Az Egyesült Királyság (UK) 2025-re teljesen digitális bevándorlási rendszerre áll át.
A Belügyminisztérium jelenleg a fizikai dokumentumokat, például a biometrikus tartózkodási engedélyeket (BRP-ket) és az útleveleken lévő nedves tintával ellátott bélyegzőket vagy matricákat digitális nyilvántartásokkal, azaz eVisákkal helyettesíti.
Ezeket a fizikai dokumentumokat minden olyan nem külföldi állampolgár kapja meg, aki legalább hat hónapig az Egyesült Királyságban tartózkodhat.
Ezek az igazolások bizonyítják, hogy az egyénnek joga van a tartózkodáshoz, a lakhatáshoz, a tanuláshoz, a közszolgáltatásokhoz való hozzáféréshez és az ellátások igénybevételéhez.
Az eVisasra való átállás célja az Egyesült Királyság bevándorlási folyamatának egyszerűsítése és a határbiztonság javítása.
A kormány ambiciózus ütemterve azonban aggodalomra ad okot az Egyesült Királyságban élő milliókra gyakorolt lehetséges hatásokkal kapcsolatban.
A The Guardian jelentése szerint több mint 4 millió embernek van olyan BRP-je, amely 2024. december 31-én lejár.
Ez annak ellenére így lesz, hogy az említett időpont után is jogszerűen tartózkodhat az Egyesült Királyságban.
Ahhoz, hogy továbbra is rendelkezzenek az Egyesült Királyság bevándorlási státuszának igazolásával, a BRP-jüket eVisára kell cserélniük.
A bevándorlási szakértők aggodalommal és kritikával fogadták az eVisasra való sietős átállást.
Attól tartanak, hogy ez zavart, hibákat okozhat, és egyesek számára akár a legális brit bevándorlási státusz elvesztését is eredményezheti.
Zoe Dexter, a Helen Bamber Alapítvány emberi jogi jótékonysági szervezetének munkatársa szerint „megdöbbentő, hogy a belügyminisztérium elsieti a digitalizálási tervet”.
„Ez hátrányosan érinti a különösen kiszolgáltatott embereket, köztük a menekülteket, az emberkereskedelem és a kínzás túlélőit” – tette hozzá.
Josephine Whitaker-Yilmaz, a migránsok jogait védő Praxis jótékonysági szervezet munkatársa arra figyelmeztet, hogy „emberek milliói nem tudnak majd ingatlant bérelni, munkát találni vagy alapvető szolgáltatásokhoz hozzáférni”.
Az eVisasra való áttérés
Az Egyesült Királyság Belügyminisztériumának részét képező UK Visas and Immigration (UKVI) megkezdte a kapcsolatfelvételt a BRP-vel rendelkező személyekkel.
A BRP-vel rendelkezőknek UKVI-fiókot kell létrehozniuk, és azt összekapcsolniuk az eVízummal és az útlevéllel.
Ez az online rendszer az interneten és egy mobiltelefonos alkalmazáson keresztül is elérhető lesz.
Ez lehetővé teszi az egyének számára, hogy könnyen igazolják bevándorlási státuszukat és hozzáférjenek az olyan szolgáltatásokhoz, mint az egészségügyi ellátás és a foglalkoztatás.
A Belügyminisztériumnak nehézséget okozott a BRP-vel rendelkező személyekkel való kapcsolatfelvétel, mivel sok regisztrált e-mail cím a migránsok ügyvédeihez tartozott.
A migránsok érdekvédelmi csoportjai attól tartanak, hogy sokan nem tudnak majd időben átállni az eVisára.
A BRP-vel rendelkezők a 2024. december 31-i határidő után is létrehozhatnak UKVI-fiókot.
Mégis előfordulhat, hogy csak akkor derül ki, hogy át kell térniük az eVisasra, amikor nem tudják igazolni a jogaikat, amikor egy külföldi útról visszatérnek az Egyesült Királyságba, vagy amikor megpróbálnak ellátásokat igényelni.
Ezenkívül az eVisára való áttérés folyamata még bonyolultabbá válik azok számára, akik nedves tintabélyegzővel vagy matricával rendelkeznek.
Azoknak, akiknek az útlevelében nedves tintabélyegző vagy matricás matrica van, először „no-time limit” (NTL) kérelmet kell benyújtaniuk, hogy megkaphassák a BRP-t.
