Spanyolországba, Franciaországba, Olaszországba vagy Németországba tervez utazást? A britek kétszer is meggondolhatják, ha az Európai Unió (EU) új határellenőrzési rendszere hosszú késéseket okoz.
Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma 1584, 16 éves és idősebb személyt kérdezett meg az uniós be- és kilépési rendszerről (EES ).
A felmérés szerint minden hetedik brit azt állította, hogy az európai foglalkoztatási stratégia miatt kisebb valószínűséggel látogat el a kontinentális Európába.
A legnagyobb gondot az jelenti, hogy az EES miatt rendkívül hosszú sorokba kell állni.
Mintegy 20 százalékuk mondta, hogy lemondaná vagy elhalasztaná az EU-ba tartó komp-, autó- vagy autóbuszos utazását, ha az új rendszer több mint egyórás késést okozna.
Még a rövidebb késések is arra késztethetnek egyeseket, hogy elhalasszák utazási terveiket, hat százalékuk azt mondta, hogy átgondolná a legfeljebb egyórás fennakadást.
A felmérésből kiderült, hogy a legtöbben (69 százalék) nem ismerik az EES-t, a felmérésig nem is hallottak róla.
Azok közül, akik már tudtak róla, mindössze négy százalék mondta, hogy sok részletet megtudott.
Miután megtudták, hogy az európai foglalkoztatási stratégia mit foglal magában, az Egyesült Királyságból való kilépéskor a legtöbben (67 százalék) a határon való hosszabb sorban állás miatt aggódtak.
Több mint a fele (59 százalék) aggódott az első regisztrációhoz szükséges idő és erőfeszítés miatt.
További aggályok merültek fel az ujjlenyomatok (31 százalék) és az arcképek (26 százalék) gyűjtésével kapcsolatban.
Az EGSZB-t legjobban ismerők kevésbé aggódtak.
Azonban még mindig elég nagy volt az aggodalom, függetlenül az illető előzetes tudásszintjétől.
Az új uniós határellenőrzési rendszer
Az EU 2024. október 6-án indítja el új, automatikus határellenőrzési rendszerét, az úgynevezett Entry/Exit Systemet (EES).
Az új rendszer a schengeni térségbe belépő vagy onnan kilépő nem uniós utasok esetében a kézi útlevélbélyegzést váltja fel.
Ha az EES bevezetése után látogatnak először az EU-ba, az Egyesült Királyság és más nem uniós országok állampolgárainak ujjlenyomatot és arcszkennelést kell majd regisztráltatniuk.
A jelenlegi jogszabályok szerint az első alkalommal történő EES-regisztrációt uniós határőr előtt kell elvégezni.
Az utazók biometrikus adatait az EES adatbázisában legfeljebb három évig tárolják.
Az EES ujjlenyomat- vagy arcszkenneléssel rögzíti az utazók be- és kilépését az EU-ba a későbbi látogatások során.
Ha az utazók a három év letelte után látogatnak az EU-ba, újra regisztrálniuk kell biometrikus adataikat.
Az új rendszer hosszú sorokat és jelentős késéseket eredményezhet az olyan határátkelőhelyeken, mint a doveri kikötő, a londoni St. Pancras állomás és a folkestone-i Csatorna-alagút terminál.
Ezeken az egymás melletti ellenőrzésekkel rendelkező brit-EU határátkelőhelyeken az uniós határőrök az Egyesült Királyság területén bevándorlási ellenőrzéseket végeznek.
Ezeken a határokon a potenciálisan hosszúra nyúló sorok kezeléséhez szükséges hely és infrastruktúra is korlátozott.
Felhívások az utazási zavarok minimalizálására
Az utazási ágazat szakértői sürgetik az Egyesült Királyságot és az EU-t, hogy tegyenek lépéseket annak érdekében, hogy az új szabályok életbe lépésekor a lehető legkisebbre csökkentsék a fennakadásokat.
Phil Smith, a Confederation of Passenger Transport (CPT) képviselője figyelmeztetett, hogy „létfontosságú”, hogy az Egyesült Királyság kikötői rendelkezzenek olyan rendszerekkel, amelyek lehetővé teszik az EES hatékony kezelését.
