A normandiai kikötő tisztviselője az EES miatti késedelmekre figyelmeztet, és aggodalmát fejezi ki a korlátozott tesztelési idővel kapcsolatban

| szeptember 16, 2024
A normandiai kikötő tisztviselője az EES miatti késedelmekre figyelmeztet, és aggodalmát fejezi ki a korlátozott tesztelési idővel kapcsolatban
Fotó Raimond Spekking jóvoltából via Wikimedia Commons

A normanniai kikötő igazgatója lehetséges késésekre figyelmeztet, mivel az Európai Unió (EU) 2024 novemberében elindítja új be- és kilépési rendszerét (EES ).

Az új rendszer célja a biztonság javítása és a schengeni övezetbe belépő és onnan kilépő nem uniós utasok mozgásának nyomon követése.

A rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezőknek és a vízum nélkül utazóknak biometrikus adatokat, többek között ujjlenyomatot és arcszkennelést kell benyújtaniuk.

A korlátozott tesztelési idő, valamint a felszereléssel és a személyzet felkészültségével kapcsolatos aggályok azonban a határátkelőhelyeken várhatóan hosszú késésekhez vezettek.

Ezek az utazási zavarok várhatóan súlyosbodni fognak a főbb belépési pontokon, különösen a franciaországi és az egyesült királyságbeli kikötőkben.

Várható késések a francia kikötőkben

Az EES a hagyományos útlevélbélyegzési eljárást a határátkelőhelyeken egy modernebb, biztonságosabb rendszerrel váltja fel.

Bár az európai foglalkoztatási stratégia az EU határbiztonságának megerősítését ígéri, több tisztviselő aggodalmát fejezte ki a várakozási időkre gyakorolt lehetséges hatása miatt.

Jérôme Chauvet, a Ports de Normandie igazgatója a The Connexionnak adott interjújában aggodalmát fejezte ki az EES késedelmei miatt.

A Ports de Normandie felügyeli a francia Cherbourg, Caen-Ouistreham és Dieppe kikötőit.

Ezeket a kikötőket a Brittany Ferries, a DFDS, az Irish Ferries és az írországi Stena Line csatorna-közi járatai használják.

Figyelmeztetett arra, hogy az EES nemcsak az Egyesült Királyságba utazókra lesz hatással, hanem az Írország-Franciaország útvonalon utazó nem uniós látogatókra is.

Korlátozott tesztelési idő az EES számára

A normandiai kikötő tisztviselője az EES miatti késedelmekre figyelmeztet, és aggodalmát fejezi ki a korlátozott tesztelési idővel kapcsolatban
Fotó Raimond Spekking jóvoltából via Wikimedia Commons

A belügyminisztérium a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok miatt elhalasztotta a franciaországi kikötőkben végzett vizsgálatokat.

A globális sportesemények a francia kormány forrásait és figyelmét az EES-előkészítésektől elvonták.

Ennek eredményeképpen a normandiai kikötők, mint Cherbourg és Ouistreham, nem tudtak próbaüzemet indítani, hogy megbizonyosodjanak a rendszer hatékony működéséről.

„Még nem volt tesztelés egyetlen kikötőben sem, így még nem ismerjük jól a berendezést és azt sem, hogyan fog működni” – ismerte el Chauvet.

Hozzátette, hogy a tesztelés és a felkészülés hiánya jelentős késedelmeket okozhat a határátkelőhelyeken.

Várhatóan hosszú sorok alakulnak ki, különösen az olyan forgalmas kikötőkben, mint Cherbourg, Caen-Ouistreham és Dieppe.

Hozzátette, hogy az ujjlenyomat- és arcszkenneléshez használt technológia még ismeretlen a kikötői személyzet számára.

„Nem rendelkezünk nagy ismeretekkel a kioszk interfészekről. Mindent fel fogunk fedezni, amint beindul” – magyarázta Chauvet.

Ez sok tisztviselőt elbizonytalanított az EES hatékonyságát illetően, amint az életbe lép.

A felkészültség hiánya és személyzeti problémák

A francia kormány a kikötőket ellátta a szükséges EES-berendezésekkel, például a biometrikus regisztrációhoz szükséges táblagépekkel és kioszkokkal.

Chauvet azonban rámutatott, hogy a technológia működtetéséhez szükséges személyzet felvétele kihívást jelentett.

Az olyan kikötők, mint Dieppe és Caen-Ouistreham, korlátozott számú kompmegállóra támaszkodnak naponta.

