Az Egyesült Királyság (UK) belügyminisztériuma megkönnyítette a nem brit lakosok számára a brit vízum- és bevándorlási (UKVI) fiók létrehozását.
A kormány nemrégiben frissített iránymutatásai szerint a biometrikus tartózkodási engedéllyel (BRP) rendelkezők mostantól létrehozhatnak egy UKVI-fiókot.
A változás lehetővé teszi, hogy a külföldi brit lakosok a Belügyminisztérium meghívója nélkül is létrehozhassák számláikat.
Az Egyesült Királyság jelenleg a „digitális alapértelmezett” bevándorlási rendszerre áll át, a bevándorlási státuszok fizikai ábrázolásáról az online nyilvántartásokra.
Ez azt jelenti, hogy a BRP-ket és az útlevélbejegyzéseket, mint például a nedves tintás bélyegzőket vagy matricákat eVisával kell helyettesíteni.
Az eVisa egy online nyilvántartás egy személy Egyesült Királyságban lévő bevándorlási státuszáról, beleértve a birtokosra vonatkozó feltételeket is.
Az UKVI-fiók a Belügyminisztérium digitális platformja, amelyen a külföldi lakosok megtekinthetik eVisa-jukat és igazolhatják bevándorlási státuszukat.
Ez kulcsfontosságú annak bizonyításához, hogy az Egyesült Királyságba való beutazáshoz, tartózkodáshoz, munkavállaláshoz, bérléshez vagy közpénzek igénybevételéhez joguk van.
Az UKVI-fiókok egyszerűsítése és az eVisas-hozzáférés egyszerűsítése
Korábban a BRP-tulajdonosoknak a Belügyminisztériumtól kellett meghívást kapniuk ahhoz, hogy létrehozhassák az UKVI-fiókot.
A Belügyminisztérium áprilisban kezdte meg a BRP-tulajdonosokkal való kapcsolatfelvételt, és e-mailben küldött nekik egy linket és utasításokat az UKVI-fiók létrehozására vonatkozóan.
Most, hogy minden BRP-tulajdonos létrehozhatja a számláját, ezt a BRP lejárta vagy az év vége előtt kell megtennie.
„Ha Önnek 2024. december 31-én lejáró biometrikus tartózkodási engedélye (BRP) van, akkor mostantól létrehozhat egy UKVI-fiókot, és hozzáférhet az eVízumához” – áll a frissített iránymutatásban.
Az iránymutatások hangsúlyozták: „Ezt még a BRP lejárta előtt meg kell tennie”.
Emellett tartalmazott egy ötperces oktatóvideót is az UKVI-fiók létrehozására és az eVisához való hozzáférésre vonatkozóan.
Az iránymutatások arra is felhívták a BRP-tulajdonosok figyelmét, hogy az eVisa nem feltétlenül tekinthető meg azonnal az UKVI-fiók sikeres létrehozása után.
„Ha nem látja az eVisa adatait, amint létrehozta UKVI-fiókját, nincs mit tennie” – olvasható az iránymutatásban.
A Belügyminisztérium e-mailben értesíti azokat a személyeket, akik nem tudják azonnal megtekinteni az eVisát, amint az elérhetővé válik.
Azok, akik nem látják az eVisa-t az UKVI-fiókjukban, a BRO-jukkal igazolhatják bevándorlási státuszukat, amíg az eVisa elérhetővé nem válik.
A digitális rendszerre való átállás siettetése
Az Egyesült Királyság kormánya azt tervezi, hogy 2025-ig a fizikai BRP-ket digitális nyilvántartásokkal váltja fel.
2025. január 1-jétől a Belügyminisztérium kizárólag az UKVI platformon keresztül fogja kiadni az eVisát.
A digitális bevándorlási rendszerre való áttérés célja az ország határbiztonságának javítása és a bevándorlási folyamatok egyszerűsítése.
A fizikai dokumentummal ellentétben az eVisa biztonságosabb, nincs esélye annak, hogy ellopják vagy meghamisítsák.
Ez azt is kiküszöböli, hogy a bevándorlási kérelemről szóló határozat kiadása után várni kelljen a fizikai dokumentumra.
Az Egyesült Királyság digitális bevándorlási rendszerét is úgy tervezték, hogy a bevándorlók számára megkönnyítse a bevándorlási státuszuk online vagy mobilalkalmazáson keresztül történő megtekintését.
Bár a digitális nyilvántartások kényelmesebbek és biztonságosabbak, sokan aggodalmukat fejezték ki az átállás ütemezésével kapcsolatban.
