A normanniai kikötő igazgatója lehetséges késésekre figyelmeztet, mivel az Európai Unió (EU) 2024 novemberében elindítja új be- és kilépési rendszerét (EES ).
Az új rendszer célja a biztonság javítása és a schengeni övezetbe belépő és onnan kilépő nem uniós utasok mozgásának nyomon követése.
A rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőknek és a vízum nélkül utazóknak biometrikus adatokat, többek között ujjlenyomatot és arcszkennelést kell benyújtaniuk.
A korlátozott tesztelési idő, valamint a felszereléssel és a személyzet felkészültségével kapcsolatos aggályok azonban a határátkelőhelyeken várhatóan hosszú késésekhez vezettek.
Ezek az utazási zavarok várhatóan súlyosbodni fognak a főbb belépési pontokon, különösen a franciaországi és az egyesült királyságbeli kikötőkben.
Várható késések a francia kikötőkben
Az EES a hagyományos útlevélbélyegzési eljárást a határátkelőhelyeken egy modernebb, biztonságosabb rendszerrel váltja fel.
Bár az európai foglalkoztatási stratégia az EU határbiztonságának megerősítését ígéri, több tisztviselő aggodalmát fejezte ki a várakozási időkre gyakorolt lehetséges hatása miatt.
Jérôme Chauvet, a Ports de Normandie igazgatója a The Connexionnak adott interjújában aggodalmát fejezte ki az EES késedelmei miatt.
A Ports de Normandie felügyeli a francia Cherbourg, Caen-Ouistreham és Dieppe kikötőit.
Ezeket a kikötőket a Brittany Ferries, a DFDS, az Irish Ferries és az írországi Stena Line csatorna-közi járatai használják.
Figyelmeztetett arra, hogy az EES nemcsak az Egyesült Királyságba utazókra lesz hatással, hanem az Írország-Franciaország útvonalon utazó nem uniós látogatókra is.
Korlátozott tesztelési idő az EES számára
A belügyminisztérium a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok miatt elhalasztotta a franciaországi kikötőkben végzett vizsgálatokat.
A globális sportesemények a francia kormány forrásait és figyelmét az EES-előkészítésektől elvonták.
Ennek eredményeképpen a normandiai kikötők, mint Cherbourg és Ouistreham, nem tudtak próbaüzemet indítani, hogy megbizonyosodjanak a rendszer hatékony működéséről.
„Még nem volt tesztelés egyetlen kikötőben sem, így még nem ismerjük jól a berendezést és azt sem, hogyan fog működni” – ismerte el Chauvet.
Hozzátette, hogy a tesztelés és a felkészülés hiánya jelentős késedelmeket okozhat a határátkelőhelyeken.
Várhatóan hosszú sorok alakulnak ki, különösen az olyan forgalmas kikötőkben, mint Cherbourg, Caen-Ouistreham és Dieppe.
Hozzátette, hogy az ujjlenyomat- és arcszkenneléshez használt technológia még ismeretlen a kikötői személyzet számára.
„Nem rendelkezünk nagy ismeretekkel a kioszk interfészekről. Mindent fel fogunk fedezni, amint beindul” – magyarázta Chauvet.
Ez sok tisztviselőt elbizonytalanított az EES hatékonyságát illetően, amint az életbe lép.
A felkészültség hiánya és személyzeti problémák
A francia kormány a kikötőket ellátta a szükséges EES-berendezésekkel, például a biometrikus regisztrációhoz szükséges táblagépekkel és kioszkokkal.
Chauvet azonban rámutatott, hogy a technológia működtetéséhez szükséges személyzet felvétele kihívást jelentett.
Az olyan kikötők, mint Dieppe és Caen-Ouistreham, korlátozott számú kompmegállóra támaszkodnak naponta.
Ez megnehezíti és potenciálisan költségessé teszi olyan alkalmazottak felvételét, akik képesek a szükséges rendszertelen munkaidőben dolgozni.
