A légitársaságok figyelmeztetnek, hogy az új EES-ellenőrzések miatt az utasok a repülőgépeken rekedhetnek

| október 31, 2024
A légitársaságok figyelmeztetnek, hogy az új EES-ellenőrzések miatt az utasok a repülőgépeken rekedhetnek
A képet Chris Brignola jóvoltából az Unsplash-en keresztül küldték.

A légitársaságok és az utazási vállalkozások arra figyelmeztetik az utazókat, hogy az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszere (EES ) hamarosan jelentős késéseket okozhat.

Az új automatizált határellenőrzési rendszer célja, hogy az EU-ba belépő és onnan kilépő utasokat biometrikus adatok felhasználásával nyomon kövesse.

Az új rendszer szerint a nem uniós polgároknak és a nem uniós lakosoknak, köztük a brit állampolgároknak is, ujjlenyomatot kell venniük és arcukat le kell szkennelniük a határon.

Az EU azonban jelenleg az EES 2025-ben történő fokozatos bevezetését tervezi. A pontos dátumot azonban még nem határozták meg.

Ennek ellenére a légitársaságok aggódnak amiatt, hogy a rendszer debütálása azt eredményezheti, hogy az utasok a repülőgépeken ragadnak, miközben a határőrök sorban állnak.

Megrekedt utasok és késő járatok

A légitársaságok, mint például a TUI és az easyJet, attól tartanak, hogy az EES hosszú sorokat és torlódásokat okozhat a forgalmas európai repülőtereken.

Ez az Egyesült Királyságba (UK) és az EU-n kívülről érkező nagyszámú utazót fogadó határok és belépési pontok esetében is alapvető fontosságú.

Ezek közé tartozik a kenti Dover kikötője, a folkestone-i Csatorna-alagút és az Eurostar londoni St. Pancras állomása.

„Amikor először használja a [the EES] honlapot, a szokásosnál kicsit tovább tarthat a határellenőrzésen való átjutás, mivel biometrikus adatait (arckép és négy ujjlenyomat) összegyűjtik” – áll a TUI figyelmeztetésében a The Daily Express szerint.

Mivel az EES várhatóan megnöveli a határátkelési időt, sokan aggódnak amiatt, hogy a legkisebb késedelem is felhalmozódhat.

Így előfordulhat, hogy a repülőgépeknek a kapunál vagy akár a kifutópályán kell várakozniuk, amíg a torlódás feloldódik, és az utasok beléphetnek a terminálba.

„A legrosszabb esetben valóban nem lehet kiszállni. Az embereket a gépen tartjuk” – mondta Johan Lundgren, az easyJet vezérigazgatója a The Telegraph beszámolója szerint.

Mivel a légitársaságok nem tudnak leszállni és leszállni az utasokról, mások sem tudnának felszállni.

A túlzsúfolt terminálépületek, amelyek nem hagynak helyet további utasoknak, szintén késedelmes beszállásokhoz és felszállásokhoz vezethetnek.

Lundgren határozottan úgy véli, hogy az EU-nak el kell halasztania az EES bevezetését mindaddig, amíg az utasok nem regisztrálhatják előre az összes adatukat az utazás előtt.

Az utazók számára a személyes és útlevéladatok előzetes regisztrálására szolgáló mobilalkalmazás jelenleg fejlesztés alatt áll, amelynek befejezési időpontja bizonytalan.

Az alkalmazás azonban nem tudja regisztrálni az arc vagy az ujjlenyomat beolvasását. Ennek oka egy uniós jogszabály, amely előírja, hogy ezeket a határon, a határőr előtt kell benyújtani.

A kulcsfontosságú határátkelőhelyekre, például Doverre és Folkestone-ra gyakorolt hatás.

A légitársaságok figyelmeztetnek, hogy az új EES-ellenőrzések miatt az utasok a repülőgépeken rekedhetnek
A kép Winston Tjia jóvoltából az Unsplash-en keresztül

Míg a repülőterek felkészülnek a hatásokra, az EES még nagyobb kihívást jelenthet az olyan brit-EU határátkelőhelyek számára, mint Dover és Folkestone.

Mivel naponta nagy az utasforgalom, hétvégén és ünnepnapokon pedig még nagyobb, mindkét helyszínen jelentős fejlesztésekre van szükség a szűk keresztmetszetek elkerülése érdekében.

A Csatorna-alagút terminálja például az Egyesült Királyság és Franciaország közötti egyik fő útvonal.

A Getlink, a Csatorna-alagút üzemeltetője egy új átjáróöbölbe és több száz kioszkba fektetett be az EES-ellenőrzések lebonyolítására.

