Az EU Határellenőrzési Ügynökség figyelmeztet a nem hivatalos ETIAS-weboldalakra

| február 12, 2024
Az EU Határellenőrzési Ügynökség figyelmeztet a nem hivatalos ETIAS-weboldalakra

Az elektronikus utazási engedélyek igénylésekor óvakodjon a csaló honlapoktól.

A Frontex figyelmeztette az utazókat és az utazási szakembereket az európai utazási információs rendszer (ETIAS) nem hivatalos weboldalainak terjedésére.

A Frontex felügyeli az Európai Unió (EU) külső határait, és megosztja az információkat a migráció és a határokon átnyúló bűnözés által érintett tagállamokkal és szomszédos országokkal.

Az ETIAS az új elektronikus utazási engedély azon utazók számára, akiknek nincs szükségük vízumra a schengeni térségbe való belépéshez.

Az EU 2025 közepétől fokozatosan bevezeti az ETIAS-t valamennyi vízummentes állampolgár számára.

Amint a rendszer működésbe lép, a vízummal nem rendelkező utazóknak beutazási engedélyt kell kérniük, mielőtt az EU schengeni térségébe látogatnának.

A rendszer előzetesen megvizsgálja az utazókat biztonsági, bevándorlási és egészségügyi kockázatok szempontjából, megerősítve ezzel az EU határbiztonságát.

A Frontex figyelmeztetett arra, hogy az interneten már 60 nem hivatalos ETIAS honlap is működik – számolt be a Travel Weekly.

Az ETIAS-t az utazók nevében kérelmező közvetítők

Teljesen legális, hogy vállalatok vagy harmadik fél szolgáltatók szolgáltatásokat kínálnak az utazóknak a vízumkérelmezési folyamatban való segítségnyújtáshoz.

A Frontex azonban arra figyelmeztet, hogy az utazási irodáknak és más utazási szakembereknek is az ETIAS hivatalos weboldalát kell használniuk: europa.eu/etias.

„Az ETIAS elindítását követően a kereskedelmi közvetítőknek az ETIAS hivatalos weboldalán – az egyetlen hivatalos csatornán – kell majd ügyfeleik nevében utazási engedélyt kérniük” – áll az EU határügynökségének közleményében.

A Frontex arra is figyelmeztette az utazókat, hogy mérlegeljék, kikkel osztják meg személyes és útlevéladataikat.

„Míg a [the ETIAS third-party] weboldalak egy részét valódi vállalkozások működtetik, mások nem biztos, hogy megbízhatóak” – közölte a határügynökség.

Az ETIAS-kérelem kitöltéséhez az utazóknak olyan lényeges adatokat kell megadniuk, mint a név, születési dátum, útlevélszám és elérhetőségek.

Az is lényeges, hogy a jelentkezési díjon felül mennyit hajlandóak fizetni.

Az ETIAS-kérelem 7 euróba kerül, és három évig érvényes a schengeni térségbe történő többszöri rövid látogatásra.

Az ETIAS pályázati költségen felül fizetett egyéb díjakat harmadik fél közvetítők kapják.

Az ETIAS, EES hatása az Egyesült Királyság polgáraira

Mark Tanzer, a Brit Utazási Irodák Szövetségének (ABTA) vezérigazgatója szerint az EU ETIAS és a be- és kilépési rendszer (EES) „hatással van az EU országaiba utazó valamennyi brit állampolgárra”.

Az ABTA az Egyesült Királyság utazási irodáinak, utazásszervezőinek és a tágabb értelemben vett utazási iparágnak a legnagyobb szakmai szövetsége.

Az EES az EU új, automatizált biometrikus határellenőrzési rendszere, amely a tervek szerint 2024 októberében indul.

Az EES az útlevelek kézi bélyegzése helyett arcszkenneléssel vagy ujjlenyomattal rögzíti a nem uniós polgárok schengeni térségbe történő be- és kilépését.

Tanzer nyilatkozatában elismerte, hogy „fennáll a valós veszélye annak, hogy az emberek nem hivatalos weboldalakon keresztül próbálnak ETIAS-t szerezni”.

