Az Egyesült Királyság (UK) iparági vezetői arra ösztönzik a kormányt, hogy vizsgálja felül az új elektronikus utazási engedély (ETA) bevezetésének ütemtervét.
Az ETA és az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendsz ere ( EES ) jelentős hatással lehet az Egyesült Királyság és az EU között gyakran utazókra.
Figyelmeztetnek arra, hogy az ETA és az EES egyidejű bevezetése jelentős utazási kihívásokhoz és késésekhez vezethet.
Ezek az új rendszerek hosszas késésekhez, zűrzavarhoz és esetleges torlódásokhoz vezethetnek a forgalmas határellenőrzési pontokon.
Gareth Williams, az Eurostar stratégiai partnerségekért felelős vezetője 2024 októberében beszélt a Lordok Igazságügyi és Belügyi Bizottsága előtt.
„Azt kérdeztük, nem lehetne-e egyszerre két rendszert bevezetni” – mondta az Euronews Travel jelentése szerint.
Az ETA és az EES
Az Egyesült Királyságban az ETA egy új rendszer, amely megköveteli a vízummal nem rendelkező utazóktól, hogy utazásuk előtt online kérjenek előzetes engedélyt.
A rendszer célja a biztonság javítása az utazók be- és kilépésének pontos naplózásával és előzetes ellenőrzésével.
Az uniós EES viszont biometrikus adatokat használ majd a nem uniós látogatók nyomon követésére, amikor belépnek a schengeni térségbe, illetve kilépnek onnan.
Ez azt jelenti, hogy a nem uniós országokból érkező utazóknak – köztük a brit állampolgároknak is – regisztrálniuk kell, és a határon ujjlenyomatot és arcszkennelést kell adniuk.
Az EES-rendszer célja továbbá, hogy pontosabban nyomon kövesse a nem uniós polgárok és lakosok mozgását, biztosítva, hogy ne lépjék túl a 90 napos határidejüket.
Az utazási vezetők attól tartanak, hogy a két rendszer egyidejű, 2025-ös elindítása hosszú várakozáshoz és zűrzavarhoz vezethet.
Ez különösen aggasztó lehet azok számára, akik az Egyesült Királyság és az EU határainak átlépésekor az EES és az ETA rendszereken keresztül navigálnak.
Ezek közé tartozik a Csatorna-alagút, a doveri kikötő, az Eurostar St. Pancras állomása, valamint más jelentős uniós kikötők és repülőterek.
Az ETA és az EES egyidejű elindításával kapcsolatos aggályok
2025-ben több új határellenőrzési rendszer kerül bevezetésre, köztük az interaktív AI, az ETA, az EES és az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer(ETIAS).
„Aggodalmunk az, hogy a rendszerek nem kapcsolódnak össze” – jelentette ki.
Williams kifejtette, hogy a rendszerek „nagyon hasonló információkat kérnek különböző csatornákon keresztül”.
Hozzátette: „Minél többször követeli meg ugyanazt az információt, annál kevesebb megfelelésre számíthat”.
„Arra kértük az Egyesült Királyságot és az EU-t, hogy lépjenek egy lépést hátrébb” – mondta Williams.
John Keefe, a Getlink közkapcsolati igazgatója ugyanezt az aggodalmat fejezte ki az infrastruktúra esetleges megterhelésével kapcsolatban.
„El kell kerülnünk egy olyan forgatókönyvet, amelyben egyszerre két új rendszert tesztelünk a nyilvánosságon” – mondta a brit Lordok Háza előtt.
A határátlépésekre gyakorolt hatás
Az utazásszervezőknek és a határőröknek jelentős támogatásra lenne szükségük mind az ETA, mind az EES kezeléséhez.
A határ menti infrastruktúra digitális korszerűsítésre szorulhat, és további személyzetre lehet szükség ahhoz, hogy az utazóknak segítsenek eligazodni az új követelményekben.
Nichola Mallon, a Logistics UK kereskedelmi és decentralizált politikáért felelős vezetője megjegyezte, hogy az EES előkészítése már most is problémát jelent a fuvarozási vállalkozások számára.
Hozzátette, hogy az ETA széles körű bevezetése tovább bonyolíthatja a műveleteket.
Mallon azt is elmondta, hogy a felkészültségnek biztosítania kell, hogy az EES-t alátámasztó informatikai rendszer robusztus legyen.
Az EES mobilalkalmazás elérhetőségét is felvetette, amely lehetővé teheti az utazók számára, hogy előre regisztrálják az információkat a rövid sorban állás érdekében.