Az Egyesült Királyság digitális bevándorlási platformjával kapcsolatos egyéb aggályok
Bár az eVisasra való áttérés pozitív lépésnek tűnhet a modernizáció felé, jelentős kihívások állnak előttünk.
A 2024. decemberi határidő már most is nagyon kevés időt ad több millió embernek az új rendszerre való átállásra.
Az online rendszerben a kiszolgáltatott csoportok számára nehéz lehet a navigáció. Ezek közé tartoznak az idősek, a korlátozott digitális írástudással rendelkezők, illetve azok, akik nem férnek hozzá okostelefonhoz vagy internethez.
Aggályok merülnek fel a digitális nyilvántartások pontosságával és az átállási folyamat során felmerülő hibalehetőségekkel kapcsolatban is.
Ezek a hibák zűrzavarhoz, késedelemhez, sőt egyes személyek számára akár a jogaik elvesztéséhez is vezethetnek.
Az UKVI rendszere, amelyet már az Európai Unió letelepedési rendszere (EUSS) keretében letelepedett vagy letelepedés előtti státuszban részesülők is használnak, a jelentések szerint hibás nyilvántartásokat és hibákat mutat.
Előfordulhat, hogy az egyén digitális nyilvántartása vagy eVisa más fényképet vagy helyes és helytelen adatok keverékét mutatja.
„Ha külföldön vagy, és nem tudsz meggyőzni valakit arról, hogy jogod van az Egyesült Királyságban tartózkodni, akkor nem engednek a fedélzetre” – mondta Monique Hawkins, a The3Million képviselője az Igazságügyi és Belügyi Bizottság elektronikus határrendszerekkel kapcsolatos vizsgálatán.
A The3Million az Európai Unió, az Európai Gazdasági Térség és Svájc polgárait képviseli az Egyesült Királyságban, és kampányol a jogaikért.
Sok bevándorlónak már most is nehézségekbe ütközik az Egyesült Királyság bonyolult bevándorlási rendszerében való eligazodás.
Az eVisára való hirtelen átállás súlyosbíthatja ezeket a problémákat, további stresszt és bizonytalanságot okozva.
Ajánlások az eVisasra való zökkenőmentesebb átálláshoz
Hawkins sürgette a bizottságot, hogy győzze meg a kormányt az ETA széles körű bevezetésének elhalasztásáról, és összpontosítson az eVisára való átállásra.
Megjegyezte, hogy Ausztráliának évekbe telt, amíg saját utazási engedélyezési rendszerét bevezette, mielőtt a lakosok számára digitális nyilvántartást vezetett volna be.
Bevándorlási szakértők és érdekvédelmi csoportok a határidő meghosszabbítását javasolják, hogy az egyéneknek több idejük legyen az eVisára való áttérésre.
Ez biztosítaná, hogy mindenkinek lehetősége legyen megérteni a folyamatot és megszerezni a szükséges digitális dokumentációt.
Az átmenet során az egyének számára átfogó támogatást és erőforrásokat kell nyújtani, hogy segítsenek eligazodni az átmenetben.
Ez magában foglalja az egyértelmű utasításokat, a felhasználóbarát digitális eszközöket és segítséget azoknak, akiknek az eVisa-rendszerhez való hozzáféréshez vagy annak használatához külön segítségre van szükségük.
Hawkins azt is javasolta, hogy az Egyesült Királyság bevándorlási státuszával rendelkező valamennyi személynek legyen utazási igazolványa a megosztási kódrendszer helyett.
Ez lehet a bevándorlási jogállás fizikai és eredeti igazolása vagy digitális megjelenítése, például egy 2D vonalkód.
Ez eloszlathatja a digitális nyilvántartások pontosságával kapcsolatos aggályokat, és biztosíthatja, hogy a migránsok különböző helyzetekben könnyen bizonyítani tudják jogaikat.
Hawkins hozzátette, hogy a bevándorlási státuszuk igazolása során felmerült rendszerhiba miatt a beszállást megtagadó személyek számára egy 24/7-es segélyvonalat kellene létrehozni.
Azt mondta, hogy az utazók problémáinak egyértelmű kompenzációs struktúrát kell kialakítani.
Egyes csoportok azt is követelik, hogy a kormány alaposan vizsgálja felül az új digitális bevándorlási rendszert, mielőtt azt mindenki számára kötelezővé tenné.
Ez segítene azonosítani és kezelni a potenciális problémákat vagy sebezhetőségeket, mielőtt azok széles körű problémákat okoznának.