A kompok üzemeltetési igazgatója szerint az EU-nak ismét el kellene halasztania az EES bevezetését

| március 15, 2024
A kompok üzemeltetési igazgatója szerint az EU-nak ismét el kellene halasztania az EES bevezetését

Egy komphajótársaság egyik tisztviselője azt javasolta, hogy halasszák el az Európai Unió (EU) új be- és kilépési rendszerének (EES ) bevezetését.

Jack Steer, a P&O Ferries kikötői üzemeltetési igazgatója szerint az EU-nak ismét el kellene halasztania az EES bevezetését, hogy elkerülje a késedelmeket az Egyesült Királyság (UK) kikötőiben – jelentette a BBC.

A brit parlament európai ellenőrző bizottsága előtt március 6-án Steer a következőket mondta: „Őszintén úgy gondolom, hogy 2024 októbere túl korai”.

Az EES-t először 2008-ban javasolták, és eredetileg 2021-re tervezték bevezetni. Az EU 2024 októberében hajtja végre a sokat késlekedett EES-rendszert.

Az EU új, automatizált határellenőrzési rendszereivel a nem uniós országokból érkező utazóknak a határon ujjlenyomatot, arcszkennelést és útlevéladatokat kell regisztrálniuk.

Az utazóknak ezt az EU schengeni övezetébe való első belépéskor kell megtenniük a határellenőrzést végző tisztviselő előtt.

„Mindannyiunknak meg kell beszélnünk, hogy vajon tényleg október a megfelelő időpont-e arra, hogy egy olyan termékkel kezdjünk élesben dolgozni, amely még mindig fejlődik” – hangsúlyozta Steer.

Az ülés jegyzőkönyvében a kompigazgató hangsúlyozta, hogy a kikötő- és kompüzemeltetőknek, az Egyesült Királyság és Franciaország kormányának, valamint a szélesebb közösségnek több időre van szüksége.

Steer megjegyezte, hogy az EES alkalmasabb a repülőtereken, mint a kikötőkben, ahol eshet az eső vagy a szél.

Az EES biometrikus regisztráció felgyorsítását segítő alkalmazás

Steer azt javasolta, hogy „egy alkalmazás vagy más technológiai megoldás segítségével végezzék el azokat a teszteket”, amelyeken az utasoknak a kikötőn kívül kell átesniük.

Egy alkalmazással a komp utasai „a saját idejükben” regisztrálhatnának, hasonlóan ahhoz, ahogyan az utazók az útlevelüket igénylik.

Steer úgy képzelte el, hogy a kompkikötőkben az utazók egy táblagépet adnak körbe, hogy kitöltsék adataikat. Ez azonban még mindig következetesen „rétegezné” a határőrök ellenőrzési idejét.

Jesper Christensen, a DFDS hajózási társaság Csatorna-menti üzemeltetési igazgatója szintén figyelmeztetett arra, hogy csúcsidőben nem biztos, hogy elegendő határőr lesz.

Ha sikerülne egy alkalmazást kifejleszteni, „mindenképpen szeretnénk, ha a jövő évi húsvétra és nyárra készen állna, ha kezelni akarjuk ezeket a csúcsokat” – osztotta meg Christensen.

Nichola Mallon, a Logistics UK kereskedelmi és decentralizált politikáért felelős vezetője ugyanezt a véleményt osztotta a digitális megoldás szükségességéről.

Egy alkalmazás „leveszi a regisztráció terhét a fizikai határról” – mondta Mallon.

Hozzátette: „Ez segíteni fogja az utas- és teherforgalom zökkenőmentes lebonyolítását”.

Mallon azt is elárulta a bizottságnak, hogy az EU egy EES-alkalmazást fejleszt.

Az alkalmazás azonban még fejlesztés alatt áll, és nem októberre, hanem valószínűleg 2025 nyarára készül el.

Az uniós kormánynak is módosítania kell a jogszabályait, hogy az EES bevezetéséhez lehetővé tegye a biometrikus regisztrációt alkalmazáson vagy digitális megoldáson keresztül.

Korábbi felhívások az EES előzetes regisztrációjára

A doveri kikötőhöz hasonlóan a londoni St. Pancras pályaudvar egymás melletti határainál is több helyre lenne szükségük a vonatutasoknak a sorban álláshoz és az ujjlenyomatok rögzítéséhez.

