Az Egyesült Királyság (UK) vészhelyzeti tervet dolgozott ki a doveri kikötő számára a kenti közlekedési gondok enyhítésére.
Ez része a kormánynak az Európai Unió (EU) új be- és kilépési rendszerének (EES ) 2024 novemberében történő bevezetésére való felkészülésének.
A Kentben található doveri kikötő Európa egyik legforgalmasabb utaskikötője. Sokan arra számítanak, hogy az EES bevezetésekor a kikötőben lesznek a legnagyobb késések.
A kenti tisztviselők többször is aggodalmukat fejezték ki a legrosszabb forgatókönyv szerint az EES késések miatti 14 órás késések és közlekedési dugók miatt.
A vészhelyzeti terv szerint az EU felé tartó járművek áramlásának irányítása érdekében az autókat a kijelölt helyszíneken „halmozzák”.
Az európai foglalkoztatási stratégia szigorúbb határellenőrzéseket vezet be az EU schengeni övezetébe belépő és onnan kilépő nem uniós polgárok számára.
Az EES életbe lépését követő első belépéskor a nem uniós állampolgároknak a határon biometrikus adatokat – például ujjlenyomatot és arcszkennelést – kell regisztrálniuk.
Az EES a határon történő kézi útlevélbélyegzés helyett biometrikus adatok felhasználásával fogja rögzíteni az utazók be- és kilépését.
Az, hogy az új határellenőrzéseket milyen gyorsan lehet elvégezni, minden határátkelőhelyen aggodalomra ad okot, különösen a csúcsforgalom idején.
A kormány reméli, hogy a vészhelyzeti tervek megakadályozzák a múltbeli közlekedési szűk keresztmetszetek megismétlődését Kent útjain.
Autók halmozása a kenti közlekedési káosz elkerülése érdekében
Az Egyesült Királyság kormánya véglegesíti azokat a terveket, amelyek szerint a doveri autóparkban az autókat terepen kívülre helyeznék, ha az EES késedelmei miatt kialakuló dugók valós fenyegetést jelentenének.
Ez a megközelítés, amely eredetileg az Egyesült Királyság „no-deal Brexit” vészhelyzeti terveinek része volt, segíthet biztosítani, hogy az utak nyitva maradjanak.
Ez volt az egyik megoldás a káosz megelőzésére a Rövid-szorosnál, az Egyesült Királyság és az európai kontinens közötti legrövidebb útvonalon.
A kocsik egymásra pakolása segít megelőzni a hosszú késéseket, amelyek hatással vannak a turistákra, a létfontosságú szolgáltatásokra és a kenti kereskedelmi útvonalakra.
A terv szerint a kikötőbe érkező autósokat sávokba sorolják, amíg várakoznak az EES határellenőrzésre.
Egy tisztviselő egy asztal segítségével segít az utasok előzetes regisztrálásában minden egyes kocsiban a sor elején.
Az EES segítségével a határellenőrzés személyenként körülbelül két percet vesz igénybe. Ez azt jelenti, hogy egy négytagú család esetében ez legalább nyolc-tíz percet vesz igénybe.
A The Times szerint azok a helyek, ahol az autók sorban állnának, gyorsan aktiválhatók, ha a forgalom kezelhetetlenné válik.
Egy, a tervet ismerő forrás kifejtette: „Ezek olyan helyszínek, amelyek képesek „felállni, leállni” sebességgel.”
„Ezek a főutak közelében lesznek, és úgy tervezték őket, hogy visszatartsák a forgalmat, hogy Kent kulcsfontosságú főútvonalai ne duguljanak el teljesen” – tette hozzá a forrás.
Miért jelent aggodalmat a doveri kikötő az EES bevezetésekor?
A vészhelyzeti terv azután született meg, hogy a tisztviselők egyre nagyobb aggodalmukat fejezték ki az EES-nek a régió közlekedésére gyakorolt lehetséges hatása miatt.
A tisztviselőket különösen aggasztja az EES hatása a doveri kikötőre, ahol a várakozó járművek számára korlátozott a hely.
