Az Európai Unió (EU) ismét egy hónappal elhalasztotta az új be- és kilépési rendszer (EES) bevezetését.
A The Independent által közzétett jelentés szerint az új EES indításának időpontja 2024. november 10. lesz.
A halasztást esetleg november 17-ig meghosszabbíthatják annak érdekében, hogy valamennyi uniós tagállam teljes mértékben felkészüljön az új rendszerre.
Az Európai Bizottság azonban még nem erősítette meg az új EES bevezetésének időpontját.
Az eredetileg 2021-re tervezett rendszer elindítását többször is hátráltatták.
Az európai foglalkoztatási stratégia a határbiztonság megerősítésére és a bevándorlási eljárások egyszerűsítésére irányuló uniós stratégia kulcsfontosságú részét képezi.
A harmadik országok állampolgárainak, köztük a brit utazóknak is, biometrikus adatokat, például ujjlenyomatot és arcképet kell regisztrálniuk.
A rendszer az útlevelek kézi bélyegzését váltja fel az utazók biometrikus adatainak felhasználásával a schengeni térségbe való be- és kilépés nyomon követésére.
Az EES-rendszer célja a határellenőrzések automatizálása, a határon túli tartózkodás felderítése és az általános biztonság fokozása.
Az EES indításának késedelmének okai
Az EES végrehajtásának késedelmét több tényezőnek tulajdonítják.
Az egyik fő probléma az, hogy valamennyi uniós tagállam készen áll-e a kézi ellenőrzésről a digitális ellenőrzésre való áttérésre.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra figyelmeztetett, hogy számos regionális uniós repülőtér még mindig nem áll készen az EES-re.
Ez a váltás jelentős infrastrukturális fejlesztéseket igényel, beleértve a biometrikus kioszkok telepítését és a határőrök képzését.
Sok uniós országnak még több időre van szüksége ahhoz, hogy a határátkelőhelyeken megfelelő infrastruktúrát és technológiát hozzon létre.
A másik ok az, hogy elkerüljék a zavarokat a csúcsidőszakokban, például az októberi félévkor az Egyesült Királyságban.
Doug Bannister, a doveri kikötő vezérigazgatója megjegyezte, hogy az EES elindításának része volt „egyfajta elővigyázatossági intézkedés”.
„Képesek lesznek visszavenni a regisztrációhoz szükséges beavatkozás mértékét, ha a sorban állás túlságosan nagy lesz” – mondta az Independentnek.
Hozzátette: „Ez az Európai Unióba vezető összes átjárónál elérhető lesz”.
A késedelemhez azonban hozzájárultak a technikai és üzemeltetési kihívások, valamint az, hogy pontosan hogyan fog működni a rendszer.
Bannister elmondta, hogy „még mindig dolgoznak ezen a francia és európai uniós kollégáinkkal”.
A „nyomáscsökkentő szelep” bevezetése
Az EES indításának késleltetésével együtt a rendszer mostantól lehetőséget kap a „mentesítő szelep” használatára.
A zsúfolt határátkelőhelyeken sok ember mentesülhetne a biometrikus regisztráció alól az EU-ba való első belépéskor, amint az EES életbe lép.
Egyes uniós tagállamok arról számoltak be, hogy az utazók bevándorlási ellenőrzése az EES alapján akár négyszer hosszabb időt is igénybe vehet.
A „tehermentesítő szelep” jelentősen csökkentené a késéseket és a hosszú sorokat, ha a határátkelők túlságosan zsúfoltak lennének.
Ez jelentősen segíteni fogja az Egyesült Királyság és az EU határátkelőhelyeit, ahol az uniós határőrök bevándorlási ellenőrzéseket végeznek, miközben az utazók még az Egyesült Királyság területén tartózkodnak.
Ezek az Egyesült Királyság-EU határátkelőhelyek közé tartozik a doveri kikötő, a folkestone-i Csatorna-alagút és a londoni St. Pancras terminál.
Ezeken a határátkelőhelyeken a repülőterekhez képest korlátozott hely áll rendelkezésre az EES-ellenőrzések befogadására alkalmas infrastruktúrák számára.
A rendszert eredetileg a Brexit-szavazás előtt fejlesztették ki, feltételezve, hogy a brit állampolgárokat „könnyedén” ellenőrzik.
