Az Egyesült Királyság hat nagy repülőterén visszaállították a 100 milliliteres (ml) folyadékkorlátozást a kézipoggyászok esetében.
Ez annak ellenére történt, hogy a TTG Media szerint a közelmúltban biztonsági frissítéseket hajtottak végre, amelyeknek meg kellett volna szüntetniük a szabályt.
A változás június 9-én lépett hatályba, és a London City, Aberdeen, Newcastle, Leeds Bradford, Southend és Teesside repülőterekről utazó utasokat érinti.
Mind a hat repülőtér az új generációs biztonsági ellenőrzőpontokkal (NGSC) működik, ami lehetővé tette számukra, hogy eltöröljék a 100 ml-es szabályt.
A csúcstechnológiás CT-szkennerek röntgensugaras technológiával 3D-s képet készítenek az utasok csomagjainak tartalmáról.
A fejlett szkennerek lehetővé teszik az utazók számára, hogy a biztonsági ellenőrzés során a laptopjukat és más elektronikus eszközeiket a táskájukban tartsák.
„Újra bevezettük ezt a szabályt, amíg a repülőtereken frissítéseket és változtatásokat hajtunk végre az átvilágító berendezéseken” – mondta Mark Harper brit közlekedési miniszter a The Guardiannek.
Hozzátette, hogy mindez „annak érdekében történik, hogy továbbra is biztosítani tudjuk a világelső légiközlekedésbiztonsági szintünket”.
A 100 milliliteres korlátozás visszaállításáról szóló döntés az európai légi közlekedést fenyegető potenciális veszélyekről szóló hírszerzési jelentések nyomán megnövekedett biztonsági aggályok miatt született.
A közlekedési minisztérium (DfT) azonban hangsúlyozta, hogy ez „rutinintézkedés”, és nem „egy konkrét fenyegetésre adott válasz”.
Hozzátette, hogy ez ideiglenes, de szükséges „ahhoz, hogy az új ellenőrzőpont-rendszerek további fejlesztései megvalósulhassanak”.
A 100 ml-es folyadék korlátozás
A 100 literes folyadékra vonatkozó szabályt először 2006-ban vezették be, miután meghiúsult egy olyan terrorista terv, amelynek célja folyékony robbanóanyagok felrobbantása volt transzatlanti járatok fedélzetén.
A rendelet előírta, hogy a repülőgépeken szállított valamennyi folyadékot legfeljebb 100 ml-es tartályban, átlátszó, újrazárható műanyag zacskóban kell tárolni.
A szabály célja a biztonság fokozása volt azáltal, hogy megkönnyíti az átvilágítási technológia számára a potenciális fenyegetések felismerését.
Azóta a repülőterek – a világ más repülőtereihez hasonlóan – nagymértékben beruháznak a fejlett átvilágítási technológiába.
A korszerűsítések közé tartoznak a legmodernebb csúcstechnológiájú szkennerek, amelyek megkülönböztetik a veszélyes folyadékokat az ártalmatlan anyagoktól.
Ezek az új NGSC 3D szkennerek szükségtelenné és elavulttá teszik a 100 ml-es korlátot.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően az Egyesült Királyság kormánya határidőt szabott a korlátozás 2024 júniusában történő megszüntetésére.
Számos brit repülőtér, például a Heathrow, a londoni Gatwick és a manchesteri repülőtér azonban azt mondta, hogy addigra nem lesz teljesen készen.
Ezt a határidőt azóta 2025-re tolták át, mivel számos brit repülőtéren problémák merültek fel az új szkennerek beszerzésével és telepítésével kapcsolatban.
A visszaállított 100 ml-es szabály hatása az utazókra
A DfT szerint a 100 ml folyadékra vonatkozó korlátozás „csak az utasok kis részét érinti”.
„A legtöbb utas számára a biztonsági intézkedések változatlanok maradnak” – áll a közleményben.
Hozzátette: „Az utasoknak utazás előtt továbbra is ellenőrizniük kell a biztonsági követelményeket az indulási repülőtéren”.
A korlátozás hirtelen visszaállítása zavart és csalódást okozott.
Az utasoknak ismét át kell alakítaniuk csomagolási szokásaikat, és esetleg értékes folyadékokat kell leadniuk a biztonsági ellenőrzés során.
Ez azt követően történt, hogy a különböző repülőtereken a hosszas késések és a következetlen biztonsági eljárások miatt aggodalmak merültek fel.
Mark Harper közlekedési miniszter szerint az utazóknak „a repülőtéren kell tájékozódniuk a kézipoggyászukban lévő folyadékokra vonatkozó szabályokról”.
A Brit Utazási Irodák Szövetsége (ABTA) azt tanácsolta az utazóknak, hogy tartsák magukat a 100 literes folyadékkorlátozáshoz a kézipoggyászok esetében.
Ennek oka kezdetben az volt, hogy „az egyes brit repülőterek nem voltak egységesek”, mivel egyes repülőterek már rendelkeztek az új szkennerekkel, míg mások még nem telepítették azokat.
Luke Petherbridge, az ABTA közügyekért felelős igazgatója szerint az utazók így „készen állnak a megfelelésre, bármilyen forgatókönyv szerint”.
A 100 ml-es szabály betartása jelentősen segít elkerülni a felesleges biztonsági késéseket és egyéb nehézségeket a nyaralásuk alatt.
A légitársaságok reakciója a 100 ml-es szabály visszaállítására
A kézipoggyászokra vonatkozó 100 literes folyadékkorlátozás visszaállításáról szóló döntés az utazási ágazat részéről is bírálatokat váltott ki.
A légitársaságok, a repülőtér-üzemeltetők és az utazási irodák aggodalmukat fejezték ki az utasok élményére és az üzemeltetés hatékonyságára gyakorolt hatásokkal kapcsolatban.
A korlátozás újbóli bevezetése várhatóan késéseket okoz majd a biztonsági ellenőrzőpontokon, és további terhet ró a repülőtéri személyzetre.
A kézipoggyászok 100 ml-es folyadékkal történő szállítására vonatkozó korlátozás azonban várhatóan további értesítésig érvényben marad.
Az utasoknak a kézipoggyászba szánt folyadékokat 100 ml-es tartályokban, átlátszó, újrazárható tasakba kell csomagolniuk.
A repülőterek és a légitársaságok további információkat és segítséget nyújtanak az utasoknak a megújult korlátozásokkal kapcsolatban.
Több repülőtéri biztonsági ellenőrzés, ami késéseket okozhat
Az utazóknak az Európai Unió (EU) által hamarosan bevezetendő új határellenőrzési rendszerekkel is tisztában kell lenniük.
2024 októberétől a be- és kilépési rendszer (EES ) felváltja a kézi útlevélbélyegzést az EU külső határain.
Az EES a nem uniós polgárok biometrikus adatait – például arc- és ujjlenyomat-olvasást – fogja felhasználni a schengeni övezetbe való be- és kilépésük nyilvántartásához.
Az EU 2025 közepére elindítja az európai utazási információs és engedélyezési rendszert(ETIAS) valamennyi vízummal nem rendelkező állampolgár, például a brit állampolgárok számára.
A rendszer az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyéhez (ETA) és az Egyesült Államok elektronikus utazási engedélyezési rendszeréhez hasonlóan fog működni.