Rámutatott, hogy az Európába közlekedő brit autóbusz-társaságok évente több mint 14 milliárd fontot termelnek mintegy 23 millió utazásból.
A határátkelőkön bekövetkező hosszú késések jelentős bevételeket veszélyeztethetnek nemcsak az Egyesült Királyság, hanem az európai célállomások számára is.
Smith a The Independentnek elmondta, hogy a CPT keményen együttműködött a kikötői hatóságokkal, hogy „biztosítsa a gyors és hatékony útlevélellenőrzést”.
A cél az, hogy „egy 50 utasból álló teljes autóbusz késedelem nélkül elvégezze ezt a folyamatot”.
„Az is fontos, hogy a többi közlekedő ne szenvedjen késéseket” – tette hozzá Smith.
Ennek oka, hogy „az autóbuszok megosztják az utakat, ezért a Csatorna kikötőiben és azok környékén a torlódások megelőzésére tett erőfeszítések is alapvető fontosságúak lesznek”.
Julia Lo Bue-Said, az Advantage Travel Partnership utazási irodahálózat vezetője elmondta: „A biztonság és a védelem a legfontosabb”.
Ugyanakkor hangsúlyozta annak szükségességét is, hogy az utazóknak meg kell érteniük, milyen hatással lesz rájuk az EES.
Lo Bue-Said reméli, hogy a késések minimálisak lesznek, amint a rendszer zökkenőmentesen működik.
Azt tanácsolja azonban az utazóknak, hogy „készüljenek fel a késések esetére”.
Az EES késedelmei hatással lehetnek az Egyesült Királyság és az EU gazdaságára
Az aggodalmak ellenére a megkérdezett brit állampolgárok többsége úgy nyilatkozott, hogy az EES indulása után is ugyanolyan valószínűséggel utazna Európába.
A brit kormány felmérése azt mutatta, hogy az emberek 63 százaléka vagy annál is többen választották ezt a lehetőséget minden előzetes tudatossági szinten.
A bizonytalanságot kifejező személyek száma azonban aggasztó jel lehet az uniós turizmus számára.
Még a brit látogatók számának átmeneti csökkenése is valószínűleg érezhető lenne a nevezetes úti célokban.
A brit utazók kulcsfontosságú piacot jelentenek, mivel a világjárvány előtt 2019-ben mintegy 67 millió látogatást tettek az EU-ban.
Emellett hajlamosak hosszabb utakat tenni és többet költeni, mint más nemzetiségűek.
Számos csoport felszólította az EU-t, hogy halassza el az EES 2024. októberi indítását.
Egyesek a 2025-ös év eleji indulást sürgetik, vagy azt, hogy a fejlett EES regisztrációhoz szükséges mobilalkalmazás teljesen elkészüljön.
Két brit parlamenti bizottság és francia tisztviselők egyenesen az új uniós határellenőrzések elhalasztását sürgették.
A közlekedési csoportok az aggályok ellenére zökkenőmentes EES-ellenőrzéseket ígérnek
Az aggodalmak ellenére a közlekedési szolgáltatók kitartanak amellett, hogy az EES-t anélkül is végre tudják hajtani, hogy jelentős utazási káoszt és késéseket okoznának.
A Csatorna-alagutat üzemeltető Getlink és az Eurostar biztosította az utazókat, hogy amint az EES üzembe áll, nem lesz káosz vagy hosszú késések a terminálokon.
Az Eurostar mégis elismerte, hogy csak két-három perces növekedést vár az útlevélkezelési időben személyenként.
A doveri kikötő arra számít, hogy az EES a határellenőrzés feldolgozási idejét személyenként 45-90 másodpercről két percre vagy annál többre növeli.
A közlekedési csoportok elismerik, hogy az EES bevezetése késedelmeket és változásokat fog okozni az EU-ba tartó brit utazók számára.
Csak az idő fogja megmutatni, hogy ez ősszel komolyan megzavarja-e a Nagy-Britannia és a kontinentális Európa közötti utazást.
Egyelőre az Egyesült Királyság lakosainak jelentős része az esetleges késedelmekre készül, amelyek kisiklathatják vagy megakadályozhatják az uniós nyaralásukat.