A brit utazóknak azonban a Brexit után szigorúbb követelményekkel kell szembenézniük az EES értelmében.
A kezdeti hatást mégis drasztikusan csökkenteni fogja a tehermentesítő szelep, enyhítve a biometrikus adatok gyűjtésének igényét.
„Még nem meghatározott kivételes körülmények” esetén az EES bevezetése során csak minden tizedik utas adhat meg biometrikus adatokat.
Az utazási csúcsidőszakokban a helyi bevándorlási tisztviselőknek meg kell határozniuk, hogy hány utazót kell biometrikusan regisztrálniuk.
Az EES elindítása és az átmeneti időszak
A közlekedési szolgáltatók, köztük a kompszolgáltatók és a légitársaságok aggodalmukat fejezték ki az EES-nek az utazási műveletekre gyakorolt hatásával kapcsolatban.
A biometrikus adatgyűjtés fokozatos bevezetését és a rendszer megbízhatóságának tesztelésére szolgáló időszakot szorgalmaztak.
Emellett erőteljes nyilvános kommunikációs kampányt követeltek, hogy tájékoztassák az utazókat az új követelményekről.
A komptársaságok, repülőterek és más közlekedési csomópontok aggódnak a lehetséges szűk keresztmetszetek és az utazási menetrendekre gyakorolt hatás miatt.
Fokozatos végrehajtás és egyértelmű kommunikáció nélkül az utazók zűrzavarral és késésekkel szembesülhetnek, különösen a forgalmas utazási időszakokban.
Válaszul az EU 12-18 hónapos átmeneti időszakot javasolt, amely alatt a biometrikus adatok gyűjtése fokozatosan történhetne.
A fokozatos megközelítés lehetővé teszi az utasforgalom kezelését, valamint az utazók és a határőrök számára, hogy lassan alkalmazkodjanak az új rendszerhez.
Az Egyesült Királyság közlekedési minisztere először egy hat hónapos puha bevezetési időszakot említett, amint az EES működésbe lép.
Ez segít a repülőtereknek és a határátkelőhelyeknek tesztelni és szükség esetén módosítani az EES-előkészítéseiket.
Hosszú sorok, az alkalmazás elérhetetlensége miatti aggodalmak
Az EES bevezetésével kapcsolatos egyik jelentős aggodalom az, hogy a határátkelőhelyeken hosszú sorok alakulhatnak ki.
Az Egyesült Királyság (UK) parlamenti bizottsága 14 órás késésekre és hatalmas forgalmi dugókra figyelmeztetett az EES aktiválásakor.
Az utazási irodáknak azt mondták, hogy az EES bevezetése után akár egy évig is fennmaradhatnak a határátkelési késedelmek.
Ez főként annak köszönhető, hogy az utazóknak időbe telik, amíg a határőrök előtt elvégzik az EES-nél az első regisztrációt.
Az EU egy EES mobilalkalmazást is fejleszt, amely segít csökkenteni a várakozási időt azáltal, hogy az utazók előre regisztrálhatják biometrikus adataikat.
Arról azonban még mindig nincs hír, hogy a novemberi, bejelentett új EES indulási dátum előtt elkészül-e.
Annak ellenére, hogy az alkalmazás megkönnyítheti a folyamatot, nem készít fényképeket és nem regisztrálja az ujjlenyomatokat, ami korlátozza a hatékonyságát.
Felszólítottak arra, hogy az EES bevezetését halasszák el addig, amíg az alkalmazás teljesen működőképes nem lesz.
Az utazók felkészülnek az EES indítására
Az utazóknak, különösen az Egyesült Királyságból érkezőknek, jó előre fel kell készülniük ezekre a változásokra.
Ez a felkészülés magában foglalja az új követelmények megértését, például az EES biometrikus adatgyűjtés szükségességét.
Az utazók számára az is kulcsfontosságú, hogy az utazásaikat a lehetséges késések figyelembevételével tervezzék meg.
Ha több időt szán a határátlépésre, és felkészül a biometrikus szkennelésre, az zökkenőmentes utazást tesz lehetővé.
Az utazóknak figyelemmel kell kísérniük a hivatalos bejelentéseket, hogy tájékozódjanak a legújabb fejleményekről és határidőkről.