Ez megnehezíti és potenciálisan költségessé teszi olyan alkalmazottak felvételét, akik képesek a szükséges rendszertelen munkaidőben dolgozni.

A személyzetnek, amelyet ezek a kikötők alkalmaznának, beszélnie kell angolul, és el kell látnia az utazók regisztrálásával kapcsolatos összetett feladatokat.

Chauvet hozzátette, hogy a legdrágább a biometrikus adatok regisztrálására szolgáló fedett helyiségek kialakítása a kompok utasai számára.

Egy másik beruházás olyan táblák kihelyezése, amelyek az embereket aszerint irányítják, hogy uniós vagy nem uniós állampolgárokról van-e szó.

A jelentős költségek miatt egyes kikötők azt fontolgatják, hogy a költségeket a komptársaságokra hárítják, kockáztatva a jegyárak emelkedését.

Az Egyesült Királyság osztja a késedelmek és a korlátozott tesztelési idő miatti aggodalmakat

Az EES késedelmével és korlátozott tesztelési idejével kapcsolatos aggodalmak Franciaországon túlmutatnak.

Az Egyesült Királyságban a kenti tisztviselők aggodalmuknak adtak hangot azzal kapcsolatban, hogy a rendszer milyen hatással lehet a doveri kikötőre.

A doveri kikötő, az Egyesült Királyságot az EU-val összekötő egyik legforgalmasabb kompkikötő már most is torlódásokkal küzd a Brexit utáni ellenőrzések miatt.

A Dover várhatóan még több késedelemmel szembesül majd az EES bevezetésekor, mivel az EES tesztelésére is korlátozott idő áll majd rendelkezésre.

A Kent tisztviselői figyelmeztettek, hogy a késések akár 14 órát is elérhetnek, ha a rendszer problémákkal küzd.

Még a legkisebb késés is összeadódhat, és hatalmas forgalmi torlódást és dugót okozhat Kentben.

Az utazási irodák, köztük a Visit Kent, aggodalmukat fejezték ki a várható késedelemnek az idegenforgalomra és a helyi vállalkozásokra gyakorolt hatása miatt.

Mire számíthatnak az utazók

A normandiai kikötő tisztviselője az EES miatti késedelmekre figyelmeztet, és aggodalmát fejezi ki a korlátozott tesztelési idővel kapcsolatban
A kép a Sygogne jóvoltából készült Wikimedia Commons

A Ports de Normandie, a doveri kikötőhöz hasonlóan, elsősorban a járműveken utazók, nem pedig a gyalogosok feldolgozására fogja használni a táblagépeket.

A gyalogosan utazókat a kompterminálhoz szállítják, ahol a bevándorlási ellenőrzés előtt a kioszkoknál előzetesen regisztrálhatnak.

A személygépkocsival utazókat előzetesen regisztrálják, amíg a határátlépésre várakozó sorban állnak.

Az autóbuszos utasokra vonatkozó EES-eljárások a kikötőtől függnek.

Caen-Ouistreham között lesz egy kijelölt hely az utasok számára. Dieppe-ben az autóbuszos utasoknak ki kell szállniuk, és a komptermináloknál lévő kioszkokat kell használniuk.

A doveri kikötő személygépjárműveinek utasai táblagépeket használnak majd, míg az autóbuszok az EES-kioszkokkal felszerelt speciális sávokat használják.

Más, az Egyesült Királyság és az EU közötti országhatárokon átnyúló szolgáltatások, például az Eurostar és a Csatorna-alagút, szintén beruháznak EES-kioszkokba és infrastruktúrába.

A lehetséges késések miatt a tisztviselők azt tanácsolják az utazóknak, hogy a szokásosnál korábban érkezzenek a kikötőkbe és a határátkelőhelyekre.

Ez az ujjlenyomat- és arcszkennelés regisztrálásához és feldolgozásához szükséges többletidő figyelembe vételével történik.

Az utazási szakértők az EES esetleges meghibásodásai miatt a kezdeti regisztrációt követően késedelmekre számítanak, mivel a rendszer még viszonylag kevéssé tesztelt.

Az aggodalmak ellenére az EU folytatja az EES bevezetését, javítja a határbiztonságot és csökkenti az illegális bevándorlást.

Ahogy azonban Chauvet és más tisztviselők is rámutattak, a rendszer valódi hatása csak akkor válik világossá, ha már teljesen működőképes lesz.