A személyzetnek, amelyet ezek a kikötők alkalmaznának, beszélnie kell angolul, és el kell látnia az utazók regisztrálásával kapcsolatos összetett feladatokat.
Chauvet hozzátette, hogy a legdrágább a biometrikus adatok regisztrálására szolgáló fedett helyiségek kialakítása a kompok utasai számára.
Egy másik beruházás olyan táblák kihelyezése, amelyek az embereket aszerint irányítják, hogy uniós vagy nem uniós állampolgárokról van-e szó.
A jelentős költségek miatt egyes kikötők azt fontolgatják, hogy a költségeket a komptársaságokra hárítják, kockáztatva a jegyárak emelkedését.
Az Egyesült Királyság osztja a késedelmek és a korlátozott tesztelési idő miatti aggodalmakat
Az EES késedelmével és korlátozott tesztelési idejével kapcsolatos aggodalmak Franciaországon túlmutatnak.
Az Egyesült Királyságban a kenti tisztviselők aggodalmuknak adtak hangot azzal kapcsolatban, hogy a rendszer milyen hatással lehet a doveri kikötőre.
A doveri kikötő, az Egyesült Királyságot az EU-val összekötő egyik legforgalmasabb kompkikötő már most is torlódásokkal küzd a Brexit utáni ellenőrzések miatt.
A Dover várhatóan még több késedelemmel szembesül majd az EES bevezetésekor, mivel az EES tesztelésére is korlátozott idő áll majd rendelkezésre.
A Kent tisztviselői figyelmeztettek, hogy a késések akár 14 órát is elérhetnek, ha a rendszer problémákkal küzd.
Még a legkisebb késés is összeadódhat, és hatalmas forgalmi torlódást és dugót okozhat Kentben.
Az utazási irodák, köztük a Visit Kent, aggodalmukat fejezték ki a várható késedelemnek az idegenforgalomra és a helyi vállalkozásokra gyakorolt hatása miatt.
Mire számíthatnak az utazók
A Ports de Normandie, a doveri kikötőhöz hasonlóan, elsősorban a járműveken utazók, nem pedig a gyalogosok feldolgozására fogja használni a táblagépeket.
A gyalogosan utazókat a kompterminálhoz szállítják, ahol a bevándorlási ellenőrzés előtt a kioszkoknál előzetesen regisztrálhatnak.
A személygépkocsival utazókat előzetesen regisztrálják, amíg a határátlépésre várakozó sorban állnak.
Az autóbuszos utasokra vonatkozó EES-eljárások a kikötőtől függnek.
Caen-Ouistreham között lesz egy kijelölt hely az utasok számára. Dieppe-ben az autóbuszos utasoknak ki kell szállniuk, és a komptermináloknál lévő kioszkokat kell használniuk.
A doveri kikötő személygépjárműveinek utasai táblagépeket használnak majd, míg az autóbuszok az EES-kioszkokkal felszerelt speciális sávokat használják.
Más, az Egyesült Királyság és az EU közötti országhatárokon átnyúló szolgáltatások, például az Eurostar és a Csatorna-alagút, szintén beruháznak EES-kioszkokba és infrastruktúrába.
A lehetséges késések miatt a tisztviselők azt tanácsolják az utazóknak, hogy a szokásosnál korábban érkezzenek a kikötőkbe és a határátkelőhelyekre.
Ez az ujjlenyomat- és arcszkennelés regisztrálásához és feldolgozásához szükséges többletidő figyelembe vételével történik.
Az utazási szakértők az EES esetleges meghibásodásai miatt a kezdeti regisztrációt követően késedelmekre számítanak, mivel a rendszer még viszonylag kevéssé tesztelt.
Az aggodalmak ellenére az EU folytatja az EES bevezetését, javítja a határbiztonságot és csökkenti az illegális bevándorlást.
Ahogy azonban Chauvet és más tisztviselők is rámutattak, a rendszer valódi hatása csak akkor válik világossá, ha már teljesen működőképes lesz.