Az Európai Unió (EU) új be- és kilépési rendszerének (EES) bevezetésekor a Csatorna-alagutat használó utasok nem fognak hosszú sorban állni.
Ezt a Getlink vezérigazgatója, Yann Leriche garantálta a Csatorna-alagút megnyitásának 30 éves évfordulója alkalmából május 7-én tartott ünnepségen.
A Getlink (korábban Eurotunnel) üzemelteti a Csatorna-alagutat, egy tenger alatti vasúti alagutat, amely a kenti Folkestone-t (Egyesült Királyság) és a franciaországi Coquelles-ben található Calais-t köti össze.
„Nem lesz semmi késés az autópályán, semmi. Ez nagyon zökkenőmentesen fog történni” – mondta Leriche a BBC-nek.
Elmagyarázta, hogy az utazók „egyszerűen kiszállnak az autójukból [get], eltöltik néhány percüket a kioszkokon, majd visszamennek az autójukhoz, és folytatják az útjukat”.
Leriche elmondta, hogy az EES bevezetésével a Csatorna-alagúton való átkelés a jelenlegi utazási időhöz képest „öt-hét perccel több időt vesz igénybe”.
A vállalat növelte a sávok számát, hogy kezelje ezt a problémát, és biztosítsa, hogy ne legyenek késések vagy hosszú sorok.
A Getlink további 140 munkatárs felvételét és képzését is tervezi, akik az EES bevezetése során az utasok segítségére lesznek.
Az Actual News Magazine szerint Leriche szerint az EES bevezetése „egyáltalán nem aggaszt minket”.
„Éppen ellenkezőleg, mi ezt kiegészítő előnynek tekintjük azáltal, hogy jobban teljesítünk, mint más szolgáltatók” – mondta.
Hosszú sorok és késések várhatóak az EES bevezetése során
Az EES a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőket és a vízummentességet élvező utazókat, például a brit állampolgárokat egyaránt érinti.
A nem uniós országokból érkező utazóknak a schengeni térségbe történő első látogatásukkor biometrikus adatokat kell majd regisztrálniuk a határőrök előtt.
A későbbi látogatások során az útlevélbélyegzés helyett arc- vagy ujjlenyomatszkenneléssel kell rögzíteniük a be- és kilépésüket.
Az EES bevezetése miatt az Egyesült Királyság és az EU határain – különösen az egymás melletti ellenőrzéseknél – hosszú sorok és késések várakozására figyelmeztettek.
Ez magában foglalja a határátkelést a Csatorna-alagútnál, a doveri kikötőben és a londoni St. Pancras pályaudvaron.
Az egymás mellé rendelt ellenőrzésekkel rendelkező határokon az uniós határőrök már az Egyesült Királyságban tartózkodó utasok esetében is végeznek bevándorlási ellenőrzéseket.
A doveri kikötőben a tisztviselők 14 órás késésekre figyelmeztettek. Az utasoknak ki kellene szállniuk a járművükből, hogy regisztrálhassanak az EES-re.
A helyi hatóságok aggodalmukat fejezték ki amiatt is, hogy az utakat parkolóvá változtatná, és hatással lenne az életminőségre és a gazdaságra.
A High Speed 1 (HS1) azt sugallta, hogy az Eurostar kénytelen lesz korlátozni az utasok számát, hogy elkerülje a kígyózó sorokat a St. Pancras állomáson.
A Getlink infrastruktúrája, technológiája a fennakadások minimalizálására
A Getlink 80 millió eurót fektetett be a coquelles-i és a folkestone-i terminálok EES bevezetésére való felkészítésébe.
A közelmúltban fejezte be a Coquelles-i terminálon egy tetővel fedett, átjárható „előregisztrációs terület” építését.
A 7000 négyzetméteres infrastruktúra lehetővé teszi az utasok számára az útlevelek benyújtását, valamint az arc- és ujjlenyomat-olvasás regisztrálását.
Minden egyes drive-through-öbölben két EES-kioszk lesz a szükséges biometrikus ellenőrzések elvégzéséhez.
A Csatorna-alagút üzemeltetője szerint egyidejűleg akár 60 személygépkocsi befogadására is képes.
A vállalat már felállította az első EES-kioszkokat. A többi kioszkot 2024 májusáig telepítik.
A Getlink folkestone-i terminálján az EES bevezetéséhez való átalakítás nyárig tart.
Az EES-kioszkokat az Egyesült Királyság oldalán 2024 júliusától helyezik üzembe.
A Getlink az áthajtóhelyek mellett egy olyan létesítményt is épített, ahol a hatóságok megtekinthetik az előzetes regisztrációs zónát és a parkolóhelyeket.
A panorámakép és a térfigyelő kamerák megkönnyítik az uniós határőrök által végzett határellenőrzéseket.
A Leriche bizalma abban, hogy a Getlink termináljainál nem alakulnak ki hosszú sorok vagy késések, részben a mesterséges intelligenciának is köszönhető.
A vállalat mesterséges intelligenciát használt az új rendszerek részletes forgalomáramlás-elemzéséhez.
„A digitális technológiának, a csapataink napi munkájának, a francia és brit hatóságokkal folytatott munkának köszönhetően mindezt előkészítettük” – osztotta meg Leriche.
Az EES bevezetésének késleltetésére irányuló számos felhívás
Az EES 2024. október 6-án indult volna, de a L’Union des Aéroports Français (UAF) nyilvánosságra hozta, hogy egy hónappal későbbre tolódott.
Technológiai aggályok miatt az EU az EES bevezetését az eredeti 2021-es dátumról 2023 szeptemberére halasztotta.
Azért tették át 2024 októberére, hogy elkerüljék a Franciaországban júliustól szeptemberig tartó olimpiai játékok idején az utazási zavarokat.
Több közlekedési és utazási tisztviselő azonban sürgette az EU-t, hogy halassza el az EES bevezetését, legalább addig, amíg az EES alkalmazás el nem készül.
Az EU egy olyan alkalmazást fejleszt, amely segít az utazóknak az EES-re való regisztrációban, méghozzá időben, a határtól távol.
Tom Pursglove, a brit belügyminisztérium munkatársa megerősítette az Európai Ellenőrző Bizottság előtt, amit az Eurostar főnöke, Gwendoline Cazenave már korábban nyilvánosságra hozott.
Az EES alkalmazás nem lesz kész az EES év végi indulásáig. Ehelyett a lehető leghamarabb rendelkezésre fog állni.
Az EU mégis kitart az EES októberi bevezetési időpontja mellett, mivel az új határellenőrzési rendszer e nélkül is önállóan fog működni.
Ezenkívül az EU-tagállamoknak nem lesz kötelező használniuk.
Guy Opperman közlekedési miniszter azt is elárulta, hogy az EES bevezetése hat hónapos puha bevezetési időszakot fog igénybe venni a zökkenőmentes átmenet biztosítása és a késedelmek elkerülése érdekében.