A doveri kikötő viszont bővíti a határfeldolgozást, hogy külön sávokat alakítson ki az autóbuszok és a személygépkocsik számára.

Emellett egy vészhelyzeti tervet is kidolgozott , hogy a legrosszabb esetben 14 órás késés esetén a kenti autókat egymásra halmozzák, és elkerüljék a torlódást.

Dover az Egyesült Királyság és az EU kereskedelmi árucikkeinek kulcsfontosságú átkelőhelye is, és az EES okozta késedelmek szintén hiányt vagy magas árakat eredményezhetnek.

Az Egyesült Királyság kormánya 10,5 millió fontot ígért az EES-előkészítés javítására ezen a két helyszínen és a St. Pancrasban.

A finanszírozást további infrastruktúrára, új technológiák tesztelésére, valamint új alkalmazottak felvételére és képzésére fordítják.

Miért vezetik be az EES-t

Az EES egy olyan automatizált rendszer, amely nyomon követi, hogy a nem uniós látogatók mikor és hol lépnek be és ki a schengeni térségből.

Végső soron a jelenlegi útlevélbélyegzős módszert egy olyan rendszerrel váltja fel, amely biometrikus adatokat rögzít.

Az EES a kézi útlevélbélyegzés helyett ujjlenyomatokat és arcszkennelést használ, és célja, hogy egyszerűbbé és pontosabbá tegye a nyomon követést.

Ez kiküszöböli a jelenlegi határellenőrzési gyakorlat hiányosságait, és biztosítja a be- és kilépések pontos naplózását.

Az EU célja, hogy az emberi ellenőrzések csökkentésével felgyorsítsa a határátlépési folyamatokat, és idővel hatékonyabb rendszert hozzon létre.

Azonban, mint minden új rendszer esetében, az új követelményekhez való alkalmazkodás kezdetben kihívást jelenthet.

A 2016-ban javasolt EES-t 2022-ben akarták elindítani, de technikai és logisztikai kihívások miatt többször is késedelmet szenvedett.

Legutóbb a tervezett 2024. novemberi indítási dátumot 2025-re halasztották.

Az új ütemterv több időt biztosít az EES előkészítésére, mind az Egyesült Királyság, mind az EU határátkelőhelyein és belépési pontjain.

Számos repülőtér, kikötő és közlekedési vállalat azonban továbbra is aggódik amiatt, hogy az új ellenőrzések milyen hatással lesznek a személyzetre és az utasokra egyaránt.

Az EU célja az EES-szel az, hogy az utazást végső soron egyszerűbbé és biztonságosabbá tegye.

Sokan azonban megkérdőjelezik, hogyan fog ez a gyakorlatban működni, különösen a rendszer bevezetése során.

Felkészülés az EES okozta esetleges késedelmekre

A légitársaságok figyelmeztetnek, hogy az új EES-ellenőrzések miatt az utasok a repülőgépeken rekedhetnek
A kép David Syphers jóvoltából az Unsplash-en keresztül

Az utazási és utazásszervezők több információt kértek az EU új határellenőrzési rendszeréről.

Mivel az EES várhatóan valamikor 2025-ben indul, az utazók felkészítésére összpontosítanak a hosszabb várakozásra és az esetleges késésekre.

Mark Tanzer, a Brit Utazási Irodák Szövetségének (ABTA) vezérigazgatója elismerte, hogy sok brit utazó még mindig nem ismeri az EES-t.

„Elkeserítő, hogy az ügyfelek számára késedelmek lesznek. Ezt senki sem akarja” – mondta a Telegraphnak.

A Tanzer azzal érvelt, hogy nem tudnak részletes tájékoztató kampányokat indítani, mivel az EU még nem határozta meg a bevezetés egyértelmű időpontját.

Néhány tipp az utazóknak az EES elindítása után az alábbiakat tartalmazza:

  • Érkezzen korán. Számítson több időt a repülőtéri vagy kikötői biztonsági ellenőrzésre, különösen az utazási csúcsidőszakokban, például a nyári és téli ünnepek idején.
  • Maradjon naprakész: Kövesse a légitársaságok, repülőterek, az Egyesült Királyság és az EU frissítéseit az EES bevezetésével kapcsolatban, mivel a pontos indulási időpontok még változhatnak.
  • Készüljön fel a biometrikus ellenőrzésekre: Készüljön fel az ujjlenyomat- és arcvizsgálatra, mivel ezekre minden, a schengeni térségbe belépő nem uniós országba utazónak szüksége lesz.
  • Ellenőrizze a fuvarozóknál. A légitársaságok gyakran adnak tájékoztatást a várható késésekről, így ha kapcsolatban marad a légitársasággal, az segíthet a megfelelő tervezésben.