Az Egyesült Királyság készenlétet tervez az EES késéseire Doverben, hogy megelőzze a kenti közlekedési káoszt

| szeptember 30, 2024
Az Egyesült Királyság készenlétet tervez az EES késéseire Doverben, hogy megelőzze a kenti közlekedési káoszt
A képet az Egyesült Királyság belügyminisztériuma bocsátotta rendelkezésre Flickr

Az Egyesült Királyság (UK) vészhelyzeti tervet dolgozott ki a doveri kikötő számára a kenti közlekedési gondok enyhítésére.

Ez része a kormánynak az Európai Unió (EU) új be- és kilépési rendszerének (EES ) 2024 novemberében történő bevezetésére való felkészülésének.

A Kentben található doveri kikötő Európa egyik legforgalmasabb utaskikötője. Sokan arra számítanak, hogy az EES bevezetésekor a kikötőben lesznek a legnagyobb késések.

A kenti tisztviselők többször is aggodalmukat fejezték ki a legrosszabb forgatókönyv szerint az EES késések miatti 14 órás késések és közlekedési dugók miatt.

A vészhelyzeti terv szerint az EU felé tartó járművek áramlásának irányítása érdekében az autókat a kijelölt helyszíneken „halmozzák”.

Az európai foglalkoztatási stratégia szigorúbb határellenőrzéseket vezet be az EU schengeni övezetébe belépő és onnan kilépő nem uniós polgárok számára.

Az EES életbe lépését követő első belépéskor a nem uniós állampolgároknak a határon biometrikus adatokat – például ujjlenyomatot és arcszkennelést – kell regisztrálniuk.

Az EES a határon történő kézi útlevélbélyegzés helyett biometrikus adatok felhasználásával fogja rögzíteni az utazók be- és kilépését.

Az, hogy az új határellenőrzéseket milyen gyorsan lehet elvégezni, minden határátkelőhelyen aggodalomra ad okot, különösen a csúcsforgalom idején.

A kormány reméli, hogy a vészhelyzeti tervek megakadályozzák a múltbeli közlekedési szűk keresztmetszetek megismétlődését Kent útjain.

Autók halmozása a kenti közlekedési káosz elkerülése érdekében

Az Egyesült Királyság kormánya véglegesíti azokat a terveket, amelyek szerint a doveri autóparkban az autókat terepen kívülre helyeznék, ha az EES késedelmei miatt kialakuló dugók valós fenyegetést jelentenének.

Ez a megközelítés, amely eredetileg az Egyesült Királyság „no-deal Brexit” vészhelyzeti terveinek része volt, segíthet biztosítani, hogy az utak nyitva maradjanak.

Ez volt az egyik megoldás a káosz megelőzésére a Rövid-szorosnál, az Egyesült Királyság és az európai kontinens közötti legrövidebb útvonalon.

A kocsik egymásra pakolása segít megelőzni a hosszú késéseket, amelyek hatással vannak a turistákra, a létfontosságú szolgáltatásokra és a kenti kereskedelmi útvonalakra.

A terv szerint a kikötőbe érkező autósokat sávokba sorolják, amíg várakoznak az EES határellenőrzésre.

Egy tisztviselő egy asztal segítségével segít az utasok előzetes regisztrálásában minden egyes kocsiban a sor elején.

Az EES segítségével a határellenőrzés személyenként körülbelül két percet vesz igénybe. Ez azt jelenti, hogy egy négytagú család esetében ez legalább nyolc-tíz percet vesz igénybe.

A The Times szerint azok a helyek, ahol az autók sorban állnának, gyorsan aktiválhatók, ha a forgalom kezelhetetlenné válik.

Egy, a tervet ismerő forrás kifejtette: „Ezek olyan helyszínek, amelyek képesek „felállni, leállni” sebességgel.”

„Ezek a főutak közelében lesznek, és úgy tervezték őket, hogy visszatartsák a forgalmat, hogy Kent kulcsfontosságú főútvonalai ne duguljanak el teljesen” – tette hozzá a forrás.

Miért jelent aggodalmat a doveri kikötő az EES bevezetésekor?

Az Egyesült Királyság készenlétet tervez az EES késéseire Doverben, hogy megelőzze a kenti közlekedési káoszt
Fotó Raimond Spekking jóvoltából via Wikimedia Commons

A vészhelyzeti terv azután született meg, hogy a tisztviselők egyre nagyobb aggodalmukat fejezték ki az EES-nek a régió közlekedésére gyakorolt lehetséges hatása miatt.

