Az Európai Unió (EU) indokolással ellátott véleményt küldött az Egyesült Királyságnak a kilépési megállapodás végrehajtásáról.
A kilépési megállapodás biztosítja az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok és az uniós országokban tartózkodó brit állampolgárok jogait, amikor az Egyesült Királyság 2020-ban kilép az EU-ból.
Ide tartoznak azok is, akik a Brexit 2020 végi átmeneti időszakában költöztek az Egyesült Királyságba vagy valamelyik uniós tagállamba.
A megállapodás biztosítja, hogy ezek a polgárok és családtagjaik lényegében ugyanazokat a jogokat tartják meg, mint amelyekkel az Egyesült Királyság EU-ból való kilépése előtt rendelkeztek.
Ez magában foglalja az Egyesült Királyság és az EU közötti szabad élethez, tanuláshoz, munkavállaláshoz és utazáshoz való jogot.
Az EU indokolással ellátott véleménye az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok jogaival és az Egyesült Királyság által a megállapodásban foglalt feltételeknek való megfeleléssel kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik.
Az Egyesült Királyságnak két hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, és megtegye a szükséges intézkedéseket az EU aggályainak eloszlatására.
Az EU indokolással ellátott véleménye a kilépési megállapodás Egyesült Királyság általi végrehajtásáról
Az EU indokolással ellátott véleménye hivatalos felszólítás az Egyesült Királyság számára, hogy foglalkozzon a kilépési megállapodással kapcsolatos konkrét kérdésekkel.
Ez főként az Európai Uniós elszámolási rendszerre (EUSS) vonatkozik, az Egyesült Királyságnak a kilépési megállapodást végrehajtó programjára.
Ezt a rendszert azért hozták létre, hogy megvédje a Brexit után az Egyesült Királyságban tartózkodó uniós polgárok és családtagjaik jogait.
Az EUSS értelmében a Brexit előtt öt évvel az Egyesült Királyságban élő európai polgárok és családtagjaik letelepedett státuszt kapnak.
Az öt évnél rövidebb ideje az Egyesült Királyságban tartózkodók letelepedés előtti státuszt kapnak, és öt év elteltével letelepedett státuszért folyamodhatnak.
Az EU azonban aggályokat fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy az Egyesült Királyság a megállapodás bizonyos aspektusainak kezelésében hiányosságokat tapasztal.
Az aggályok többek között a szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való joggal, a munkavállalók mozgásával és a letelepedés szabadságával kapcsolatosak.
A jelentés a következő kulcsfontosságú területekre összpontosít, ahol véleménye szerint az Egyesült Királyság nem teljesíti maradéktalanul a kilépési megállapodásban foglaltakat:
EU elszámolási rendszer
Sok uniós polgár számolt be nehézségekről és késedelmekről a letelepedett státusz megszerzésében, amely biztosítja számukra, hogy az Egyesült Királyságban élhessenek és dolgozhassanak.
Lakossági jogok
Az EU ragaszkodik ahhoz, hogy azok a személyek, akik még nem kértek letelepedett státuszt vagy nem kaptak letelepedett státuszt, ne szembesüljenek hátrányos megkülönböztetéssel vagy szükségtelen akadályokkal.
Szabad mozgás
Ez az utazási zavarokra és az uniós polgárok szabad mozgásának korlátozására vonatkozik az Egyesült Királyságon és az uniós tagállamokon belül.
Az EU követeli, hogy az Egyesült Királyság hajtsa végre a kilépési megállapodás valamennyi feltételét
Az EU hivatalos értesítést küldött az Egyesült Királyságnak a 2020-as kilépési megállapodás feltételeinek betartásával kapcsolatos ugyanazon kérdésekről.
Számos kérdéssel azonban még foglalkozni kell, ami nehézségeket okoz az Egyesült Királyságban tartózkodó uniós polgárok és családtagjaik számára.
Most, hogy az EU megküldte indokolással ellátott véleményét, az Egyesült Királyságnak két hónapja van arra, hogy foglalkozzon ezekkel a kérdésekkel, és biztosítsa a kilépési megállapodásnak való teljes körű megfelelést.
Ennek elmulasztása további uniós jogi lépéseket vonhat maga után, beleértve az Európai Bírósághoz fordulást is.
