Az Egyesült Királyságban a nehéz tehergépjárművek (HGV) vezetőinek gondjaik lehetnek, amint az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszere (EES ) elindul.
A Brit Nemzetközi Teherfuvarozók Szövetsége (BIFA) szerint az EES jelentős fennakadásokat okozhat az Egyesült Királyság és az EU között gyakran közlekedő nehéz tehergépkocsi-vezetők számára.
Az EES egyszerűsíti a bevándorlási ellenőrzéseket, és nyomon követi a schengeni térségbe való be- és kilépést.
A rendszer a biometrikus ellenőrzések révén hatékonyabban el tudja kapni azokat, akik túl sokáig tartózkodnak a kontinentális Európában.
Ennek eredményeképpen az Egyesült Királyság nehéz tehergépkocsi-vezetői problémákkal szembesülhetnek az EU 90/180 napos szabályának betartása miatt.
Mi az EES?
A be- és kiléptető rendszer egy automatizált informatikai rendszer, amelynek célja a schengeni térségbe belépő és onnan kilépő utazók nyilvántartása.
A rendszer a jelenlegi kézi útlevélbélyegzési folyamatot váltja fel, és célja a biztonság növelése és a migráció hatékonyabb kezelése.
A nem uniós utasoknak regisztrálniuk kell személyes, útlevél- és biometrikus adataikat. Ezeket egy biztonságos adatbázisban három évig tárolják.
Az EES várhatóan ez év novemberében indul. Az időpontot azonban el lehet halasztani, ha az uniós tagállamok nem készülnek fel teljes mértékben.
A rendszer az EU külső határainak megerősítésére és a biztonság javítására irányuló szélesebb körű erőfeszítések részét képezi.
Az EES és a 90/180 napos szabály
A 90/180 napos szabály szerint a nem uniós állampolgárok 180 napos időszakon belül csak 90 napig tartózkodhatnak a schengeni térségben.
A BIFA azzal érvelt, hogy ez a korlátozás problémás az Egyesült Királyság munkavállalói számára. A brit tehergépkocsivezetőknek és a nem uniós munkavállalóknak gyakran hosszabb ideig kell az EU-ban maradniuk az üzleti tevékenységek fenntartása érdekében.
A nem uniós nehéz tehergépjármű-üzemeltetők nem tudják majd fenntartani üzleti tevékenységüket anélkül, hogy járművezetőik ne lépnék túl a 90 napos határértéket.
Ennek eredményeképpen a BIFA nehéz tehergépkocsi-vezetői és minden más nem uniós munkavállaló, aki túllépi a 90/180-as határértéket, bevándorlási problémákkal fog szembesülni.
A 90/180 napos szabályt megszegők nem utazhatnak, és pénzbírságokat és egyéb büntetéseket szabhatnak ki rájuk.
A BIFA aggódik amiatt, hogy ezek a szankciók megnehezítik a brit nehéz tehergépkocsi-vezetők hatékony működését.
Ez megzavarhatja az Egyesült Királyság és az EU közötti ellátási láncot is, és szélesebb körű következményekkel járhat az Egyesült Királyság és az EU közötti kereskedelemre nézve.
A logisztikai és szállítási ágazat döntő szerepet játszik az Egyesült Királyság és az uniós országok közötti árumozgásban.
Bármilyen késedelem vagy korlátozás megnövekedett költségekhez és logisztikai kihívásokhoz vezethet a vállalkozások számára mindkét oldalon.
Az RHA osztja a nehéz tehergépkocsivezetőkkel kapcsolatos aggodalmakat
A Közúti Fuvarozók Szövetsége (RHA) szintén aggodalmát fejezte ki az EES brit járművezetőkre gyakorolt hatása miatt.
A BIFA-val együttműködve adatokat gyűjt, és olyan megoldásokért száll síkra, amelyek lehetővé teszik a járművezetők számára, hogy jelentős fennakadások nélkül működhessenek.
Az RHA korábban már figyelmeztetett a Brexit utáni 90/180-as szabály megsértésének kockázataira.
Tavaly nyáron figyelmeztetést adott ki a járművezetők és a fuvarozók számára. Az RHA egy olyan esetre hivatkozott, amelyben egy járművezetőt megbüntettek, mert túl sokáig tartózkodott Hollandiában.
Az ünnepi szezon közeledtével az RHA hangsúlyozza, hogy a következmények elkerülése érdekében fontos nyomon követni az EU-ban töltött időt.
Hangsúlyozta, hogy a 90/180-as szabály túllépése jogi következményekkel járhat mind a járművezetők, mind a vállalatok számára, amelyeknek dolgoznak.
Az RHA sürgette a munkáltatókat, hogy a megfelelőség biztosítása érdekében biztosítsanak rugalmasságot az utazások során.
Felhívás a brit nehéz tehergépjármű-vezetők védelmére
A BIFA felmérést indított, hogy adatokat gyűjtsön arról, hogy az EES milyen hatással lesz az Egyesült Királyság exportjára és az autóbuszos utazásokra.
A nehéz tehergépkocsivezetők 90 napos határidejének megváltoztatásához az Egyesült Királyság kormányának tárgyalásokat kell folytatnia az EU-val a hosszabb tartózkodás engedélyezéséről.
„Csak az Egyesült Királyság gazdaságára gyakorolt jelentős hatás bemutatásával van esélyünk arra, hogy meggyőzzük a kormányt a megoldás kereséséről” – mondta a BIFA.
A felmérés adatait arra fogják felhasználni, hogy olyan szakpolitikai változtatásokat támogassanak, amelyek enyhíthetik az új rendszer káros hatásait.
Az EES miatti esetleges kikötői késésekkel kapcsolatos aggodalmak
A BIFA és az RHA úgy véli, hogy a határátkelőhelyeken lehetőség szerint el kell különíteni az utazókat és az utasokat a teher- és nehéz tehergépkocsi-vezetőktől.
Ugyanakkor még mindig fennáll a lehetőség a torlódások kialakulására és a kikötőkbe való be- és kilépés korlátozására.
A közlekedési és utazási ágazat szakértői figyelmeztettek az ESS miatt az Egyesült Királyság és az EU határátkelőhelyein kialakuló hosszú sorokra és hatalmas késésekre.
A rendszer előírja, hogy a nem uniós polgároknak ujjlenyomatot és arcszkennelést kell regisztrálniuk az uniós határőrök előtt.
Bár ez a helyzet akkor áll fenn, amikor az utazók az EES életbe lépése után először látogatnak az EU-ba, várhatóan még mindig több időt vesz igénybe a feldolgozás.
Sokan szorgalmazták, hogy az EU engedélyezze az ujjlenyomat-nyilvántartást a határ előtt és a határtól távol, hogy megelőzze az utazási káoszt.
Mégis, a viszonylag teszteletlen EES meghibásodása esetén az elektronikus kapuk meghibásodásához hasonlóan fojtópontot eredményezhet.
Az ilyen késések és az engedélyek túlhúzása kihívást jelentenek az Egyesült Királyság nehéz tehergépjárműveinek vezetői és a logisztikai ágazat számára.
Az ipari szövetségek intézkedéseket sürgetnek a hatékony működés biztosítása érdekében, és az eredmény döntő fontosságú lesz az Egyesült Királyság és az EU kereskedelmi kapcsolatai szempontjából.