A francia repülőterek szakszervezetének egyik tisztviselője szerint az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszerének (EES) új mobilalkalmazása nem biztos, hogy nagy segítség lesz.
Az EES az EU új, automatizált határellenőrzési rendszere, amely biometrikus adatok felhasználásával rögzíti a schengeni térségbe történő be- és kilépéseket.
Nicolas Paulissen szerint 2024. november 6-tól az EU külső határain a kézi útlevélbélyegzés helyébe lép.
Paulissen, a franciaországi repülőtereket képviselő L’Union des Aéroports Français (UAF) általános küldöttje nem optimista az EES mobilalkalmazással kapcsolatban.
A The Connexionnak elmondta, hogy jelenleg ez „nem lesz nagy hatással a várakozási időkre, ami csalódás”.
Paulissen elárulta, hogy az utazók csak keveset tudnak vele kezdeni, mivel nem készít fényképeket és nem rögzíti az ujjlenyomatokat.
„Nem hiszem, hogy ez egy csodamegoldás lesz” – mondta.
Elmondta, hogy a svédországi repülőterek, ahol teszteket végeztek, „nem voltak lelkesek”.
Az EES alkalmazás használata önkéntes lesz az EU tagállamai számára.
A határőrök előtti biometrikus regisztráció az Egyesült Királyság (UK) és az EU közötti határokon a késedelmek egyik fő oka.
Ez különösen problematikus az Egyesült Királyság és az EU egymás melletti határátkelőinél. Az egymás melletti határellenőrzések azt jelentik, hogy a francia határőrök az Egyesült Királyságból való kilépéskor ellenőrzik az útleveleket.
Az uniós jogszabályok értelmében az utazóknak a schengeni térségbe való első belépéskor a határőrök előtt regisztrálniuk kell az arc- és ujjlenyomatadataikat az EES számára.
A jövőbeni látogatások alkalmával az utazók ujjlenyomat vagy arcbiometria segítségével megerősíthetik engedélyüket, és rögzíthetik be- és kilépésüket.
Az utazók adatai három évig vagy az útlevél lejártáig maradnak az EES-ben.
A schengeni övezetbe történő minden egyes látogatáskor további három évig frissíti és megőrzi az adatokat.
Ha az EU-ba történő következő látogatásuk három évvel az első EES-regisztrációjuk után történik, a határőrök előtt ismét regisztrálniuk kell biometrikus adataikat.
Az EU EES mobilalkalmazásának lehetővé kell tennie a biometrikus regisztrációt a határon kívül és előre.
Anitta Hipper, az EU belügyi szóvivője megerősítette, hogy az EES mobilalkalmazás kifejlesztése folyamatban van.
Elmondta, hogy az EES mobilalkalmazás „az EES működésének megkezdésétől kezdve elérhetővé válik a schengeni országok számára”.
Az egyes uniós tagállamok azonban önkéntes alapon dönthetnek az EES alkalmazás használatáról.
„Nincs jogi kötelezettség a használatára” – mondta Hipper.
A párizsi repülőterek az EES bevezetésének elhalasztását kérték az EU-tól
Paulissen elmondta, hogy az UAF-nak nem volt tudomása arról, hogy a francia kormány döntött-e az EES alkalmazás használatáról vagy sem.
Elárulta azonban, hogy az unió tárgyalásokat folytatott az EU-val az EES végrehajtásának újabb elhalasztásáról.
Az olimpiai játékok miatt a franciaországi repülőtereknek nem lesz elegendő idejük felkészülni az EES bevezetésére.
A 2024-es olimpiai és paralimpiai játékokat 2024. július 26. és augusztus 11., illetve augusztus 28. és szeptember 8. között rendezik meg Franciaországban.
A játékok várható nagy forgalma miatt a párizsi repülőtereken ebben az időszakban nem lehetett építési munkálatokat végezni.
Ennek eredményeképpen a francia fővárosi repülőterek nem biztos, hogy elegendő EES-kioszkot tudnak felállítani a biometrikus adatok hatékony gyűjtéséhez.
Ez annak ellenére történt, hogy az EU július végéig a tagállamok számára előírta a rendszerek létrehozását.
Késleltetett EES a hosszú sorban állás és várakozási idő elkerülése érdekében
Az eredetileg 2021-re tervezett eu-LISA 2022 májusára, majd 2023 szeptemberére halasztotta az EES bevezetését.
Az összetett határrendszer központi adatbázissal való integrálása a meglévő infrastruktúrával kapcsolatos problémák miatt nehéznek bizonyult az uniós tagállamok számára.
Az új rendszert 2024 októberére tolták ki, mivel a francia hatóságok nem akarták, hogy az új rendszer megzavarja az utazást az olimpia idején.
A tagállamoknak 2024 augusztusáig meg kell erősíteniük, hogy készen állnak az EES 2024 novemberében történő elindítására.
„Szeretnénk 2025 első negyedévére halasztani” – mondta Paulissen.
Hozzátette azonban, hogy „az Európai Bizottság határozottan úgy véli”, hogy még az év folyamán elindítja a programot.
Thomas Juin, az UAF elnöke elmondta: „Nem néz ki jól a várakozási idő. Fennáll a veszélye annak, hogy valóban hosszú sorok alakulnak ki”.
Hozzátette azt is, hogy további rendőri erőforrások nélkül megnő a káosz kockázata a határon.
Több csoport kéri az EU-t az EES bevezetésének elhalasztására
Több szervezet is javasolta, hogy az EES bevezetését 2025-ig halasszák el.
A doveri kikötő és a helyi közösség tisztviselői figyelmeztettek, hogy az EES bevezetése után 14 órás késések is előfordulhatnak a határon.
A P&O kompüzemeltetési igazgatója az EES elhalasztását kérte az EU-tól, és azt javasolta, hogy legyen egy alkalmazás, amely már fejlesztés alatt áll.
A High Speed 1 (HS1) és az Eurostar hangsúlyozta, hogy a határra érkezéskor történő biometrikus regisztráció jelentősen befolyásolná a működést.
A vasúttársaságok arra hivatkoztak, hogy esetleg korlátozzák az utasok számát, hogy elkerüljék a hosszú sorban állást a határon.
A kikötő korlátozott helykínálata miatt az utasok számára kihívást jelent, hogy kiszálljanak járművükből és regisztráljanak az EES-re.
Ennek eredményeképpen a hosszú határátkelőhelyek sorban állása hatással lenne a közeli területekre, forgalmi torlódásokat és gazdasági zavarokat okozva.
Hasonlóképpen, a londoni St. Pancras pályaudvaron is korlátozott helyekkel és EES-kioszkokkal rendelkeznek az EES-regisztráció és az ellenőrzések hatékonyabb lebonyolítása érdekében.