség, a Tourism Alliance, az Eurostar és az Airlines UK többek között aggodalmának adott hangot a közelgő Entry/Exit rendszer bevezetésével kapcsolatban.

A bizonyítékok azt mutatták, hogy a határon való túlzott várakozási idő a legnagyobb aggodalomra ad okot, amint az EES működésbe lép.

A hosszú határátkelőhelyeket eredményező egyéb problémák közé tartozik a főutak forgalmi torlódása és több helyi vállalkozás látogatottságának esetleges csökkenése.

„Ezek a bizonyítékok riasztó képet festenek a be- és kilépési rendszer bevezetésével kapcsolatos lehetséges kockázatokról” – mondta Sir William Cash, az Egyesült Királyság Parlament Európai Ellenőrző Bizottságának elnöke egy nyilatkozatban.

Hozzátette: „Nyilvánvaló, hogy ennek a politikának nagyon komoly hatása lehet, nemcsak a turistákra és az utazásszervezőkre, hanem a helyi vállalkozásokra is. Arra kérem a döntéshozókat a Csatorna mindkét oldalán, hogy vegyék figyelembe ezt a bizonyítékot”.

A határon való hosszas várakozás hatással van a helyi gazdaságra

Az Ashford Borough Council szerint az utazóknak „a legrosszabb esetben” akár 14 órát is várniuk kell a doveri kikötőben.

„A turisták számára kialakult sorban állás a legrosszabb esetben akár 14 órát is elérheti” – közölte a Tanács.

A doveri kikötő tisztviselői korábban azt hangoztatták, hogy a belépési/kilépési rendszer súlyosan befolyásolná a komphajózási üzletágat.

Ennek oka, hogy a rendszer „a korlátozott hely miatt nem lenne képes feldolgozni a jelenlegi személygépkocsi- és autóbusz-forgalmat”.

„Használható rendszerek” nélkül a Tanács szerint az EES jelentős zavarokat okozna Kent és Ashford gazdaságában és a helyi lakosokban.

A kikötőben bekövetkező hosszas késések miatt a járművek eltömíthetik a főutakat, és elzárhatják a folkestone-i Eurotunnelhez vezető utat.

„Az ilyen sorban állás aggodalomra ad okot az utasok jólétével kapcsolatban, valamint jelentős hatással van a helyi közösségekre, különösen Dover, Folkestone és Ashford városára” – hangsúlyozta a Tanács.

A Visit Kent turisztikai szervezet azt is elmondta, hogy a határon bekövetkező késések a „Operation Brock” forgalomirányítási rendszert indíthatják el.

A 2023. augusztusi felmérésben a vállalkozások 13 százaléka számolt be arról, hogy a Brock-művelet miatt a látogatók száma egytől 40 százalékig terjedő mértékben csökkent.

A kenti látnivalók több mint 50%-a a látogatottság csökkenését nevezte meg legfőbb aggodalomra okot adó tényezőnek. Ehhez képest 38%-uk az utazási zavarok, 21%-uk pedig a Brock-művelet miatt aggódott.

Az EES-t repülőterekre tervezték, nem belvárosi terminálokra.

Az Eurostar azt állította, hogy az Entry/Exit rendszer jobban megfelel a repülőtereken, mint a korlátozott helyű belvárosi terminálokon.

A nagysebességű vonatokat üzemeltető vállalat kijelentette, hogy az EU új határrendszerének megvalósítása „egyedülálló kihívást” jelentett.

Ennek oka az egymás mellé helyezett határellenőrzés, ahol az ellenőrzéseket nem érkezéskor, hanem indulás előtt végzik.

„Az EES kihívást jelent majd a London St Pancras International napi működése szempontjából” – áll az Eurostar által benyújtott nyilatkozatban.

A vasúttársaság 67 millió fontot fektetett be új infrastruktúrába és finomította a folyamatokat az EES hatásainak kezelése érdekében.

Az Eurostar figyelmeztetett, hogy a korszerűsítések nélkül a termináljain csúcsidőben akár egy órát meghaladó sorok is kialakulhatnak.

Másrészt a Getlink, a Csatorna-alagutat üzemeltető európai állami vállalat szerint az EES öt-hét perccel növelné az utasok teljes menetidejét.

A High Speed 1 nagysebességű brit vasúti szolgáltatásokat üzemeltető vállalat szintén kijelentette, hogy az online előzetes regisztráció hiánya „óriási nyomást gyakorolna a St Pancras International infrastruktúrájára”.

Az Eurostar arra is figyelmeztetett, hogy a bonyolultabb határellenőrzési eljárásokhoz való alkalmazkodás hosszabb ideig tarthat.

Ez „nem csak az első néhány hónapban lesz így, amikor várhatóan nagy mennyiségű első belépő utas fog regisztrálni az EES-be” – mondta az Eurostar.

A belépési/kilépési rendszer előrelépés az utazás terén

A kihívások ellenére az Eurostar azt állítja, hogy az útlevélbélyegző rendszer megszüntetése jelentős előrelépés.

A meghallgatáson bizonyítékokat benyújtó légitársaságok is megerősítették, hogy az EES-rendszer hosszú távon előnyös lenne.

Azt is tanácsolták az Egyesült Királyság határőrizeti hatóságainak, hogy legyenek proaktívak és hívják fel a figyelmet az új rendszerre, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a fennakadásokat.

Az EES gyorsabb határellenőrzést ígért a biztonság veszélyeztetése nélkül.

Az EES mellett az EU 2025 közepén az új európai utazási, tájékoztatási és engedélyezési rendszert (ETIAS) is be fogja vezetni.

Az ETIAS hasonló az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyéhez (ETA), amely minden, az Egyesült Királyságba látogató, vízummal nem rendelkező állampolgár számára kötelező.

A vízummentes állampolgároknak, beleértve az Egyesült Királyság állampolgárait is, EITAS-ra van szükségük a schengeni térségbe való belépéshez.

Az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottsága szintén vizsgálja az EES, az ETIAS és az Egyesült Királyság ETA rendszerei közötti átjárhatóságot.