Francia miniszter, brit bizottságok az EES elhalasztását sürgetik az EU-nál

| május 29, 2024
Francia miniszter, brit bizottságok az EES elhalasztását sürgetik az EU-nál

Az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendsz ere ( EES ) a várható késedelmek miatt egyre nagyobb aggodalmat kelt az Egyesült Királyságban (UK) és Franciaországban.

Patrice Vergriete francia közlekedési miniszter szerint az EU külső határai „komoly működési problémákkal” küzdenek – olvasható a The Connexion jelentésében.

„Félek a problémáktól” – mondta a légi közlekedési szövetség május 23-i konferenciáján.

Vergriete hozzátette: „Tisztában vagyunk a kockázattal az utasforgalom tekintetében. Ez egy kihívás, és ezt nem szabad elrontanunk”.

A miniszter azt javasolta, hogy az EES bevezetésének késleltetése előnyös lehet. Ugyanakkor azt is elismerte, hogy ezt „nehéz lenne megszerezni” az Európai Bizottságtól.

Az EU EES-rendszere felváltja az útlevelek kézi bélyegzését a külső határokon.

Ehelyett az EES biometrikus adatok – például arc- és ujjlenyomat-olvasás – segítségével fogja rögzíteni a nem uniós utasok be- és kilépését.

A közlekedési és utazási tisztviselők aggodalmukat fejezték ki a hosszú sorok kialakulása és az órákig tartó késések miatt.

Az EU-ba történő első látogatás során az utazóknak regisztrálniuk kell biometrikus és útlevéladataikat a határőr előtt.

A késések várhatóan a szomszédos határoknál lesznek nagyobbak: a kenti doveri kikötőnél, a londoni St. Pancras pályaudvaron és a folkestone-i Csatorna-alagútnál.

Az egymás melletti határoknál az uniós határőrök az Egyesült Királyság területén bevándorlási ellenőrzést végeznek az EU-ból érkező utazókon.

A doveri kikötő, a St. Pancras és a Csatorna-alagút korlátozott helyekkel rendelkezik, és új infrastruktúrára lenne szükség a kioszkok és a vonalak irányításához.

A franciaországi párizsi olimpia elhalasztja az EES előkészületeit

Vergriete tájékoztatta Gérald Darmanin francia belügyminisztert az EES-sel kapcsolatos aggályairól.

Darmanin jelenlegi prioritása azonban a párizsi olimpiai játékok biztonsági kihívásainak kezelése.

Franciaország ad otthont a 2024-es olimpiai és paralimpiai játékoknak július 26. és augusztus 11., illetve augusztus 28. és szeptember 8. között.

Az olimpia az oka annak is, hogy a párizsi repülőterek nem biztos, hogy készen állnak az EES 2024 októberében vagy novemberében történő bevezetésére.

Az olimpia idején várható nagy forgalom miatt a francia főváros repülőterei nem tudták elvégezni az EES előkészítéséhez szükséges építési munkálatokat.

Közben Vergriete azt mondta, hogy aggályai vannak „a rendőrök létszámával kapcsolatban”.

Ő is óvatos a „technológiával kapcsolatban, amely komoly működési problémákkal szembesülhet”.

Vergerie hozzátette, hogy a késések, a biztonsági személyzet hiánya és az új technológia ismeretlensége „közrendészeti problémákhoz” vezethet.

A francia közlekedési miniszter nem kommentálta az EES mobilalkalmazást. Az alkalmazás célja, hogy segítse az utazókat az előzetes regisztrációban, a határokon kívül.

A francia repülőterek szövetsége szerint azonban a fejlesztés alatt álló EES alkalmazás jelenleg nem készít fényképet vagy ujjlenyomatot.

Hozzátette, hogy a jelenleg tesztelő svéd repülőterek visszajelzései nem tűnnek biztatónak.

Az Egyesült Királyság bizottságai arra kérik a kormányt, hogy kérje az EU-tól az EES bevezetésének elhalasztását

A brit parlament európai ellenőrző bizottsága hasonlóan aggódik a francia közlekedési miniszterrel kapcsolatban.

Az EGSZB több hónapos vizsgálatot követően közzétette megállapításait és ajánlásait.

A bizottság szerint a brit kormánynak „törekednie kell arra, hogy a program kezdési időpontját felülvizsgálják”.

Azt is kérnie kell, hogy az egymás melletti határokat mentesítsék az ujjlenyomatgyűjtés alól, és hogy gyorsan vezessék be az EES mobilalkalmazást.

Gwendoline Cazenave, az Eurostar vezérigazgatója és Tom Pursglove brit miniszter egyaránt megerősítette, hogy az EES mobilalkalmazás nem lesz kész az EES októberi elindítására.

Az EU közölte, hogy az EES-alkalmazást a lehető leghamarabb bevezetik azokban a tagállamokban, amelyek önként jelentkeznek a használatára.

A bizottság emellett több finanszírozást sürgetett a szomszédos határok számára, valamint az EU új határellenőrzési rendszerének megismertetésére irányuló terveket.

A Bizottság emellett figyelemfelkeltő kampányt rendelt el az Egyesült Királyság határait először átlépő személyek számára a késések elkerülése érdekében.

A brit Lordok Igazságügyi és Belügyi Bizottsága is lezárta az új elektronikus határellenőrzési rendszerekkel kapcsolatos vizsgálatát.

Ez magában foglalja az EES-t, az Egyesült Királyság új elektronikus utazási engedélyét (ETA) és annak uniós megfelelőjét, az ETIAS-t (Electronic Travel Information and Authorization System).

A Lordok Bizottsága szerint „a határon végrehajtandó változtatások ütemterve rendkívül ambiciózus”.

Hangsúlyozta, hogy „valószínűleg kihívások és késedelmek merülnek fel” [are], ha az Egyesült Királyságban az ETA és az EES széles körű bevezetése egyidejűleg valósul meg az EU-ban.

Az EGSZB sürgette a kormányt, hogy minden diplomáciai eszközzel győzze meg az EU-t az EES bevezetésének elhalasztásáról, amíg a mobilalkalmazás nem lesz elérhető.

Ez annak ellenére történt, hogy Guy Opperman brit közlekedési miniszter jelezte, hogy az EES bevezetésére hat hónapos puha bevezetési időszakot tervez.

Eurostar, Csatorna-alagút, doveri kikötő EES előkészületek

A Getlink, a Csatorna-alagút üzemeltetője befejezte az új infrastruktúra kiépítését, és megkezdte az EES-kioszkok telepítését.

Az új calais-i terminál áthajtó öble egyidejűleg akár 60 személygépkocsi befogadására is alkalmas.

Az Eurostar közölte, hogy összesen 49 check-in kioszkot és 11 elektronikus kaput (eGates) telepít a St. Pancras pályaudvaron.

A nemzetközi vasúttársaság 18 új kioszkot és 11 eGate-et nyit a párizsi Gare du Nord pályaudvaron.

A doveri kikötőben átutazó utasokat egy munkatárs fogadja, aki segít nekik az EES-re való regisztrációban egy táblagép segítségével.

A Getlink és az Eurostar megígérte, hogy nem lesznek hatalmas késések a termináljaikon, amint az EES hatályba lép.

Ezzel szemben a doveri hatóságok kijelentették, hogy az EES regisztráció határellenőrzési ideje 45-90 másodpercről személyenként néhány percre vagy annál is több percre nő.