Több tucat európai repülőtér nem áll készen az új be- és kilépési rendszerre

| július 11, 2024
Több tucat európai repülőtér nem áll készen az új be- és kilépési rendszerre
A kép a Pixabay jóvoltából

Számos európai repülőtér igyekszik felkészülni az Európai Unió (EU) új be- és kilépési rendszerére (EES ).

Az EU 2024. október 6-án tervezi elindítani új, automatizált határellenőrzési rendszerét.

Az új rendszer célja a határbiztonság fokozása a nem uniós állampolgárok be- és kilépésének elektronikus rögzítésével.

A rendszer végrehajtásának bonyolultsága azonban számos határátkelőhelyet felkészületlenül hagyott.

Európa számos repülőtere nincs felkészülve erre a változásra, ami késések és problémák miatt aggasztja az utazókat.

A The Telegraph szerint a légitársaságok aggódnak amiatt, hogy számos európai regionális repülőtér felkészületlen lehet az EES-re.

Az EU kisebb repülőterein még nem telepítették az EES-hez szükséges berendezéseket, például ujjlenyomatszkennereket és kamerákat.

Ez nagy aggodalomra ad okot a turisták által látogatott népszerű nyaralóhelyeken található repülőterek esetében.

Különösen a brit utazók választják a regionális repülőtereket, amikor az EU-ban nyaralni mennek.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), a légiközlekedési ágazat globális kereskedelmi szervezete „sürgős és összehangolt fellépésre” szólított fel annak érdekében, hogy őszre minden repülőtér készen álljon.

Mi az a belépési/kilépési rendszer?

Az EES egy olyan automatizált rendszer, amelynek célja a harmadik országokból érkező utazókra vonatkozó információk nyilvántartása és tárolása.

Ez vonatkozik a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőkre és a vízummentességet élvező utasokra, például a brit állampolgárokra is.

A rendszer az útlevelek bélyegzése helyett elektronikusan rögzíti a személyes adatokat minden egyes alkalommal, amikor az utazók átlépik az uniós határt.

Ehhez az érintett utazóknak biometrikus adatokat, többek között ujjlenyomatokat és arcképeket kell regisztrálniuk.

Amint az EES működőképes lesz, a schengeni övezetbe való első utazásuk alkalmával ezt egy uniós határőr előtt kell megtenniük.

A rendszer három évig tárolja az utazók biometrikus adatait, és minden egyes alkalommal, amikor az EU területére látogatnak, frissíti a tárolási időszakot.

Ha az utazók az adataik lejárta után látogatnak az EU-ba, újra regisztrálniuk kell a biometrikus adatokat a határőröknél.

Az európai repülőterek EES kihívásai

A kép a Pixabay jóvoltából

A repülőterekre és a légitársaságokra nagy nyomás nehezedik, hogy tartsák be az EU által meghatározott 2024. augusztusi felkészülési határidőt.

Ennek elmulasztása súlyos torlódásokhoz és működési problémákhoz vezethet.

Az európai repülőterek jelenleg azon dolgoznak, hogy korszerűsítsék létesítményeiket és képezzék a személyzetet az új rendszer kezelésére.

Mégis, több tényező is hozzájárul ahhoz, hogy a kisebb repülőterek számára kihívást jelent az EES végrehajtása.

Az EES integrálása a meglévő repülőtéri infrastruktúrába jelentős technikai és logisztikai kihívást jelent.

A repülőtereknek új biometrikus szkennereszközöket kell telepíteniük, frissíteniük kell informatikai rendszereiket, és ki kell képezniük a személyzetet az új eljárások kezelésére.

Sok kisebb repülőtéren nincs elegendő hely és erőforrás a rendszer által megkövetelt új ujjlenyomat- és arcbiometrikus szkennerek elhelyezésére.

Az európai repülőterek felkészületlensége jelentős késéseket és zavart okozhat az utazók számára.

Az utazási ágazat szakértői attól tartanak, hogy az EES bevezetése szűk keresztmetszetekhez és késésekhez vezethet a határellenőrzési pontokon.

Az EES várható késések, az idegenforgalomra gyakorolt hatás

Az EES bevezetését követően az utazóknak hosszabb várakozási időre kell számítaniuk az uniós határokon.

Ezek a késések még nagyobb gondot okozhatnak csúcsidőben és utazási szezonban.