Az egymás melletti határellenőrzések azt jelentik, hogy a francia határőrök az Egyesült Királyságból való kilépéskor ellenőrzik az útleveleket.

A High Speed 1 (HS1) és az Eurostar korábban ragaszkodott ahhoz, hogy az utasok a határon kívül és az utazás előtt regisztrálják biometrikus adataikat.

A HS1 tulajdonosa és üzemeltetője a London és a Csatorna-alagút közötti vonalnak és állomásoknak.

Az Eurostar a Belgiumot, Franciaországot, Németországot, Hollandiát és az Egyesült Királyságot összekötő nemzetközi nagysebességű vasúti szolgáltatás.

A vasúttársaságok hangsúlyozták, hogy a határra érkezéskor történő biometrikus regisztráció jelentősen befolyásolná a vasútállomások korlátozott férőhelyeit.

A HSI az EES fokozatos bevezetését is szorgalmazta, hogy elkerülhető legyen a brit-EU vonatközlekedésben bekövetkező „komoly fennakadás”.

Azt mondta, hogy az állomásnak több EES-kioszkra van szüksége a biometrikus regisztráció és az ellenőrzések hatékonyabb feldolgozása érdekében.

Az Eurostar is kénytelen lehet korlátozni utasainak számát, hogy elkerülje a hosszú sorban állást a határon.

Az Eurostar „vészfékezési” lehetőséget javasolt a kormánytisztviselőknek, ha az EES hosszabb sorban álláshoz vezet.

Más bizonyítékok arra utalnak, hogy az EES megzavarja az Egyesült Királyság és az EU közötti utazást.

Az Európai Ellenőrző Bizottság bizonyítékokat gyűjtött arról, hogy az európai foglalkoztatási stratégia milyen hatással lenne az EU és az Egyesült Királyság közötti utazásra.

A doveri kikötő és a komptársaságok korábban 14 órás késésekre figyelmeztettek a határon.

A doveri kikötőben, ahol a határok egymás mellett vannak, nincs elég hely az utasok számára, hogy kiszálljanak a járművükből és regisztráljanak az EES-re.

A helyi tisztviselők azt is megmutatták, hogy a hosszú sorok a határon milyen komoly hatással lehetnek a helyi közösségekre, vállalkozásokra és hatóságokra.

A kikötőben bekövetkező jelentős késések a főutak forgalmi torlódását eredményezhetik, ami hatással lehet a folkestone-i Eurotunnel elérésére.

Ez megzavarhatja a helyi gazdaságokat, és az utasok és a közösségek jólétével kapcsolatos aggályokat vethet fel.

Sadiq Khan londoni polgármester és Kent helyi tisztviselői sürgették az Egyesült Királyság kormányát, hogy foglalkozzon a közelgő EES-határproblémákkal.

A brit parlament igazságügyi és belügyi bizottsága is vizsgálatot indított az elektronikus határigazgatási rendszerekkel kapcsolatban.

Ide tartozik az EES, az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS) és az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyezési rendszere (ETA).

Hogyan működik az EU be- és kilépési rendszere?

Az EES célja az EU schengeni övezetének határbiztonságának növelése.

A határon történő útlevélbélyegzés helyett az EES elektronikusan fogja nyomon követni a be- és kilépéseket.

Az EES a beutazás megtagadását is rögzíti, és azonosítja az illetéktelen személyeket, valamint azokat, akik túl sokáig tartózkodtak a schengeni térségben.

Az új digitális határellenőrzési rendszer a hamis személyazonosságot és útlevelet használó személyeket is kiszúrja.

A határőrök előtti biometrikus regisztráció csak akkor szükséges, ha először lépnek be az EU schengeni övezetébe.

A jövőbeni látogatások során az utazók ujjlenyomat vagy arcbiometrikus adatokkal igazolhatják engedélyüket.

Adataik legfeljebb három évig, vagy az útlevelük lejártáig maradnak az EES-ben.

Minden egyes alkalommal, amikor a schengeni övezetbe látogatnak, az EES frissíti és további három évig, vagy az útlevelük lejártáig megőrzi az adatokat.

Ha a három év letelte után látogatnak a schengeni övezetbe, az utazónak újra regisztrálnia kell biometrikus adatait a határőr előtt.