Az Egyesült Királyság (UK) logisztikai ágazata aggodalmát fejezte ki az Európai Unió (EU) új be- és kilépési rendszerének (EES ) bevezetésében bekövetkező esetleges késedelmek miatt.
A Logistics UK arra figyelmeztetett, hogy az EES bevezetése által okozott késedelmek jelentősen megzavarhatják az Egyesült Királyság és az EU közötti áruszállítást.
A logisztikai ágazat szakmai szövetsége sürgeti a kormányzat gyors intézkedését a késedelmekből eredő kockázatok mérséklése érdekében.
Az EES indítását eredetileg 2024 novemberére tervezték. Az EU azonban megerősítette a halasztást, ami átmeneti megkönnyebbülést jelentett az ágazat számára.
Az iparágnak azonban hosszú távú megoldásokra van szüksége, hogy a rendszer üzembe helyezését követően elkerülhetők legyenek az ellátási lánc megszakadásai.
Hogyan befolyásolhatják az EES késedelmei a logisztikát és a kereskedelmet?
Az EES az az új automatizált rendszer, amely a nem uniós polgárok és a schengeni térségben tartózkodó személyek be- és kilépését rögzíti.
Célja a határbiztonság fokozása azáltal, hogy az útlevelek bélyegzése helyett biometrikus adatokat – például ujjlenyomatokat és arcszkenneléseket – gyűjt.
Ugyanakkor aggodalomra ad okot a forgalmas határátkelőhelyeken esetlegesen bekövetkező késedelmek miatt is, különösen a végrehajtás kezdeti szakaszában.
Nichola Mallon, a Logistics UK kereskedelmi és decentralizált politikáért felelős vezetője sajtóközleményben magyarázta el a kérdés jelentőségét.
„Az Egyesült Királyság ellátási lánca az áruk exportjára és importjára támaszkodik, amikor szükség van rájuk – a késedelmek jelentős hatással lehetnek az áruk elérhetőségére.”
Megjegyezte, hogy a Dover és Calais közötti kritikus fontosságú ellátási láncú útvonal, a Rövid-szoros létfontosságú összekötő kapocs az Egyesült Királyság és az EU közötti kereskedelem számára.
Az Egyesült Királyság és az EU között szállított áruk több mint felét ezen keresztül bonyolítják le, így ez az egyik legkritikusabb kereskedelmi útvonal mind az export, mind az import szempontjából.
Az új EES biometrikus ellenőrzések által okozott lehetséges késések szűk keresztmetszeteket okozhatnak, különösen az olyan forgalmas kikötőkben, mint Dover.
Bármilyen torlódás, fennakadás és késedelem a bevándorlási ellenőrzésekben ezen a határon negatív hatással lesz az Egyesült Királyság exportjára.
A legrosszabb esetben akár 14 órás késésekkel ez sokba kerülhet a logisztikai vállalatoknak, amelyek amúgy is szűk haszonkulccsal dolgoznak.
A teherautónként körülbelül 1100 fontnyi többletköltséget elkerülhetetlenül áthárítanák a fogyasztókra, ami magasabb bolti árakat eredményezhetne.
Ez különösen valószínű a friss termékek és más romlandó áruk esetében. Ezeket az árukat mindig „just in time”, azaz pontosan akkor szállítják, amikor szükség van rájuk.
Ez a minimális késedelemmel járó működési modell a Rövid-szoroson keresztül folyó kereskedelem jelentős részét teszi ki.
Kevin Green, a Logistics UK szakpolitikai igazgatója hangsúlyozta, hogy a késések „hiányhoz vezethetnek, különösen a behozatali csúcsidőszakokban”.
Az EES elhalasztása megkönnyebbülés a folyamatos aggodalmak közepette
A logisztikai ágazat üdvözölte, hogy az EU elhalasztotta az EES bevezetését, mivel ez lélegzetvételnyi teret ad az ágazatnak.
A szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy az előkészületek jelentős javulása nélkül az EES hatása még akkor is súlyos lehet, ha a rendszer életbe lép.
Az egyik fő probléma az, hogy a rendszer számos kritikus kikötőben nem tesztelték éles környezetben.
Egyes jelentések szerint Dover még nem kapta meg a technológiát, és számos francia kikötő még nem tesztelte azt.
Mallon kifejtette, hogy a rendszer bevezetéséhez megfelelő tesztelésre és alkalmazásalapú megoldásra van szükség a határon lévő nyomás csökkentésére.
„A zökkenőmentes bevezetés biztosításához elengedhetetlen az alkalmazás rendelkezésre állása és annak biztosítása, hogy az EES-t alátámasztó informatikai rendszer megbízható legyen” – mondta.
Green figyelmeztetett, hogy a késedelmek egyes uniós fuvarozókat is visszatarthatnak attól, hogy az Egyesült Királyságba szállítsanak.
A többletköltségek arra késztethetik őket, hogy inkább a kontinentális európai kiskereskedőkkel dolgozzanak együtt.
A Brit Nemzetközi Teherfuvarozók Szövetsége (BIFA) szintén aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az EES zavarja a nehéz tehergépjárművek (HGV) vezetőit.
Azok, akik gyakran utaznak az Egyesült Királyság és az EU között, az EU 90/180 napos szabályának betartásával kapcsolatos problémákkal szembesülhetnek.
Felhívás az együttműködésen alapuló megoldásra
A Logistics UK felszólította az Egyesült Királyság kormányát, hogy gyorsítsa fel az Európai Bizottsággal folytatott diplomáciai erőfeszítéseket az EES zökkenőmentes bevezetésének biztosítása érdekében.
Egyértelmű kommunikáció és megfelelő tervezés nélkül az Egyesült Királyság ellátási láncát érintő kockázatok továbbra is jelentősek maradnak.
Mallon hangsúlyozta az Egyesült Királyság kormánya, az uniós hatóságok és a logisztikai ágazat közötti együttműködés szükségességét.
„Az együttműködés kulcsfontosságú annak biztosításához, hogy az EES-t úgy hajtsák végre, hogy az a kereskedelemben a lehető legkisebb fennakadást okozza” – mondta.
Az Egyesült Királyság nagymértékben támaszkodik az uniós importra, különösen a téli hónapokban, amikor a friss termékek iránt nagy a kereslet, így az EES által okozott esetleges késedelmek széles körű hatással járhatnak.
A logisztikai ágazat egyértelmű iránymutatásra és együttműködésre törekszik a zökkenőmentes kereskedelem biztosítása érdekében, még az új határellenőrzések bevezetése mellett is.