A tisztviselőket különösen aggasztja az EES hatása a doveri kikötőre, ahol a várakozó járművek számára korlátozott a hely.

Doveren évente több mint 1,3 millió autó halad át. A határátlépési folyamatok kismértékű késedelme is gyorsan órákig tartó várakozássá fokozódhat.

Roger Gough, a Kent megyei tanács vezetője szerint az EES-ellenőrzések „rendkívül komoly késedelmeket” okozhatnak a nemzetközi kereskedelemben és a Kentben történő utazásban.

Hozzátette, hogy ez „a Doverbe vezető útvonal mentén a közszféra létfontosságú szolgáltatásainak nyújtását is akadályozná”.

Gough hangsúlyozta a gyors cselekvés szükségességét is, és sürgette a kormányt, hogy tegyen meg mindent a brit-francia határon történő fennakadások megelőzése érdekében.

Seema Malhotra, az Egyesült Királyság migrációs és állampolgársági minisztere kijelentette, hogy a zökkenőmentes rendszer előkészítése már javában zajlik.

„Folyamatosan figyelemmel kísérjük az off-road helyszíneket [so], hogy ha szükségessé válik a használatuk, akkor legyen egy vészhelyzeti tervünk” – mondta.

Malhotra hozzátette, hogy továbbra is együttműködnek a helyi tanácsokkal, az EU-val és a francia partnerekkel az EES-felkészültség biztosítása érdekében.

Elmondta, hogy céljuk „a hosszú sorban állás kockázatának minimalizálása, különösen csúcsidőben”.

E biztosítékok ellenére egyesek továbbra is szkeptikusak a határőrök felkészültségével és az általuk használt technológiával kapcsolatban.

Ez és az éles tesztelés hiánya miatt sok ismeretlen marad azzal kapcsolatban, hogy az EES határellenőrzések hogyan fognak működni.

Új finanszírozás a határ menti műveletek javítására

Az Egyesült Királyság készenlétet tervez az EES késéseire Doverben, hogy megelőzze a kenti közlekedési káoszt
A képet az Egyesült Királyság belügyminisztériuma bocsátotta rendelkezésre a Flickr

Az Egyesült Királyság kormánya további 10,5 millió fontot különített el az EES előkészületeire az esetleges utazási késések kezelésére.

Ezt a finanszírozást a doveri kikötő, a Folkestone-i Csatorna-alagút és a St. Pancras-i Eurostar között osztják fel. Mindegyik határátkelő 3,5 millió fontot kap.

A doveri kikötő a pénzt egy új utasfeldolgozó terület kialakítására fogja felhasználni a folyamatban lévő Granville Dock projekt részeként.

A projekt keretében egy régi teherdokkot töltenek fel, hogy több határellenőrző pultnak adjanak helyet.

A körülbelül öt futballpálya méretű új terület várhatóan 2025 húsvétjára készül el.

A tisztviselők arra számítanak, hogy ekkor lesz az EES-rendszer első igazi tesztje, mivel az ünnepi forgalom megélénkül.

A folkestone-i Csatorna-alagútban több hely áll rendelkezésre a járművek befogadására.

A tisztviselők a pénzt egy olyan terv kidolgozására fordítják, amely lehetővé teszi, hogy az utasok egy új terminálon belül regisztrálhassák biometrikus adataikat.

A cél a regisztrációs folyamat felgyorsítása, a Csatorna-alagútba való belépés előtti járműsorok minimalizálása.

Ezek a fejlesztések reményt adnak arra, hogy a Kentet a múltban sújtó súlyos közlekedési problémák megismétlődését megakadályozzák.

Bár ígéretesnek tűnt, az egymásra rakható autók tervét a Brexit átmeneti időszakának végén soha nem hajtották végre.

A forgalmi dugókat sikerült elkerülni, főként azért, mert a Brexit időpontja egybeesett az Egyesült Királyságban elrendelt zárlatokkal és utazási tilalmakkal.

Az EES első igazi stressztesztje a kezdeti bevezetéskor és az ünnepi szezonban várható.

Minden szem a doveri kikötőre szegeződik, hogy kiderüljön, mennyire bírja a kikötő rendszere az EES határellenőrzés bevezetését.

Minden szem a doveri kikötőre szegeződik, hogy kiderüljön, mennyire bírja a kikötő rendszere az EES határellenőrzés bevezetését.