Mivel az Európai Unió (EU) késlelteti új határellenőrzési rendszerének elindítását, az Eurostar azt tervezi, hogy hatékonyan használja ki a plusz időt.
Az Egyesült Királyságot az európai kontinenssel összekötő nagysebességű vonatjárat alig várja, hogy megkezdhesse a belépési/kilépési rendszer (EES ) tesztelését.
Az EES biometrikus technológiát fog használni a schengeni térségbe belépő és onnan kilépő nem uniós polgárok és lakosok nyilvántartására és nyomon követésére.
Az EU külső határain az utazóknak az útlevelük lepecsételése helyett ujjlenyomat- és arcszkennelést kell végezniük.
Az eredetileg 2022-re tervezett automatizált határellenőrzési rendszer elindítását határozatlan időre, 2025-re halasztották.
Az Eurostar reméli, hogy értékes korai tapasztalatokat szerezhet néhány utazóval végzett korlátozott teszteléssel.
Miért akarja az Eurostar korán elvégezni az EES tesztelést?
Az Eurostar főtitkára, Gareth Williams az Igazságügyi és Belügyi Bizottság előtt beszámolt a vállalat EES tesztelésre vonatkozó terveiről – jelentette a TTG Media.
Ez az utazók öt-tíz százalékán végzett EES-tesztelést foglal magában, hogy felmérjék, hogyan működik a technológia „valós környezetben”.
„[I would like] hogy elvegyük a „Big Bang” elemét, és onnan fokozatosan építsük fel a bizalmat és a tapasztalatot” – mondta Williams.
Az Eurostar úgy véli, hogy a korai tesztek időt adnának arra, hogy a rendszer hivatalos bevezetése előtt megtalálják az esetleges problémákat.
Ez döntő fontosságú lehet a jelentős fennakadások és az utazók hosszas késésének megelőzésében.
Az EES korai, kis utascsoporton végzett tesztelésével az Eurostar biztosítani tudja, hogy a rendszer a teljes bevezetéskor zökkenőmentesen működjön.
Ez azt is jelentené, hogy az utasok és a személyzet is jobban megbarátkozhatna a technológiával, mielőtt széles körben elterjedne.
Késedelmek és kihívások az EES elindításával kapcsolatban
Az EES célja a biztonság javítása azáltal, hogy pontosabban nyomon követi, ki érkezik és távozik, és hogy az utazók mennyi ideig tartózkodnak az EU-ban.
A nem uniós polgárok és lakosok 180 napos időszakon belül legfeljebb 90 napig tartózkodhatnak az EU-ban, de sokan vannak, akik ennél tovább maradnak észrevétlenül.
Az új rendszer várhatóan hosszú távon gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a határellenőrzést.
Az iparág vezetői azonban arra számítanak, hogy az EES bevezetésének első évében hosszú sorok és utazási káosz várható.
Ez annak köszönhető, hogy az utazók a határon regisztrálják a biometrikus adatokat, nem pedig egy másik helyszínen vagy egy alkalmazáson keresztül előre.
Számos határállomás és fuvarozó vállalat is kihívásokkal szembesült az EES-ellenőrzésekre való felkészülés során.
Több uniós országnak több időre volt szüksége ahhoz, hogy felkészüljön az új technológiára, és kezelni tudja a várhatóan hosszú határvárakozási időt.
Az EES-rendszer is további finomhangolást igényel, mivel az EU felfedte, hogy még mindig vannak problémák az adatkezelés megbízhatóságával.
Az Eurostar már készen állt a biometrikus szkennerekkel és berendezésekkel, de még mindig technikai problémák merültek fel az uniós rendszerekkel való adatmegosztás során.
„Ha az általunk gyűjtött adatokat nem lehet továbbítani az uniós rendszerekbe, akkor a dolgok nem folytatódhatnak” – mondta Williams.