Emberi jogi csoportok és bevándorlási szakértők aggódnak amiatt, hogy a sietős határidő miatt több millió bevándorló nem tudja igazolni brit bevándorlási státuszát.
Emellett hátrányosan érintheti a kiszolgáltatott embereket, például az időseket, a menekülteket, valamint az emberkereskedelem és a kínzás túlélőit.
Bár az eVízumra való áttérés nem befolyásolhatja az Egyesült Királyságban fennálló bevándorlási státuszát, sokan attól tartanak, hogy elveszíthetik jogaikat.
Az UKVI számlákkal kapcsolatos aggályok és problémák
Az emberi jogi csoportok egyik fő aggálya, hogy nem mindenki tudja könnyen használni az új digitális rendszert.
Az idősek, a korlátozott számítógépes ismeretekkel rendelkező személyek és az internet-hozzáféréssel nem rendelkezők nehezen férhetnek hozzá az eVisa-jukhoz.
Az útlevélbélyegzővel vagy matricával rendelkezők számára még bonyolultabb az átállási folyamat.
Először „időkorlátozás nélküli” (NTL) tartózkodási engedélyt kell kérelmezniük, hogy megkapják a BRP-t, mielőtt áttérnének az eVisára.
Több millióan nem tudnak albérletet bérelni, munkát vállalni vagy alapvető szolgáltatásokhoz hozzáférni, mert nem tudtak a határidő előtt UKVI-fiókot létrehozni.
További aggodalomra ad okot a Belügyminisztérium UKVI internetes és mobilalkalmazáson keresztül elérhető fiókplatformjainak megbízhatósága.
Az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok az UKVI rendszerét az Európai Uniós letelepedési rendszer (European Union Settlement Scheme, EUSS) keretében használják.
A jelentések szerint a platform hibás vagy vegyes adatokat jelenít meg, például a helyes nevet, de egy másik fényképet.
Ezek a hibák zavart és késedelmet okozhatnak, ami megnehezíti az emberek számára, hogy bizonyítsák az Egyesült Királyságban fennálló jogaik érvényesítését.
A Belügyminisztériumnak is nehézségekbe ütközött a BRP-vel rendelkező személyek értesítése, mivel sok kapcsolattartási e-mail a migránsok ügyvédeihez tartozik.
A BRP-vel rendelkező magánszemélyek a 2024. december 31-i határidő után is létrehozhatnak UKVI-fiókot.
Ez azonban csak akkor tudatosulhat bennük, amikor külföldi útról visszatérve az Egyesült Királyságba vagy ellátások igénylésekor nem tudják igazolni jogaikat.
Ajánlások a zökkenőmentesebb átmenethez
Az érdekvédelmi csoportok azt javasolják, hogy adjunk több időt az embereknek az új digitális bevándorlási rendszerre való átállásra.
Azt javasolják, hogy világos utasításokat, felhasználóbarát eszközöket és extra segítséget nyújtsanak azoknak, akiknek erre szükségük van.
Monique Hawkins, a The3Million nevű, az Egyesült Királyságban élő uniós polgárokat támogató csoport tagja azt javasolta, hogy bevándorlási státuszuk igazolására úti okmányt nyújtsanak be.
Ez lehet egy digitális vonalkóddal ellátott fizikai kártya, amelyet világszerte már számos országban használnak.
Emellett egy 24/7-es ügyfélszolgálatot kell létrehozni azok számára, akiknek gondjaik vannak az eVisához vagy a digitális nyilvántartásokhoz való hozzáféréssel.
Az új rendszer kötelezővé tétele előtti alapos felülvizsgálata azonosíthatná és orvosolhatná a lehetséges problémákat.
Hawkins azt is javasolta, hogy a kormány összpontosítson arra, hogy az eVisasra való átállás zökkenőmentes és sikeres legyen.
Azt mondta, hogy az eVisasra való átállás az új brit elektronikus utazási engedélyezési rendszer (ETA) bevezetése során sokak számára katasztrofális lehet.
Az Egyesült Királyság ETA rendszere egy előzetes szűrési rendszer az Egyesült Királyságba legfeljebb hat hónapos látogatásra látogató, vízummal nem rendelkező állampolgárok számára.
Az Egyesült Királyság bonyolult bevándorlási rendszere már most is sok bevándorlónak okoz gondot.
Az UKVI számlák platformjának javítása és az új brit ETA-rendszer végrehajtása még jobban megterhelheti az Egyesült Királyság digitális bevándorlási rendszerét.
Ez súlyosbíthatja a problémákat, és még több aggodalomhoz és zűrzavarhoz vezethet minden érintett számára.