A hosszú sorok és a bonyolult eljárások a határon több mint kényelmetlenséget jelentenek.

A turisták kétszer is meggondolhatják, hogy az EU-ba utazzanak-e, ami számos tagállam turizmusának és gazdaságának árthat.

Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának felmérése szerint Angliában az emberek 15 százaléka kevesebbet utazik Európába az új európai foglalkoztatási stratégia miatt.

Az utazások esetleges visszaesése az egész EU-ban hatással lehet az idegenforgalmi ágazatra.

A légitársaságok és az utazási cégek is aggódnak a járatok menetrendjére és az utazás általános élményére gyakorolt lehetséges hatások miatt.

Az utazók csak késésekre számíthatnak, és a szokásosnál korábban érkezzenek a repülőterekre, hogy több időt hagyjanak az új ellenőrzésekre.

Az utazási irodáknak azt mondták, hogy az EES által okozott késések az ESS életbe lépése után még körülbelül egy évig fennmaradnak.

Az Egyesült Királyság-EU határátkelőhelyek EES-előkészületei

Az Egyesült Királyság volt határellenőrzési igazgatója aggályokat fogalmaz meg az ETA-rendszerrel kapcsolatban
A kép Eric Fischer jóvoltából a Wikimedia Commonson keresztül.

Az Egyesült Királyság kormánya több vizsgálatot is folytatott a határaira és kikötőire gyakorolt lehetséges hatásokkal kapcsolatban.

Az Egyesült Királyság és az EU határátkelőhelyeit is felkészületlennek találta az EES bevezetésére, különösen azokat, ahol az ellenőrzések egymás mellett zajlanak.

Az egyéni biometrikus ellenőrzések szükségessége azt jelenti, hogy a több utast szállító járművek esetében szokásos csoportos feldolgozásra többé nem lesz lehetőség.

Ez a változás várhatóan jelentős késéseket okoz majd a forgalmas határátkelőhelyeken, például a doveri kikötőben és a Getlink Csatorna-alagút-termináljánál, Folkestone-ban, az Egyesült Királyságban.

A St. Pancras terminál korlátozott helykínálata logisztikai és infrastrukturális problémákat is felvetett.

A doveri kikötő külön sávot és kioszkokat alakított ki az autóbuszok számára, valamint rendes sávot és kioszkokat a személygépkocsik számára.

A kikötői tisztviselők szerint az EES-regisztráció határellenőrzési ideje 45-90 másodpercről személyenként néhány percre vagy annál is többre nő.

A Getlink és az Eurostar azonban ígéretet tett arra, hogy nem lesznek késések vagy káosz a brit-EU termináljaikon.

Az Eurostar biztosította az utazókat, hogy elegendő kioszk áll majd rendelkezésre az EES határellenőrzéshez, és várakozási idő esetén elegendő hely áll majd rendelkezésre.

A Getlink egy új, fedett átjáróházba és EES-kioszkokba fektetett be a hosszú sorok és a forgalmi dugók elkerülése érdekében.

Az EES további elhalasztására szólít fel

Az európai repülőterek felkészületlensége felvetette az EES késésének lehetőségét.

Francia tisztviselők és a brit parlament bizottságai is egyenesen arra kérték az EU-t, hogy ismét halassza el az EES elindítását.

Rafael Schvartzman az IATA-tól elmondta, hogy még mindig vannak problémák az EES-szel.

Ezenkívül az EES mobilalkalmazás nem készül el időben, ami azt jelentheti, hogy az új rendszer nem indul el októberben.

Az EU által közzétett részletek hiánya szintén kétségeket ébresztett a rendszer októberi elindításával kapcsolatban.

Dover állítólag leállította az új alkalmazottak felvételét, akiknek segíteniük kellett volna az utazóknak az EES regisztrációban.

Ez elsősorban annak a bizonytalanságnak köszönhető, hogy az EU új határellenőrzési rendszere mikor kerül bevezetésre.

Tim Reardon, a doveri kikötő képviselője szerint „nem akarnak finanszírozást lekötni, és aztán rájönni, hogy az egész dolog egy évet késik”.

Az EU azonban hallgatott arról, hogy az EES 2024 októbere utánra is elküldje a pocakot.

Ahogy közeledik a kezdési időpont, az utazóknak tájékozódniuk kell az új szabályokról, és fel kell készülniük az esetleges késésekre.