Doveren évente több mint 1,3 millió autó halad át. A határátlépési folyamatok kismértékű késedelme is gyorsan órákig tartó várakozássá fokozódhat.
Roger Gough, a Kent megyei tanács vezetője szerint az EES-ellenőrzések „rendkívül komoly késedelmeket” okozhatnak a nemzetközi kereskedelemben és a Kentben történő utazásban.
Hozzátette, hogy ez „a Doverbe vezető útvonal mentén a közszféra létfontosságú szolgáltatásainak nyújtását is akadályozná”.
Gough hangsúlyozta a gyors cselekvés szükségességét is, és sürgette a kormányt, hogy tegyen meg mindent a brit-francia határon történő fennakadások megelőzése érdekében.
Seema Malhotra, az Egyesült Királyság migrációs és állampolgársági minisztere kijelentette, hogy a zökkenőmentes rendszer előkészítése már javában zajlik.
„Folyamatosan figyelemmel kísérjük az off-road helyszíneket [so], hogy ha szükségessé válik a használatuk, akkor legyen egy vészhelyzeti tervünk” – mondta.
Malhotra hozzátette, hogy továbbra is együttműködnek a helyi tanácsokkal, az EU-val és a francia partnerekkel az EES-felkészültség biztosítása érdekében.
Elmondta, hogy céljuk „a hosszú sorban állás kockázatának minimalizálása, különösen csúcsidőben”.
E biztosítékok ellenére egyesek továbbra is szkeptikusak a határőrök felkészültségével és az általuk használt technológiával kapcsolatban.
Ez és az éles tesztelés hiánya miatt sok ismeretlen marad azzal kapcsolatban, hogy az EES határellenőrzések hogyan fognak működni.
Új finanszírozás a határ menti műveletek javítására
Az Egyesült Királyság kormánya további 10,5 millió fontot különített el az EES előkészületeire az esetleges utazási késések kezelésére.
Ezt a finanszírozást a doveri kikötő, a Folkestone-i Csatorna-alagút és a St. Pancras-i Eurostar között osztják fel. Mindegyik határátkelő 3,5 millió fontot kap.
A doveri kikötő a pénzt egy új utasfeldolgozó terület kialakítására fogja felhasználni a folyamatban lévő Granville Dock projekt részeként.
A projekt keretében egy régi teherdokkot töltenek fel, hogy több határellenőrző pultnak adjanak helyet.
A körülbelül öt futballpálya méretű új terület várhatóan 2025 húsvétjára készül el.
A tisztviselők arra számítanak, hogy ekkor lesz az EES-rendszer első igazi tesztje, mivel az ünnepi forgalom megélénkül.
A folkestone-i Csatorna-alagútban több hely áll rendelkezésre a járművek befogadására.
A tisztviselők a pénzt egy olyan terv kidolgozására fordítják, amely lehetővé teszi, hogy az utasok egy új terminálon belül regisztrálhassák biometrikus adataikat.
A cél a regisztrációs folyamat felgyorsítása, a Csatorna-alagútba való belépés előtti járműsorok minimalizálása.
Ezek a fejlesztések reményt adnak arra, hogy a Kentet a múltban sújtó súlyos közlekedési problémák megismétlődését megakadályozzák.
Bár ígéretesnek tűnt, az egymásra rakható autók tervét a Brexit átmeneti időszakának végén soha nem hajtották végre.
A forgalmi dugókat sikerült elkerülni, főként azért, mert a Brexit időpontja egybeesett az Egyesült Királyságban elrendelt zárlatokkal és utazási tilalmakkal.
Az EES első igazi stressztesztje a kezdeti bevezetéskor és az ünnepi szezonban várható.
Minden szem a doveri kikötőre szegeződik, hogy kiderüljön, mennyire bírja a kikötő rendszere az EES határellenőrzés bevezetését.
Minden szem a doveri kikötőre szegeződik, hogy kiderüljön, mennyire bírja a kikötő rendszere az EES határellenőrzés bevezetését.