Az EES-t még nem tesztelték valós körülmények között, és a mobilalkalmazás még fejlesztés alatt áll.
Az utazókra gyakorolt hatás
A gyakran utazók vagy a két rendszert nem ismerők számára zavaró lehet, és több segítségre lehet szükségük.
Ez kisebb késésekhez vezethet , amelyek gyorsan felhalmozódhatnak, és különösen a forgalmas utazási időszakokban lekésett csatlakozásokhoz vezethetnek.
Az utazási szakértők a lehetséges gazdasági hatásokra is figyelmeztetnek, ha az ETA és az EES kettős bevezetése elriasztja a turistákat és az üzleti utazókat.
Sok utazó bizonytalannak érezheti magát az új követelményekkel kapcsolatban, és a további nehézségek elriaszthatják az embereket attól, hogy az Egyesült Királyságba vagy az EU-ba látogassanak.
Ez árthat az idegenforgalomtól függő helyi európai gazdaságoknak.
Az EES fokozatos indítása 2025-ben lehetséges.
Az eredetileg 2022-ben induló EES többször is késett technikai és logisztikai kihívások miatt.
A tervezett november 10-i bevezetési dátumot elhalasztották, és a fokozatos bevezetés mostantól 2025-re várható.
Ylva Johansson belügyi biztos a tagállamok felkészületlenségére hivatkozott.
Franciaországban, Németországban és Hollandiában találhatók az EU főbb repülőterei, amelyek az EU nemzetközi forgalmának nagy részét bonyolítják le.
Az EU informatikai infrastruktúrájáért felelős eu-LISA ügynökség aggodalmát fejezte ki az EES-adatokat tároló rendszer ellenálló képességével kapcsolatban.
Az Egyesült Királyság iparági vezetői úgy látják, hogy ez a késedelem lehetőséget ad az ETA és az EES bevezetésének eltolására, megkönnyítve ezzel az átállást az utazók és a határőrök számára.
Ahelyett, hogy mindkét rendszert egyszerre indítanák el, az EES korlátozott számú bevezetési pontokkal kezdhetné meg működését, és fokozatosan kiterjeszthetné az egész EU-ra.
Williams egy olyan fokozatos bevezetést javasolt, amelyben kezdetben az utasoknak csak öt-tíz százaléka használná az EES-t.
Ez a megközelítés segítene a kisebb, kevésbé forgalmas helyszíneken azonosítani és megoldani a technikai problémákat, mielőtt a forgalmasabb helyszínekre lépnénk.
Keefe szerint ez a fokozatos megközelítés megakadályozhatja az infrastruktúra és az erőforrások túlterhelését és jelentős zavarokat okozhat.
„A fokozatos bevezetés csökkentheti a nagyobb kikötőkre nehezedő nyomást, és időt ad a személyzetnek az alkalmazkodásra” – hangsúlyozta Keefe.
Az ETA végrehajtási ütemterve
Williams elismerte, hogy az EES bevezetésével kapcsolatos bizonytalanság megnehezíti az Egyesült Királyság belügyminisztériumának tervezését, ha késleltetné az ETA bevezetését.
Az ETA-rendszer fokozatos bevezetése 2023 októberében kezdődött, amikor az Egyesült Királyságba látogató katari állampolgárok számára kötelezővé vált.
Az Öböl-menti Együttműködési Tanács (GCC) többi tagállama – Bahrein, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek – 2024 februárjában kezdte el használni az ETA-rendszert.
A belügyminisztérium már korábban bejelentette az ETA-rendszer szélesebb körű bevezetését 2025-re.
A rendszer 2024. november 27-től fogadja a nem európai, vízummal nem rendelkező állampolgárok kérelmeit.
A digitális engedély 2025. január 8-tól kötelező lesz számukra.
2025. április 2-ig az Egyesült Királyságba vízum nélkül utazóknak, beleértve az európaiakat is, az utazás előtt ETA-val kell rendelkezniük.
Az európai állampolgárok 2024. március 5-én kezdhetik meg az ETA kérelmezését.
Az Egyesült Királyság kormánya még nem jelentette be az ütemterv módosítását, az EU pedig még nem erősítette meg az EES 2025-ös bevezetésének időpontját.
Az Eurostar, a Getlink és a Logistics UK által felvetett aggályok mégis rávilágítanak a jól megtervezett átmenet fontosságára.
Az utazóknak egyelőre azt tanácsoljuk, hogy figyeljék az ETA-val és az EES-szel kapcsolatos hivatalos közleményeket, és készüljenek fel az utazási követelmények változásaira.