Az uniós elszámolási rendszer reformjára irányuló felhívások
Több, az uniós polgárok jogaiért küzdő szervezet felszólította az Egyesült Királyság kormányát, hogy reformálja meg az uniós letelepedési rendszert.
Összesen 76 szervezet írta alá az Egyesült Királyság új miniszterelnökéhez, Sir Keir Starmerhez címzett levelet, hogy tegye hatékonyabbá és hozzáférhetőbbé az EUSS-t.
Ezek a csoportok azzal érvelnek, hogy a jelenlegi rendszer túlságosan bonyolult és szükségtelenül megterheli a kérelmezőket.
A The3Million által közzétett levél szerint az EUSS rögzítése hozzájárulhat az Egyesült Királyság és az EU közötti kapcsolat javításához.
A The3Million az Egyesült Királyságban élő uniós, EGT-állampolgárokat és svájci állampolgárokat képviselő csoport, amely az ő jogaikért kampányol.
Függőben lévő EUSS kérelmek hátraléka
Az érdekképviseleti csoportok felszólítják az Egyesült Királyság kormányát, hogy szüntesse meg az EUSS-kérelmek elmaradását.
A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az uniós polgárok több mint hatmillió kérelmet nyújtottak be az uniós letelepedési rendszerhez.
Több ezer EUSS-kérelem azonban még mindig döntésre vár.
Ez az elmaradás aggodalmat keltett az uniós polgárok körében, akik bizonytalanok az Egyesült Királyságban való jövőjüket illetően.
Az EUSS késedelmes kérelmek kezelése
A csoportok arra is kérik az Egyesült Királyságot, hogy változtasson azon, hogyan kezeli az uniós letelepedési rendszerhez benyújtott késedelmes kérelmeket.
Azoknak, akik a program keretében letelepedett státuszra jogosultak, továbbra is lehetőséget kell biztosítani, hogy kérelmezhessék és visszaszerezhessék jogaikat.
A jogaik nem tagadhatók meg kizárólag egy késedelmes kérelem miatt.
A kizárólag digitális bevándorlási státusnál több mint digitális státusz kiadása
Egy másik ajánlás, amelyet a The3Million felvetett, az EUSS letelepedett személyek számára nem csak a digitális státusz megadása.
A csoport hangsúlyozta, hogy a digitális bevándorlási státusz sok olyan személy számára elérhetetlen, akiknek nincs internet-hozzáférésük, vagy nem értenek a technológiához.
Hozzátette: „A közelmúltbeli médiajelentésekből kiderült, hogy a Belügyminisztérium adatrendszerei komolyan veszélyeztetettek”.
A rendszer hibás nyilvántartásokat és hibákat, helytelen fényképeket, valamint helyes és pontatlan adatok keveredését mutatta.
A kilépési megállapodás és az új határellenőrzési rendszerek
A csoport ugyanezeket az aggályokat vetette fel a brit parlament egyik bizottságának az új határellenőrzési rendszerekkel kapcsolatos vizsgálata során.
Monique Hawkins, a The3Million szervezet munkatársa arra szólította fel a kormányt, hogy halassza el az elektronikus utazási engedély (ETA) széles körű bevezetését.
Azt javasolta, hogy inkább a fizikai bevándorlási státuszok digitális bevándorlási nyilvántartások vagy eVisák felé történő átállítására összpontosítson.
Az eVisasra való átállás célja az Egyesült Királyság bevándorlási folyamatának egyszerűsítése és a határbiztonság javítása.
Az átállás ambiciózus ütemterve azonban aggodalomra ad okot az Egyesült Királyságban élő több millió külföldi állampolgárra gyakorolt lehetséges hatásaival kapcsolatban.
Az ETA szélesebb körű bevezetése megnehezítheti a nem brit állampolgárok utazását.
Csak az Egyesült Királyságban érvényes bevándorlási jogállással rendelkezők – beleértve az EUSS szerinti letelepedés előtti és letelepedett státuszt – mentesülnek az Egyesült Királyság ETA-rendszere alól.
Az EU be- és kilépési rendsz ere (EES) és az európai utazási információs és engedélyezési rendszer (ETIAS) szintén további bonyodalmakhoz vezethet.
Az EU bármely tagállamában érvényes lakóhellyel rendelkezők mentesülnek az EES alól.