Hangsúlyozta továbbá, hogy az ABTA-tagok döntő szerepet játszanak abban, hogy „tanácsot és útmutatást adjanak ügyfeleiknek, hogy segítsenek nekik megérteni a változásokat és a teendőket”.

Ezzel összhangban meghívta az összes ABTA-tagot egy webináriumra, amelyen a Belügyi Főigazgatóság és a Frontex szakértői vesznek részt a héten.

A Belügyi Főigazgatóság az Európai Bizottság migrációért és belügyekért felelős szervezeti egysége, valamint az európai foglalkoztatási stratégiát bevezető szervezeti egység.

Az ETIAS további késedelmek elé nézhet

Az EU az EES- és az ETIAS-rendszert 2024 októberéig, illetve 2025 közepéig fogja elindítani, amennyiben nem következik be visszaesés.

Az Europol és a Frontex azonban arra figyelmeztetett, hogy az új rendszer bevezetését továbbra is akadályozhatják a még fennálló problémák.

Az Europol az EU bűnüldözési ügynöksége, amely valamennyi tagállamot támogatja a súlyos bűncselekmények és a terrorizmus megelőzésében és leküzdésében.

A Frontex aggodalmát fejezte ki az ETIAS alapvető eszközeinek késedelme miatt, amelyek hatással vannak az utazók átvilágítására és a fellebbezési eljárásokra.

Egyes uniós országok nem hagyták jóvá a fellebbezési sablonokat, nem fogadták el az ETIAS-törvényeket, és nem hoztak létre fellebbezési eljárásokat, ami megfelelési problémákhoz vezethet.

Másrészt az Europolnak az ETIAS központi rendszer fejlesztésének késedelmei miatt kihívásokkal kell szembenéznie a projekttervezés és a források biztosítása terén.

Az ügynökség egy új „megfigyelési listán” dolgozik a potenciális terroristák és bűnözők számára.

Engedélyt kér arra is, hogy a nem uniós tagállamok állampolgárainak adatait felhasználhassa az ETIAS-pályázatok értékeléséhez.

Ezenkívül az Europol közölte, hogy további 38 teljes munkaidős állásra van szüksége ahhoz, hogy az utazási engedély iránti kérelmeket 60 órán belül feldolgozhassa.

Az EES hosszú késedelmeket okozhat az EU-UK határoknál

Az Egyesült Királyság parlamentjének európai ellenőrző bizottsága arra figyelmeztette az utazókat, hogy az Egyesült Királyság és az EU határán 14 órás késések várhatók.

A hosszú várakozási időt elsősorban a személygépkocsival vagy autóbusszal érkező utazók okozzák a határellenőrzésnél.

Az utasoknak ki kellene szállniuk a járművükből, hogy regisztráljanak és biometrikus ellenőrzésnek vessék alá magukat, mielőtt visszatérnének a járművükbe.

Az EGSZB bizonyítékot kapott arra vonatkozóan, hogy a biometrikus határellenőrzés késésekhez vezethet, és csökkentheti az Eurostar utasainak számát.

Az Eurostar a Belgiumot, Franciaországot, Németországot, Hollandiát és az Egyesült Királyságot összekötő nemzetközi nagysebességű vasúti szolgáltatás.

A High Speed 1 (HS1), a London és a Csatorna-alagút közötti vonal és állomások tulajdonosa és üzemeltetője szerint több EES-kioszkra van szükség.

Hozzátette, hogy a londoni St. Pancras pályaudvaron a korlátozott hely miatt kihívást jelentene az EES megvalósítása.

Az utazási szakértők az EES fokozatos bevezetésére szólítottak fel, hogy elkerüljék az utazóknak okozott komoly kellemetlenségeket.

Azt is hangsúlyozták, hogy a határforgalom zavarainak csökkentése érdekében lehetővé kell tenni az utazók számára, hogy a biometrikus adatokat előzetesen online regisztrálják.

Az Európai Ellenőrző Bizottság felülvizsgálja az EES, az ETIAS és az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyezési rendszere (ETA) interoperabilitását a határokon.