A tisztviselőknek többet kell tesztelniük a rendszert, hogy biztosítsák, hogy jól működik és képes kezelni a hatalmas adatmennyiséget.
Az EES teszteléssel kapcsolatos aggályok
Az EES folyamatos technikai és logisztikai problémákkal küzdött, amelyek többször is késleltették az indítást.
Az egyik legnagyobb kihívás annak biztosítása, hogy minden uniós határállomás rendelkezzen a zökkenőmentes adatgyűjtéshez és -feldolgozáshoz szükséges technológiával.
Az arcfelismerő és ujjlenyomat-olvasó rendszerek telepítése és tesztelése több országban is összetett feladat.
Ez különösen nagy kihívást jelent a nagy forgalmú határállomásokon, például repülőtereken, vasútállomásokon és kompkikötőkben.
A forgalmas doveri kikötő a tervezett indulás előtt még nem kapta meg a táblagépeket és a kioszkokat.
Más határátkelőhelyek, például a francia kikötők is aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a rendszert éles környezetben kell tesztelni.
A tisztviselők aggodalmukat fejezték ki a határátkelőhelyeken esetlegesen hosszú várakozási idők miatt is.
Az EES mobilalkalmazás, amelynek célja, hogy segítse az utazókat a személyes és útlevéladatok előzetes regisztrálásában, még fejlesztés alatt áll.
Más lehetséges megoldások költséges feltárása
Míg az Eurostar az EES tesztelését az utasok egy kis csoportján tervezi elvégezni, más közlekedési vállalatok más megoldásokat vizsgálnak.
A Getlink, a Csatorna-alagutat üzemeltető vállalat felvetette a „drive-through” arcfelismerő technológia ötletét.
Ez lehetővé tenné az utazók számára, hogy a gyorsabb ellenőrzés érdekében a jármű megállása nélkül szkenneljék az arcukat, és megelőzné a forgalmi késéseket.
„Reméljük, hogy az EU és a franciaországi és az egyesült királyságbeli nemzeti hatóságokkal együttműködve sikerül ezeket előremozdítani” – mondta John Keefe, a Getlink vállalati és közügyekért felelős vezetője a bizottságnak.
Arra sürgetett minden felet, hogy „használják ki a késedelmet, és még jobb rendszert hozzanak létre, amikor a [the EES] elérhetővé válik”.
Bár az idő hatékony felhasználása segítheti az EES-előkészületeket, ugyanakkor több költséget is jelenthet.
A Getlink és az Eurostar már költött pénzt új berendezésekre és a személyzet képzésére az EES követelményeinek kezelése érdekében.
Keefe közölte, hogy ezeket a beruházásokat „téli álmot alszanak a tél folyamán és a jövő évben”, vagy ideiglenesen felfüggesztik.
Megjegyezte azt is, hogy ezek a beruházási költségek végül magasabb jegyárakat eredményezhetnek az utazók számára.
„Mindent, amit az ügyfeleink utazásának javítása érdekében teszünk, továbbadunk” – magyarázta Keefe.
Az Egyesült Királyság-EU határátkelők jövője
Az Eurostar elkötelezettsége az EES korai tesztelése mellett mutatja, hogy elkötelezett az iránt, hogy az átállás a lehető legzökkenőmentesebb legyen az utazók számára.
Bár az EES bevezetésének pontos ütemterve még nem világos, az EU már kijelentette, hogy a fokozatos bevezetés lehetőségét vizsgálja.
Ez azzal járhat, hogy az EES néhány teljesen kész uniós ponton elindul, míg mások követik a példát.
Ez azt is jelentheti, hogy az Eurostar EES tesztelési tervéhez hasonlóan az utasok egy kis csoportjánál biometrikus ellenőrzést írnak elő.
Az utazóknak egyelőre ajánlott, hogy az Egyesült Királyság és az EU határainak átlépésekor tájékozódjanak a frissítésekről és az új követelményekről.